هک اینستاگرام بدون دسترسی به گوشی طرف ممکن است؟

هک اینستاگرام بدون دسترسی به گوشی طرف ممکن است؟

هک اینستاگرام بدون دسترسی به گوشی طرف مقابل!

برای بسیاری از مشاورات کسب‌وکار آنلاین یا آژانس‌های بازریابی دیجیتال، اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین و سریع‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در حال رشد است که تنها در بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ حدود ۱ میلیارد کاربر جدیدکسب‌ کرده است. همزمان با افزایش استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، تهدیدات امنیتی برای حفظ اطلاعات خصوصی نیز افزایش یافته است. چه شما از اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن تصاویر با دوستان، افزایش فالوئر، بازاریابی محتوا، تبلیغات اینترنتی و یا افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید، ریسک هک شدن حساب اینستاگرام همچنان در کمین خواهد بود.

تازه‌ترین‌ها امروز توضیح می‌دهد که هک اینستاگرام چیست، چگونه آن را تشخیص دهیم، و چه کارهایی می‌توانید برای حفاظت از حساب اینستاگرام در برابر تهدیدات می‌ةوان انجام داد.

اگر اینستاگرام هک شود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی از هک شدن حساب اینستاگرام صحبت می‌کنیم، منظور دسترسی به حساب توسط

  1.  کسی است که خودتان نیستید.
  2. برای برای دسترسی به حساب اینستاگرام به او دسترسی نداده‌اید.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه حساب اینستاگرام شما هک شده است یا نه، بررسی تغییراتی است که خودتان ایجاد نکرده‌اید؛ مانند:

  • پست، استوری یا ریلز‌هایی که شما مالک آنها نیستید، در اکانت شما بارگذاری شده است؛
  • از طرف شما پست دیگران لایک شده و یا برای آنها کامنت گذاشته شده است؛
  • در قسمت دایرکت، پیام هایی از طرف شما ارسال شده است که واقعا از طرف شما نیستند!
  • هر گونه تغییر در حساب شما، از جمله نام، تصویر پروفایل، توضیحات بایو، نام کاربری و غیره.

علاوه بر این تغییرات عمومی، تغییرات در تنظیمات اکانت شما نیز می‌توانند نشان‌دهنده این باشند که حساب اینستاگرام شما هک شده است. این تغییرات شامل به‌روزرسانی تنظیمات امنیتی، اتصال به برخی از برنامه‌های شخص ثالث، یا افزودن شماره تلفن جدید یا آدرس ایمیل به اکانت شما می شوند. برخی از این تغییرات ممکن است منجر به از دست دادن دسترسی شما به اکانت اینستاگرامتان شوند، به گونه ای که قادر به ورود به حساب کاربریتان نباشید!

در صورتی که چیزی برای اینستاگرام مشکوک به نظر برسد، ممکن است که به نحوی (مانند ارسال ایمیل) با شما به عنوان صاحب اکانت، ارتباط برقرار کند. در برخی موارد، اگر اطلاعات شخصی مانند ایمیل متصل به حساب شما تغییر کند، ممکن است ایمیل اطلاع‌رسانی دریافت کنید که حاوی راهنما برای اعلام موافقت یا عدم موفقیت برای ایجاد تغییرات جدید است. 

چگونه ممکن است حساب اینستاگرام من هک شود؟

راه‌های مختلفی برای دسترسی غیرمجاز افراد به حساب اینستاگرام شما وجود دارد:

  • نقض داده‌ها: اطلاعات شما از طریق خود پلتفرم یا از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن ثالث مخربی که به حساب شما متصل است، فاش می‌شود.
  • مورد هدف قرار گرفتن توسط یک حمله فیشینگ (البته اگر شما در دام این حمله بیفتید!)
  • قوی نبودن رمز عبور اکانت اینستاگرام شما

منظور از حمله فیشینگ چیست؟

منظور از حمله فیشینگ زمانی است که شخصی سعی می‌کند شما را وادار به فاش کردن اطلاعات شخصی یا خصوصیتان کند، با وانمود کردن به اینکه یک نهاد معتبر (مثل کسی از تیم پشتیبانی اینستاگرام) است، یا با تهدید شما، اگر آنچه را که می‌خواهند انجام ندهید. در حال حاضر، بیشتر حمله های فیشینگ برای هک اینستاگرام از طریق خود برنامه اینستاگرام و ارسال ایمیل انجام می شود.

