نباید خواسته‌های پزشکان با منافع محرومان در تعارض باشد

نباید خواسته‌های پزشکان با منافع محرومان در تعارض باشد

به گزارش خبرنگار مهر، علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه، ۳۱ خرداد ماه) در نشست علنی مجلس در تذکری با استناد به بند ۱۲ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: ابتدا باید به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس و از طرف ۴۴ میلیون خانواده بازنشسته کارگری از اقدام انقلابی، اثرگذار و نقش بی‌بدیل رئیس مجلس و اعضای هیات تطبیق و مقررات قوانین در مورد مصوبه شورای عالی کار مرتبط با صیانت از حقوق کارگران بازنشسته تشکر کنم. همچنین از اقدام دولت، وزیر بهداشت و مدیرعامل بیمه سلامت نیز قدردانی می‌کنم، اما با بحث تعارض منافع مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: از رئیس مجلس خواهش می‌کنم شأن ملت ایران را در نظر داشته باشید، چرا که شورایی داریم به عنوان شورای عالی بیمه که اعضای آن صرفاً اهداف پزشکان را دنبال می‌کنند و منافع گروه هدف بیمه‌شدگان، اقشار آسیب پذیر، روستاییان و… را مدنظر قرار نمی‌دهند.

بابایی کارنامی تاکید کرد: رئیس مجلس باید از بحث‌های شعاری جلوگیری کند، اعضای این شورا که از مجلس هستند باید این موضوعات را پیگیری کنند نه آنکه صرفاً پشت تریبون مجلس شعار دهند. باید تصمیمات درستی گرفته شود و نظارت بهتری صورت بگیرد، از این رو به برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان تذکر می‌دهم. اگرچه پزشکان محترم هستند، اما نباید خواسته‌های آنها در تعارض با منافع و برعلیه بیمه شدگان، اقشار آسیب پذیر و روستاییان باشد.

گفتنی است مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست علنی در رابطه موضوع مذکور با تأکید بر ضرورت تمهید منابع پایدار برای نظام سلامت، گفت: اهداف مقنن در ماده ۳۷ قانون الحاق ۲ که در بودجه سال جاری نیز بر آن تأکید شد، محقق نشده و سال گذشته، تخصیص ۲۱ هزار میلیارد تومان از منابع ارزش افزوده تحقق نیافته است.

وی عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در این خصوص مسئول هستند و همکاران کمیسیون بهداشت در خصوص اجرای تکالیف در این باره اصرار دارند. باید پیگیر مطالبات بر جای مانده نظام سلامت باشیم و همچنین مجلس باید با توجه به اهمیت اخذ عوارض از دخانیات به عنوان یک مطالبه رفتارساز، صحه بگذارند.

خاتمی تاکید کرد: دانشگاه‌ها در هزینه‌های خود مانده‌اند، تقاضا و اصرار داریم وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در پرداخت حقوق نظام سلامت کوتاهی نکنند. همچنین برای رفع ضعفی که در زمینه پیشگیری وجود دارد نیازمند ساماندهی نظام شبکه هستیم و ایرادات مسلم آن باید برطرف شود. علاوه بر این در خصوص ۱۰ درصد خالص هدفمندی کوتاهی شده است که مجلس باید در این خصوص به تکالیف نظارتی خود عمل کند. لازم به ذکر است سهم دولتی سرانه‌های بیمه‌ها کامل پرداخت نشده و ۱۴ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده است.

منبع : مهر