واردات خودرو باعث کاهش کشته‌های تصادفات می شود

واردات خودرو باعث کاهش کشته‌های تصادفات می شود

به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید کمال هادیان فر، صبح یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشکر از رئیس جمهور به دلیل حضور در شورای عالی ترافیک، اظهار داشت: نوروز امسال به دلیل اینکه مردم دو سال از سفرهای نوروزی منع شده بودند، خاص بود.

وی با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی بیش‌تر از پیش بینی‌های ما بود، افزود: بیش از ۹۵ درصد از رانندگان به عنوان رانندگان قانون مدار در طرح نوروزی پلیس راهور شرکت کردند.

هادیان فر تصریح کرد: در نوروز امسال هر ساعت ۱.۶ یا همان ۲ نفر از هموطنان را در جاده‌ها و شهرها از دست دادیم.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه این پلیس امسال ۶۸ میلیون خدمت به مردم ارائه کرده است، بیان کرد: طرح نوروزی از ۱۰ اسفند در شهرها شروع شد و در ۲۴ اسفند رزمایش برگزار و از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ طرح نوروزی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد.

وی ادامه داد: مقرر شد بیش از ۷۶ هزار نفر با ۲۶ هزار خودروی سبک و سنگین و ۷ هزار و ۵۰۰ پایگاه ثابت و سیار و ۶۴ فروند بالگرد، جایروپلن و پهپاد تمام دستگاه‌های دخیل در طرح نوروزی خدمات رسانی کنند.

هادیان فر خاطرنشان کرد: در مجموع ترددهای بین استانی به صورت رفت و برگشت بیش از ۸۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تردد ثبت شده است و متوسط روزانه تردد بین استانی بیش از ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار تردد بوده است.

به گفته رئیس پلیس راهور بیشترین تردد مربوط به روز ۵ فروردین با ۵ میلیون و ۲۹۳ هزار تردد بوده است.

افزایش درصدی تردد بین استانی در نوروز ۱۴۰۱

وی گفت: در نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش تردد بین استانی نسبت به سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۴۲ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۸ که خبری از کرونا نبود، داشته‌ایم.

هادیان فر خاطرنشان کرد: بیشترین استان پرتردد با ۵ و نیم میلیون تردد تهران بوده است، یعنی ۶۲ درصد تهرانی در نوروز سفر کرده‌اند و بعد به ترتیب البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران و گیلان پرترددترین استان‌ها بوده‌اند.

رئیس پلیس راهور بیان کرد: تهرانی‌ها با ۳۶ درصد بالاترین میزان سفرها را داشتند و بعد البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و مازندرانی‌ها به ترتیب بیشترین سفرها را رفته‌اند و کمترین خروج و سفر را ایلامی‌ها و خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمدی‌ها داشتند.

هادیان فر افزود: بیش از یک میلیون و ۵۷۷ هزار ورودی فقط مربوط به استان مازندران بوده است و به ترتیب گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان و هرمزگان بیشترین ورودی‌ها را داشته‌اند و کمترین ورودی‌ها را ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان بلوچستان داشته‌اند.

ارسال پیامک برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پرخطر

وی گفت: برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پرخطر پیامک ارسال شده است و ۳۲۵ هزار خودرو اعمال قانون و ۳۵ هزار خودرو ساعتی توقیف شدند و ۶ هزار دستگاه خودرو به پارکینگ‌ها رفتند.

هادیان فر بیان کرد: در ۹۶ درصد معابر هیچ گره ترافیکی نداشتند و در محورهای قزوین، هراز، چالوس و فیروزکوه بیشترین ترافیک‌ها را داشتیم که در برخی از این محورها محدودیت‌های ساعتی را اعمال کردیم.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه امسال ۲۶ درصد کاهش فقره تصادفات را داشتیم، گفت: در تصادفات فوتی ۸۳۶ نفر از هموطنان جان باختند که البته نسبت به سال ۱۴۰۰ که هزار و یک نفر جان باخته اند تعداد ۲۲۳ نفر یعنی ۲۱ درصد کاهش داشته‌ایم. در تعداد مصدومین ۵۹۰ نفر کاهش یعنی ۳.۳ کاهش داشته‌ایم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ در هر روز ۵۳ نفر از دست دادیم و در سال ۱۴۰۱ هر روز ۴۱.۹ از هموطنان را در تصادفات از دست دادیم.

