هم‌زمانی آغاز سال تحصیلی با شهادت یک دانش آموز/استقبال ازبازگشایی

هم‌زمانی آغاز سال تحصیلی با شهادت یک دانش آموز/استقبال ازبازگشایی

خبرگزاری مهر_گروه جامعه: این روزها کمتر مدرسه‌ای است که بعد از مدت‌ها در سکوت فرو رفتن، هیاهویی را به خود نبیند. هنوز در برخی مدارس که مرکز سنجش دانش آموزان هستند، دانش آموزان جا مانده از سنجش نوآموزان برای بدو ورود به مدرسه در رفت و آمد هستند. ثبت نام‌ها هم ادامه دارد. کلاس اولی‌ها عموماً حداقل یک روز در هفته پیش رو را به مدرسه خواهند رفت. دانش آموزان هنرستانی برای آموزش‌های مهارتی به مدرسه می‌روند و به نظر می‌رسد پای کنکوری‌ها قرار نیست امسال را به صورت مجازی سپری کنند. خبرها حاکی از این است که در شهرستان‌ها و مناطق روستایی و عشایری بیشتر مدارس حضور را ترجیح داده‌اند. هر چند هنوز هم بخش عمده آموزش‌ها در فضای مجازی می‌گذرد. هنوز سامانه شاد نسخه به روز رسانی شده‌اش برای نصب با مشکلاتی رو به رو است و تقریباً هر مدرسه‌ای یک فضای مجازی برای ارتباط با دانش آموزان، اولیای آنها و رد و بدل کردن تکالیف اعلام کرده است. حالا واتساپ مهمترین محل تبادل اطلاعات معلم و دانش آموز و اولیا شده است. مدرسه تلویزیونی هم کار خود را آغاز کرده است. مدرسه‌ای که به نظر می‌رسد حالا دیگر مخاطبان کمتر پیگیری نسبت به ماه‌های اول داشته باشد.

برنامه‌ریزی آموزش‌ها در دوره‌های مختلف در آموزش تلویزیونی به گونه‌ای است که در دوره ابتدایی تمام دروس در مدرسه تلویزیونی ایران در نوبت صبح ارائه می‌شود تا در بعد از ظهر دانش آموزان ادامه کلاس‌های خود را در شبکه شاد بگذرانند. هر چند با بازگشایی مدارس به شاید باید تغییرات جدی تری در برنامه تلویزیونی داده شود. برای دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم اما برنامه‌ها برای بعد از ظهر برنامه‌ریزی شده است. شبکه شاد کمترین کاربرد را برای دوره‌های متوسطه دارد.

باید منتظر ماند و دید در روزها و هفته‌های آتی آیا این شور و شوق مهرماهی و آغاز سال تحصیلی فروکش می‌کند و دوباره همه چیز به فضای مجازی سپرده می‌شود و یا آموزش و پرورش برنامه اجرایی و نظارتی مستمری برای رفتن به سمت بازگشایی حداکثری مدارس خواهد شد گشت و گذار در روز اول مدرسه در چند مدرسه در تهران نشان می‌دهد که تفاوت‌های محسوسی میان برنامه‌ریزی ها در مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد. عموم مدارس غیردولتی توانسته‌اند برنامه مشخص‌تری را به اولیا بدهند تا آنها تکلیف تحصیل فرزندانشان را بدانند. عموماً تمرکز این مدارس از آغاز سال تحصیلی به صورت ترکیبی است. آنها بدون حذف آموزش‌های مجازی برای هفته پیش رو دانش آموزان را تقسیم بندی کرده‌اند تا سر کلاس حاضر شوند. تقریباً می‌توان گفت در فراخوان دانش آموزان برای حضور در مدرسه که هنوز اجباری نیست بیش از ۶۰ درصد اولیا فرزندانشان را به مدرسه آورده‌اند. در مدارس دولتی صحبت از این است که فعلاً برای دو هفته حضور حداقلی دانش آموزان کلاس اولی در مدرسه برنامه‌ریزی شده تا آموزش و پرورش برای ماه‌های آتی تعیین تکلیف کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید در روزها و هفته‌های آتی آیا این شور و شوق مهرماهی و آغاز سال تحصیلی فروکش می‌کند و دوباره همه چیز به فضای مجازی سپرده می‌شود و یا آموزش و پرورش برنامه اجرایی و نظارتی مستمری برای رفتن به سمت بازگشایی حداکثری مدارس خواهد شد. در حال حاضر آموزش و پرورشش همچنان با سرپرست اداره می‌شود و گزینه جدی برای وزارت آموزش و پرورش به گوش نمی‌رسد. اما مسئولان آموزش و پرورش امسال با سخنان سنجیده‌تری صحبت از لزوم بازگشایی مدارس دارند. شاید مهمترین مساله پیش روی آموزش و پرورش این باشد که آیا باید این حضور را اجباری کند؟ در برخی مدارس اعلام شده است که در صورت حضوری شدن مدارس آموزش‌های حضوری دیگر در بستر مجازی تدریس دوباره نخواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت اگر مدرسه آموزش حضوری یک روز را اجباری کند همه خانواده‌ها باید همراهی کنند.

