هیچ‌گونه مطالبات فرابرجامی نداریم/ اهل مذاکره منطقی هستیم

هیچ‌گونه مطالبات فرابرجامی نداریم/ اهل مذاکره منطقی هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جریان نشست خبری مشترک با همتای قطری خود گفت: امروز گفتگوهای سازنده‌ای را درباره برخی موضوعات دوجانبه با یکدیگر داشتیم.

وی افزود: در حوزه مناسبات دوجانبه قبل از هر چیز مراتب قدردانی خود را از جناب «عبدالرحمن آل ثانی» به خاطر هماهنگی‌های خوب روز گذشته بین مقامات ورزشی کشور ما با مقامات ذیربط برگزارکننده مسابقات جام جهانی فوتبال در جام جهانی قطر اعلام می‌کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم از زمان دیدار رؤسای دو کشور، کارگروه‌ها را فعال کنیم و برخی اقدامات ضروری برای تسهیل حضور ورزشکاران و طرفداران تیم ملی در مسابقات جام جهانی در قطر لازم بود، انجام شود.

امیرعبداللهیان افزود: به نتایج خوب و رضایت بخشی در سایه همکاری بین مقامات فنی دو کشور رسیده‌ایم.

وی صریح کرد: برخی از تجار ما در گذشته با مشکل اقامت طولانی مدت در دوحه مواجه بودند که این مسئله در جریان سفر رؤسای جمهور دو کشور در دستور کار قرار داشت و خوشبختانه در گفتگو های امروز با وزیر امور خارجه قطر این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و مشکلی برای اقامت طولانی مدت تجار ایرانی در کشور دوست و همسایه قطر نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه پیرامون دور جدید مذاکرات، تصریح کرد: هیچ گونه مطالبات فرابرجامی نداریم و مطالبات ما در چارچوب توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: قطر در زمینه تقویت گفتگوهای منطقه مسیر خوبی را برداشت و این راه ادامه دارد.

وی افزود: همچنین در زمینه تسهیل حمل و نقل و مشکلاتی که به دلیل شرایط کرونایی، لنج داران ایرانی با آن مواجه بودند، گفتگو کردیم و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک شاهد رفع این مشکلات و افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: در موضوع تقویت ساز و کارهای منطقه و همکاری‌های منطقه‌ای، گفتگوهای مثبتی داشتیم. قطر نقش مثبتی در این زمینه ایفا کرده و در خصوص تقویت گفتگوهای منطقه گام‌های مثبتی را برداشته است.

امیرعبداللهیان افزود: همچنین از حُسن میزبانی قطر در نشست گفتگوهای بین ایران و نماینده اتحادیه اروپا و همچنین نشست سه‌جانبه غیرمستقیم، تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: هماهنگی‌های خوب و نقش سازنده و تلاش‌های امیر قطر و وزیر خارجه این کشور برای آنگه این گفتگوها را تسهیل کنند تا پیشرفت داشته باشد و در مسیر بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان، گام‌های مثبت و سازنده‌ای از دوستان قطر شاهد بودیم.

وزیر امور خارجه افزود: تاکید می‌کنم برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم. بر خلاف برخی ادعاهای رسانه‌های آمریکایی، ما هیچ‌گونه مطالبه زیاده خواهانه و مطالبه فرا برجامی نداریم و مطالبات ما کاملاً در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ هست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اگر طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرار جامی است، ما در درورن گفتگوها به طرف آمریکایی تاکید کردیم، بر اساس آنچه در ماه‌های گذشته در مذاکرات وین رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند هر آنچه را مانع نفع اقتصادی ایران از برجام شود را از میان برخواهند داشت.

وی با بیان اینکه در گفت‌گوهای اخیر در دوحه یک موضوع اساسی که بر آن تمرکز کردیم، بحث تضمین مؤثر از سوی آمریکا در حوزه هر آن چیزی است که بخواهد نفع کامل اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: این خواسته ما زیاده خواهانه نیست. در مسیر اخذ تضمین‌ها، آمریکا باید متعهد باشد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای کامل توافق سال ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: تاکنون طرف آمریکایی نتوانستند ایران را نسبت به تحقق آن مطمئن کند. بار دیگر تأکید می‌کنم ما حسن نیت داریم، اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

منبع : مهر