بنابراین همیشه سعی کنید اگر با یک پیغام عجیب رو به رو شدید، روی هیچ لینکی کلیک نکنید، به پیام پاسخ ندهید، و اطلاعات شخصی خود را وارد نکنید. شما میتوانید اینستاگرام با ارسال ایمیل به [email protected] ب از حمله فیشینگ مطلع کنید.

به خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید در برابر هر نوع نقض داده‌ و حمله امنیتی از اطلاعات خود محافظت کنید، اما می‌توانید با آگاهی و رعایت برخی از نکات قابل توجه از حساب اینستاگرام خود محافظت کنید تا کار را برای هکرها ساده نکنید!

خطرات هک شدن اینستاگرام

اینستاگرام یکی از پررشدترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است که ماهانه حدود ۲ میلیارد کاربر فعال دارد. تا به حال بیش از ۵۰ میلیارد عکس در این پلتفرم منتشر شده و بیش از ۲۰۰ میلیون کسب‌وکار از اینستاگرام برای دستیابی به مشتریان استفاده می‌کنند. افزایش محبوبیت این پلتفرم احتمالاً به دلیل جذابیت آن برای کاربران جوان‌تر است، زیرا کاربران در رده سنی ۱۸ تا ۳۴ سال بزرگ‌ترین گروه سنی در اینستاگرام را تشکیل می‌دهند.

به عنوان یکی از فعال‌ترین و در حال رشدترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، تأثیر اینستاگرام و همانطور عواقب آن در صورت هک شدن حساب کاربری شما، می‌تواند قابل توجه باشد:

دسترسی به حساب اینستاگرام شما به معنای دسترسی به اطلاعات خصوصی شما است. اگر کسی به حساب شما دسترسی پیدا کند، قادر خواهد بود به اطلاعات حساس مرتبط با شما دسترسی پیدا کند، از جمله آدرس ایمیل، شماره تلفن، اطلاعات پرداخت و غیره. 

اگر در اینستاگرام دنبال‌کننده‌های زیادی داشته باشید، هکر اکانت شما نیز همین تعداد دنبال‌کننده را خواهد داشت! هکرهایی که به حساب شما دسترسی دارند ممکن است از طریق حساب شما برای فیشینگ یا کلاهبرداری اقدام کنند و دنبال‌کنندگان شما را هدف قرار دهند. این اتفاق می‌تواند منجر به هک شدن حساب‌های بیشتری در اینستاگرام شود. 

بنابراین، تنها اینستاگرام شما در خطر نیست. اگر حساب اینستاگرام شما هک شود، امکان دارد حساب فیسبوک شما نیز در صورت اتصال به یکدیگر، هک شده باشد. اگر دسترسی خود را از دست بدهید، ممکن است حساب فیسبوک خود را نیز از دست بدهید. اگر به طور دائمی دسترسیتان را به اکانت خود از دست بدهید، چه به این دلیل که دیگر به حساب خود دسترسی ندارید و نتوانید آن را بازیابی کنید و چه به این دلیل که به ایمیل مرتبط با حساب خود دسترسی نداشته باشید، ممکن است مجبور شوید به حذف اکانت هک شده اینستاگرام شده و از نو شروع کنید. 

اگر از اینستاگرام برای با هدف برندسازی استفاده می‌کنید، هک حساب اینستاگرام شما میتواند به شهرت برندتان آسیب بزند. 

بعد از هک شدن اینستاگرام چه باید کرد؟

اگر مشکوک هستید که حساب اینستاگرام‌تان هک شده است و یا میخواهید بدانید که چگونه هک اینستاگرام را از بین ببریم ، برای برگرداندن پیج هک شده ی اینستاگرام و تأمین امنیت حسابتان از روش هایی که در ادامه معرفی میکنیم، استفاده کنید:

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است: آیا هنوز می‌توانید به حساب خود وارد شوید؟

اگر پاسخ مثبت است، باید فوراً رمز عبور خود را تغییر دهید.