رضوان حکیم زاده گفته است که شیوه نامه بازگشایی به همه مدارس ارسال شده است و با توجه به شرایط مناطق و شرایط هر مدرسه شورای مدرسه تصمیم‌گیری می‌کند. برای کلاس اولی‌ها که لازم است با معلمان ارتباط داشته باشند پیش بینی کردیم که حداقل یک نوبت در هفته برای آشنایی به مدرسه بیایند.

حکیم زاده درباره اجباری یا اختیاری بودن حضور یک روزه کلاس اولی‌ها گفت: اگر مدرسه این نظام را مقرر کند همه خانواده‌ها باید با مدرسه همراهی کنند.

وی تصمیم گیری حضور باقی پایه‌های ابتدایی در مدارس را به تصمیم مدرسه واگذار کرد.

وی گفت: دستورالعمل دقیقی با همکاری وزارت بهداشت تدوین و رعایت فاصله اجتماعی و استانداردهای فاصله گذاری در این شرایط و هم بحث گروه‌بندی تاکید شده است.

علی باقرزاده مدیرکل حوزه وزارتی وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که برای سال تحصیلی جدید ۴ روش آموزشی پیش بینی شده است که بخشی از آن آموزش حضوری است که به تدریج در روستاهای کوچک و مناطق عشایری که امکان فاصله گذاری اجتماعی دارند به اجرا در خواهد آمد و با افزایش روند واکسیناسیون این شیوه به مدارس در شهرهای بزرگ‌تر سرایت خواهد کرد و تا پایان مهر ماه مدارس کوچک و کم جمعیت استان‌ها به صورت حضوری کار خود را آغاز می‌کند. از آبان شرایطی فراهم خواهد شد تا مدارس پرجمعیت حداقل یک روز کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.

اما شاید در یک سال و نیم تحصیلی کرونایی یکی از دغدغه‌ها به سمت بازماندگان از تحصیل باز می‌گشت. جمعیتی که حدود سه میلیون تخمین زده شده است که شامل دانش آموزان پایه اولی که ثبت نام نکرده‌اند نیز می‌شود. حالا حکیم زاده در گفتگویی گفته است که تا پایان شهریور بیش از ۹۶ درصد کل دانش آموزان در دوره ابتدایی ثبت نام کرده‌اند و در دوره متوسطه اول و دوم نیز ۹۰ درصد آنها ثبت نام کرده‌اند.

اما همچنان خبرهای میدانی حاکی از این است که ثبت نام دانش آموزان در روزهای مهرماه در مدارس ادامه دارد. شاید بتوان در اواخر مهرماه آمار دقیق‌تری از بازماندگان از تحصیل در دست داشت.

