همه آنچه باید در مورد فعالیت سامانه مانسون هند در خوزستان بدانید

همه آنچه باید در مورد فعالیت سامانه مانسون هند در خوزستان بدانید

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: هوای استان به گونه‌ای است که تحت تأثیر رطوبت و فشارهای رطوبتی که از دریای مدیترانه و دریای سرخ قرار دارد و در شرایط عادی، تغذیه رطوبتی و بارش‌ها از این جهت وارد می‌شوند.

محمد سبزه زاری افزود: مانسون سامانه‌ای فصلی است که به علت سردی و گرمی و اختلاف میان خشکی و اقیانوس هند به وجود می‌آید و معمولاً در شبه قاره هند و در فصل تابستان اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه به طور معمول در خوزستان در فصل زمستان شاهد بارندگی هستیم، ادامه داد: این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد بارندگی‌ها در شبه قاره هند، در تابستان به دلیل فعالیت سامانه مانسونی است.

سبزه زاری می‌گوید: این سامانه باعث ایجاد یک لو کم فشار در منطقه و یک لو پرفشار در اقیانوس هند شود و سبب ورود جریان رطوبتی شدید می‌شود، به طوری که هنگام ورود پس از برخورد با رشته کوه‌های هیمالیا، ابرناکی و بارندگی ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول، مناطق شمال و شمال شرق هند را مرطوب‌ترین نقاط شبه قاره هند عنوان و اضافه کرد: نرخ بارش‌ها تقریباً ۱۲ هزار میلیمتر در سال است، این در حالی است که میانگین بارش‌های ما تقریباً ۳۰۰ میلیمتر است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در تشریح عواملی که سبب تقویت سامانه مانسونی و حرکت آن به سمت ایران گفت: به طور معمول وقتی این سامانه شرایط خوبی داشته باشد، شاهد وقوع بارندگی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس هستیم و در صورت تقویت زیاد، زبانه‌های آن به خوزستان می‌رسد و سبب بارندگی می‌شود.

محمد سبزه زاری با بیان اینکه آخرین سامانه مانسونی در ایران حدود ۷۰ سال پیش فعالیت داشته است، افزود: در حال حاضر این سامانه وارد ایران و برخی نقاط کشور و از جمله خوزستان شده و انتظار داریم در روزهای جمعه و شنبه شاهد بارش باران در ارتفاع‌های شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی باشیم.

وی به وقوع جریان‌های همرفتی بسیار شدید و شاخص‌های بسیار ناپایدار در سطح خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: وزش بادهای بسیار شدید در فلات مرکزی و جنوبی استان پیش بینی می‌شود که می‌توانند توفان‌های گرد و خاک، شبه توفان، ایجاد رعد و برق، بارندگی‌های شدید در ارتفاع‌های شرقی و حوزه باغملک، امامزاده عبدالله، دهدز، اندیکا، بهبهان، سردشت و صیدون ایجاد کنند.

به گفته سبزه زاری؛ این بارش‌ها در زمان کوتاه و به صورت رگباری اتفاق می‌افتند و می‌توانند مسیرهای کوهستانی را سیلابی کرده و با به جریان درآوردن رودخانه‌های فصلی، سیلاب ایجاد کنند.

وی می‌گوید: این سامانه در فلات مرکزی خوزستان و در شهرستان‌هایی از جمله؛ اهواز، ماهشهر، آبادان، خرمشهر، بستان، شادگان، امیدیه، رامهرمز، رامشیر و… سبب وزش باد و وقوع پدیده گرد و خاک می‌شود، البته احتمال بارش باران در این مناطق دور از انتظار نیست.

سبزه زاری با بیان اینکه نمونه کوچکی از وقوع بارندگی‌های رگباری در خوزستان و فصل تابستان در نیمه شهریور ماه سال ۱۳۸۷ رخ داد، افزود: در این سال ضریب ناپایداری در منطقه بسیار بالا بود و توفان ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سبب افتادن خطوط انتقال برق میان ماهشهر و اهواز شد و بر اساس مستندات موجود ۷ نفر در حوادث اهواز جان خود را از دست داده‌اند.

منبع : مهر