برای این کار، وارد حساب اینستاگرام خود شوید، به بخش تنظیمات بروید و روی گزینه تغییر رمز عبور کلیک کنید. رمز عبور قدیمی خود را وارد کنید، سپس رمز عبور جدید خود را وارد نمایید.

رمز عبور جدیدی که انتخاب می‌کنید باید قوی باشد، به این معنی که شامل حروف بزرگ و کوچک متفاوت، اعداد، و نمادهای دیگر باشد، از رمزهای عبوری که برای سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید متفاوت باشد، حداقل ۱۰ کاراکتر باشد و با کسی به اشتراک گذاشته نشده باشد.

اگر نمی‌توانید وارد حساب اینستاگرام خود شوید، باید مراحل بازیابی حساب خود را دنبال کنید.

بررسی ایمیل 

اگر آدرس ایمیل مرتبط با حساب اینستاگرام شما تغییر کرده باشد، ایمیلی از طرف اینستاگرام دریافت خواهید کرد، مبنی بر اینکه درخواست تغییر ایمیل توسط شما اعلام شده است یا نه. اگر نمی‌توانید وارد حساب خود شوید و برای جلوگیری از هک اینستاگرام، صندوق ورودی خود را برای یافتن ایمیلی از [email protected] جستجو کنید. اگر ایمیلی از این آدرس دریافت کرده‌اید که نشان می‌دهد ایمیل شما تغییر کرده است، می‌توانید این تغییر را بازگردانید و اولین گام را برای امنیت اینستاگرام بردارید.

اگر ایمیلی از اینستاگرام دریافت نکرده‌اید، یا اگر نمی‌توانید از طریق ایمیلتان دوباره به حساب خود دسترسی پیدا کنید، باید به مرحله بعدی بروید.

درخواست لینک ورود

اگر نمی‌توانید دوباره به حساب اینستاگرام خود دسترسی پیدا کنید، می‌توانید از اینستاگرام درخواست کنید که لینک ورود را به ایمیل یا شماره تلفن شما ارسال کند. برای درخواست لینک ورود، یا روی گزینه «کمک برای ورود» یا «رمز عبورم را فراموش کرده‌ام» کلیک کنید (این عبارت بسته به اینکه از طریق اندروید یا آیفون به اینستاگرام دسترسی پیدا کنید، متفاوت خواهد بود).

نام کاربری، آدرس ایمیل، یا شماره تلفن خود را وارد کنید و انتخاب کنید که لینک ورود به شماره تلفن یا ایمیل شما ارسال شود. روی لینک کلیک کنید و دستورالعمل‌ها را دنبال نمایید.

درخواست کد امنیتی

اگر لینک ورود کار نمی‌کند و همچنان قادر به دسترسی به حساب اینستاگرام خود نیستید، می‌توانید درخواست کد امنیتی کنید. برای دریافت کد امنیتی، هنگام انجام مراحل درخواست لینک ورود، گزینه «به کمک بیشتری نیاز دارید؟» را کلیک کنید، و سپس درخواست کد امنیتی را اعلام کنید.

اگر به هر دلیلی کد امنیتی دریافت نکردید، باید هویت خود را تأیید کنید.

تأیید هویت

اگر هیچ یک از مراحل بالا به شما کمک نکرده است تا بتوانید مجددا به حساب اینستاگرام خود دسترسی پیدا کنید، باید هویت خود را تأیید کنید.

اگر حساب اینستاگرام شما شخصی باشد و عکسی از شما در آن وجود داشته باشد، اینستاگرام از شما می‌خواهد برای تایید هویت یک سلفی ویدیویی ارسال کنید. پس از ارسال ویدیو، اینستاگرام تعیین خواهد کرد که آیا این ویدیو برای تأیید هویت شما و بازیابی حسابتان است کافی است یا خیر. اگر ویدیو هویت شما را تأیید نکند، می‌توانید ویدیوی دیگری ارسال کنید.