آغاز سال تحصیلی با نام یک نوجوان فداکار گره خورد

دوم مهر یک روز قبل از شروع رسمی سال تحصیلی در روز شنبه خبر رسید که علی لندی نوجوان دانش آموز در شهرستان ایذه استان خوزستان، به دنبال آتش سوزی در منزل همسایه شأن به کمک دو زن سالمند و میانسال که مادر و خواهر شهید بودند رفت، جان خود را از دست داد. او سعی کرده بود به کمک آنها برود و نجاتشان دهد که خودش دچار سوختگی شدید شد. مادر شهید نیز چند روز بعد به دنبال شدت سوختگی‌ها جان سپرد و خواهر شهید نجات پیدا کرد اما شدت سوختگی علی به قدری زیاد بود که نماند و پر کشید. حالا در شهرستان ایذه عزای عمومی اعلام شده است. مسئولان مختلفی پیام تسلیت فرستاده‌اند و درخواست شده فداکاری‌های این نوجوان در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش نیز در جدیدترین اقدام صبح امروز در تماس تلفنی با خانواده این دانش آموز به آنها تسلیت گفت و از آنها دلجویی کرد و همچنین شجاعت‌های این نوجوان را ستود.

نمایندگان دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی کشور نیز در پی شهادت علی لندی پیامی صادر کردند.

متن پیام نمایندگان دهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون»
(۱۶۹ آل عمران)

باید منتظر ماند و دید در روزها و هفته‌های آتی آیا این شور و شوق مهرماهی و آغاز سال تحصیلی فروکش می‌کند و دوباره همه چیز به فضای مجازی سپرده می‌شود و یا آموزش و پرورش برنامه اجرایی و نظارتی مستمری برای رفتن به سمت بازگشایی حداکثری مدارس خواهد شد

باید منتظر ماند و دید در روزها و هفته‌های آتی آیا این شور و شوق مهرماهی و آغاز سال تحصیلی فروکش می‌کند و دوباره همه چیز به فضای مجازی سپرده می‌شود و یا آموزش و پرورش برنامه اجرایی و نظارتی مستمری برای رفتن به سمت بازگشایی حداکثری مدارس خواهد شد اقدام و رشادت این جوان ریشه در غیرت و شهامت ایرانی اسلامی دارد و به یاد خواهیم آورد که نسل بهنام محمدی‌ها و محمد حسین فهمیده‌ها امروز در گام دوم انقلاب نیز همچون گذشته گام‌هایی مؤثر و استوار برمیدارند و نو جوانان و دانش آموزان ما راه رستگاری؛ ایثار و فداکاری را از هم نسلان پیشین خود می‌آموزند و سرلوحه زندگی خویش قرار می‌دهند.

نمایندگان مجلس دانش آموزی به عنوان موکلین جامعه دانش آموزی کشور، شهادت این دانش آموز فداکار را به خانواده ایشان، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مردم شریف ایران اسلامی بویژه هموطنانمان در استان خوزستان و شهرستان ایذه تبریک و تسلیت عرض کرده و ضمن آرزوی علو درجات برای او برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر و شکیبایی از درگاه ایزد منان مسئلت دارند. اگر چه اکنون در شرف بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی هستیم اما همکلاسی‌های این نوجوان دهه هشتادی عزیز، جای خالی وی را در کلاس درس خواهند دید، اما او سرمشقی از آزادی و آزادگی برای همکلاس‌های خود خواهد شد.

ایادی استکبار نیز بدانند تا نو جوانانی مانند علی لندی که در مکتب امام حسین (ع) تربیت یافته‌اند در این مرز و بوم زندگی می‌کنند نمی‌توانند به اهداف شوم خویش دست یابند چرا که فرهنگ جهاد و فداکاری و شهادت در بین جوانان ما نهادینه شده است.»

