نگرانی برای هماهنگی چند ملی‌پوش والیبال/شرایط با گذشته متفاوت است

نگرانی برای هماهنگی چند ملی‌پوش والیبال/شرایط با گذشته متفاوت است

به گزارش خبرگزاری مهر، لیگ ملت‌های والیبال سال ۲۰۲۳ در گروه مردان از ۱۶ خردادماه آغاز می‌شود و یکم مرداد با معرفی تیم‌های برتر به پایان خواهد رسید. تیم ملی ایران پنجمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه خواهد کرد و محمود افشاردوست در کنار علیرضا طلوع‌کیان به عنوان مربیان در این تیم فعالیت دارند تا بهروز عطایی سرمربی تیم ملی را در راه دشواری که پیش رو دارد، همراهی کنند.

محمود افشاردوست در خصوص شرایط فعلی بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی والیبال اظهار کرد: شرایط تیم بد نیست و از ۲۷ فرودین اردویمان را بعد از وقفه ۴۰ روزه که بازیکنان کم تمرین بودند، آغاز کردیم. در شروع مانند تمام اردوها تمرینات متفاوت و کار بدنی سنگین و تمرینات توپی کم پرش بود. به مرور در این روزها فشار کار وزنه و تمرینات توپی بالا رفته است.

وی با اشاره به حضور چند بازیکن خوب تیم ملی در ترکیب شهداب یزد برای حضور در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا، افزود: بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی بسیار بانشاط و در اختیار مربیان، تمرینات را پشت سر می‌گذارند اما با توجه به این که بازیکنان حاضر در مسابقات باشگاه‌های مردان آسیا پس از اردوی تدارکاتی ترکیه به اردو ملحق می‌شوند، امیدوارم با اضافه شدن آن‌ها هفته نخست لیگ ملت‌ها را به خوبی آغاز کنیم چرا که تنها یک هفته برای تمرین با تیم فرصت دارند. امیدوارم بتوانند خواسته‌های کادر فنی را در یک هفته تحلیل کرده و به هماهنگی خوبی با بازیکنان حاضر در اردو برسند.

افشاردوست در پاسخ به این پرسش که شما در کادر فنی تیم ملی والیبال ایران در زمان سرمربیگری زنده‌یاد حسین معدنی حضور داشتید و حالا در کنار بهروز عطایی روی نیمکت تیم قرار گرفتید، در این سال‌ها والیبال و تیم ملی ایران چه تغییراتی کرده است؟ گفت: یاد حسین عزیز بخیر. سال ۸۷ زمانی که والیبال حرفه‌ای من تمام شد به کادر فنی تیم ملی در کنار حسین معدنی و بهروز عطایی اضافه شدم. تیم ششم آسیا بود و در نهایت با دریافت نایب قهرمانی آسیا به کار خود پایان دادیم و پس از آن ولاسکو به ایران آمد تا فصل جدیدی در والیبال ایران رقم بخورد.

وی با بیان این‌که در آن سال‌ها شرایط شغلی و تحصیلی‌اش او را به سمت کارهای مدیریتی سوق داده است، عنوان کرد: امسال به خواست عطایی به مربیگری برگشتم البته در این مدت از فضای مربیگری دور نبودم و از سال ۲۰۱۵ عضو کمیته مربیان آسیا هستم. همیشه با مربیان تیم‌های ملی در سطح آسیا ارتباط داشتم و مدرسی فدراسیون جهانی و حضور در سمینارهای مختلف و تماشای مسابقه‌های مختلف آسیایی و اروپایی با حضور در سالن بخشی از فعالیت‌هایم بوده است، پس هرگز از دنیای مربیگری فاصله نداشتم و به نوعی درگیرش بودم.

مدرس جهانی والیبال خاطرنشان کرد: شاید از دید مردمی که از والیبال را از تلویزیون دنبال می‌کنند، از ۴۰ سال قبل تا به حال در تکنیک‌های سه ضرب، سرویس، اسپک و … که در والیبال وجود دارد، چندان تغییری رخ نداده است اما به قدری استراتژی و تاکتیک‌های مختلفی در بین بازی برای تیم‌ها ایجاد شده است که بازی‌های سال‌های اخیر به هیچ وجه با گذشته قابل قیاس نیست. حتی سرعت بازی‌ها نسبت به سال ۹۰ تغییر کرده است.

وی با تاکید بر این که ارتفاع بالاتر برای بازی و سرعت تفاوت‌های تیم‌ها را تشکیل می‌دهد، گفت: شاید خیلی از تمرینات مانند حمله ساید اوت و … شبیه به گذشته باشد، اما نوع تجزیه و تحلیل و فلسفه‌ای که مربی از تمرینات می‌خواهد متفاوت از ۱۰ سال قبل است و نکات ریزتری را در تمرینات مدنظر قرار می‌دهند. تجزیه – تحلیلی درست که تیم کامل‌تر در مسابقات حضور یابد.

افشاردوست در ادامه اظهار کرد: در پنج ست مربیان از تاکتیک‌های مختلفی برای بازی استفاده می‌کنند و تنوع ارسال پاس، پوزیشن ارسال، نحوه دریافت ها و … همه تغییر می‌کند. در دفاع هم همین طور است و تفاوت‌هایی ایجاد شده که به دلیل توانایی‌های تیم‌هاست.

وی در پایان تاکید کرد: تیم‌های بزرگ دنیا به موضوعات پیش پا افتاده‌ای که بعضا ما فراموش می‌کنیم، توجه ویژه دارند مثل کار دفاع از مهاجم که در آن ضعیف‌تر هستیم و بهترین تیم‌های دنیا آن را ۱۰۰ درصد انجام می‌دهند. تلاش کادر فنی تیم ملی والیبال ایران هم این است که این نکات ریز را میان بازیکنان جا بیندازد تا والیبال تیم ملی مدرن، زیبا و سرعتی‌تر شود.

تیم ملی والیبال ایران برای حضور شایسته در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ که از ۱۶ خرداد آغاز می‌شود، تمرینات آماده‌سازی خود را از ۲۷ فروردین در سالن فدراسیون والیبال آغاز کرده است. مردان والیبال ایران در ادامه سال ۱۴۰۲ در رقابت‌های قهرمانی مردان آسیا، بازی‌های آسیایی چین و مسابقات انتخابی المپیک شرکت خواهند کرد.