اگر حساب شما حرفه‌ای است یا تصویری از شما در آن وجود ندارد، از شما خواسته می‌شود که با ارائه آدرس ایمیل یا شماره تلفنی که حساب با آن ایجاد شده و نوع دستگاه مورد استفاده در زمان ثبت نام، حساب خود را تأیید کنید.

چگونه حساب اینستاگرام خود را امن نگه داریم؟

اگر موفق به بازیابی اکانت هک شده ی اینستاگرام خود شدید یا اگر می‌خواهید حساب خود را قبل از اینکه هک شود، ایمن کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱. بررسی دستگاه‌های متصل به حساب اینستاگرام

در تنظیمات اینستاگرام خود، می‌توانید ببینید که چه دستگاه‌هایی به حساب شما وصل هستند. برای بررسی این دستگاه‌ها، به تنظیمات خود بروید و روی فعالیت ورود کلیک کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام این دستگاه‌ها را می شناسید و از هر دستگاهی که دیگر استفاده نمی‌کنید یا نمی‌شناسید، خارج شوید، به‌خصوص اگر حساب شما به تازگی هک شده است. برای حفظ امنیت حساب خود، به طور منظم دستگاه‌های وارد شده را چک کنید تا مطمئن شوید که کسی بدون اجازه به حساب شما دسترسی ندارد.

۲. فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای

احراز هویت دو مرحله‌ای یکی از بهترین روش‌ها برای حفاظت از حساب اینستاگرام شما است. احراز هویت دو مرحله‌ای از شما می‌خواهد تا ورود به حساب را در چند دستگاه تایید کنید، به این معنی که اگر با دستگاه جدیدی وارد حساب خود شوید، باید این ورود را در یک دستگاه امن مانند تلفن همراه خود تایید کنید. بنابراین، هکرهایی که قصد دسترسی به حساب شما را دارند، بدون دسترسی به تلفن یا برنامه احراز هویت شما، نمی‌توانند وارد حساب شوند، که این امر باعث می‌شود هک کردن حساب شما بسیار دشوارتر شود.

۳. بازبینی و لغو دسترسی‌های اپلیکیشن‌های ثالث

همانطور که پیشتر اشاره شد، اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های ثالث مخرب می‌توانند دلیلی برای هک شدن اکانت اینستاگرام شما باشند، بنابراین پس از یک نقض امنیتی – یا حتی پیش از وقوع آن – اپلیکیشن‌هایی که به حساب شما دسترسی دارند را بررسی کنید و دسترسی هر کدام که ۱) نمی‌شناسید، ۲) به آنها اعتماد ندارید، یا ۳) دیگر استفاده نمی‌کنید را لغو کنید.

۴. استفاده از بهترین روش‌ها برای تعیین رمز عبور

واضح است که اگر هر یک از حساب‌های شما هک شود، باید هر چه سریع‌تر رمز عبور خود را به یک رمز عبور جدید، امن و منحصربه‌فرد تغییر دهید.

اما حتی اگر حساب شما هک نشده است:

  • به طور منظم رمز عبور خود را تغییر دهید،
  • از تکرار رمزهای عبور خودداری کنید و همان رمز عبور را برای چندین حساب استفاده نکنید،
  • هرگز رمز عبور خود را با کسی به اشتراک نگذارید.

تغییر منظم رمز عبور شاید کمی زیاد به نظر برسد، اما با نگه داشتن رمزهای عبور خود به بهترین شکل ممکن، بیشترین شانس را برای محافظت از حساب خود در برابر هک شدن خواهید داشت.

۵. به حساب خود توجه کنید

به طور منظم به بروزرسانی‌های امنیتی، ایمیل‌های ارسالی از اینستاگرام، دستگاه‌های مجاز و پست‌های عمومی خود توجه کنید تا از فعالیت‌های مشکوک و علائم هک شدن اینستاگرام آگاه شوید، و با بررسی پیام‌ها، نظرات، دنبال‌کنندگان و هر جنبه دیگری از حساب خود که تغییرات در آن می‌تواند نشان‌دهنده دسترسی فردی به حساب شما باشد، در جریان باشید.