آغاز شدن روزهای مدرسه با خبرهای پر کشیدن این نوجوان فضایی احساسی را با فضای بازگشایی مدرسه گره زد و بار دیگر یادآور شد که چقدر نوجوانان و حرکت‌های آنها می‌تواند در فضای جامعه اثرگذار باشد.

مهر الله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از نام‌گذاری مدارسی در ۳۱ استان کشور به نام زنده‌یاد علی لندی خبر داد.

به گفته وی به همت همکاران نوسازی مدارس در استان خوزستان، مدرسه‌ای در روستای بلوطک شیخان شهرستان ایذه زادگاه این نوجوان به نام این دانش‌آموز فداکار و شجاع ساخته می‌شود که تا دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد. این مدرسه ۶ کلاسه با مساحت ۸۵۰ مترمربع و زیربنای ۶۲۰ مترمربع در دو طبقه ساخته خواهد شد.

همچنین سرپرست آموزش و پرورش از ۴ اقدام برای ثبت فداکاری‌های این نوجوان خبر داد و گفت: در راستای دستور رئیس جمهور، در پیام تسلیت این دانش آموز غیور مبنی بر اینکه: «داستان ایثار این قهرمان ملی، باید به زبان هنر و قلم اصحاب فرهنگ و رسانه به گونه‌ای تاریخی روایت شود تا این نوجوان اسوه، الهام‌بخش نسل‌های آینده فرزندان ایران اسلامی باشد. بی‌شک، هر ایرانی به داشتن چنین فرزندان غیوری به خود می بالد.»؛ به معاونان حوزه‌های ستادی تأکید کرد: با قید فوریت کارگروه مشترکی با مسئولیت رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تشکیل و از تمام ظرفیت‌ها از جمله «کتاب های درسی»، «مجلات علمی و آموزشی رشد»، «جشنواره بین المللی فیلم رشد» و «جشنواره و مسابقات فرهنگی و هنری» بهره گیری شود تا طراحی هنرمندانه و اقدامات هوشمندانه در جهت تحقق اوامر حضرت آیت الله دکتر رئیسی و ادای وظیفه و تکلیف آموزش و پرورش به این قهرمان ملی و نماد شایسته دهه هشتادی‌ها، صورت پذیرد و نتیجه گزارش شود.

بر این اساس؛ «درج نام و روایت ایثارگری شهید علی لندی در کتاب درسی»، «نامگذاری مدارس؛ در هر استان یک مدرسه به نام شهیدعلی لندی»، «جایزه ویژه دانش آموز شهید علی لندی، در جشنواره پرسش مهر ریاست جمهوری»، و «تدوین کتاب زندگی نامه شهید علی لندی» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، موارد چهارگانه‌ای است که سرپرست وزارت آموزش و پرورش، بر آن تأکید کرده است.

معلمان با خبرهای خوش رتبه بندی سال تحصیلی را آغاز کردند

به نظر می‌رسد حالا دیگر با نهایی شدن و بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی و بارگذاری آن در سامانه مجلس برای اعلام نظر همه نمایندگان، فرصت ۱۰ روزه نیز رو به پایان است تا بالاخره این لایحه مراحل پایانی خود را طی کند. قرار است رتبه بندی معلمان به ارتقای معیشت و کیفیت آموزشی بیانجامد. طرحی که شایستگی‌های معلمی را احراز می‌کند و مدلی برای تشویق‌ها است.

اما برای تداوم آموزش‌های مجازی همانطور که اعلام شد شبکه شاد برای استفاده همگان رایگان است اما موضوع این است که یکی از گلایه معلمان هزینه‌های اینترنت برای آموزش‌های مجازی برگزار شده در باقی فضاهای مجازی است که اعلام شده است به زودی بسته ۴۰ گیگ اینترنت رایگان در اختیار معلمان، قرار خواهد گرفت. این بسته رایگان به منظور استفاده معلمان در ۶ ماهه اول سال تحصیلی خواهد بود.

منبع : مهر