هادیان فر بیان کرد: امسال بیش از ۵۰۹ میلیون تردد بین شهرها را داشته ایم که ۴۰ درصد افزایش تردد بین شهری را داشته ایم.

رئیس پلیس راهور اظهار کرد: بیش از ۵۳ درصد تصادفات مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ساعت تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است، گفت: در تصادفات ۷۰ درصد سواری‌ها، ۲۰ درصد موتوری‌ها، ۶ درصد وانت بارها، ۴ درصد کامیون‌ها و یک درصد مسافربرهای عمومی نقش داشتند.

۳۵ درصد تصادفات مربوط به واژگونی خودروها می‌شود

هادیان فر گفت: ۳۵ درصد تصادفات برون شهری واژگونی‌ها بوده است و ۵۴ تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها بوده است که البته تا قبل از امسال ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌داد.

رئیس پلیس راهور گفت: در تصادفات منجر به فوت و جرحی نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۸۶ درصد خودروهای داخلی دخیل بودند، اما شاید این عدد به دلیل فراوانی خودروهای داخلی باشد و ۱۴ درصد خودروهای خارجی نقش داشتند و رکورددار تصادفات پژوها (پژو ۴۰۵، پارس و ۲۰۶) و بعد پراید بوده است.

وی درباره برنامه‌های سال ۱۴۰۱ پلیس راهور عنوان کرد: جدی‌ترین موضوع این است‌که تمام دستگاه‌ها را در ایمنی تردد و کاهش تصادفات پای کار بیاوریم همچنین به دنبال هدف‌گذاری منطقی و شدنی در برنامه هفتم توسعه یعنی به دنبال کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در پایان این برنامه هستیم‌.

این مقام انتظامی اظهار کرد: به دنبال مسئول‌سازی و تعیین سهم دستگاه‌ها در بحث تصادفات، هوشمندسازی پلیس راهور هستیم.

هادیان فر تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ بنا داریم در اعمال قانون کمترین تنش را داشته باشیم و بیشتر از فناوری و سامانه‌ها بهره ببریم.

طرح ویژه برای ترخیص خودروها و موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌ها

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش می‌کنیم هرچه خودرو و موتورسیکلت در پارکینگ‌ها بوده است ترخیص شود و موانع ترخیص آنها برداشته شود به عنوان مثال دیون دولتی برداشته شد و فقط حق پارکینگ‌ها به حداقل رسید و جرایم هم تقسیط شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ توقیف‌ها به حداقل می‌رسد و اجازه نمی‌دهیم بی مورد وسیله نقلیه‌ای توقیف شود.

هادیان فر خاطرنشان کرد: ۱۳۲ هزار خودرو در پارکینگ‌ها هستند که ۵۲ درصد آنها را پلیس توقیف کرده است یعنی دستور قضائی دارند و ۳۶۷ هزار دستگاه موتور سیکلت در پارکینگ‌ها هستند که ۸۴ درصد توقیف‌ها مربوط به پلیس‌هایی به غیر از راهور هستند.

هادیان فر درباره ایمنی خودروهای داخلی نیز خاطرنشان کرد: در بحث خودرو، نقش راننده، نقشی انکارناپذیر است اما نباید فراموش کنیم راننده با هر سطح مهارت و گواهینامه یک انسان است که پشت فرمان می‌نشیند.

رئیس پلیس راهور عنوان کرد: ایجاد حادثه برای انسان نیز در هر لحظه متصور است یعنی امکان دارد پشت فرمان دچار سرگیجه یا بیهوش شود یا حتی بی‌مبالاتی داشته باشد اما در تمام دنیا یک راه نجات در تصادف برای رانندگان پیش‌بینی می‌کنند و آن بحث ایمنی وسیله نقلیه است.

گلایه از خودروسازان همچنان باقیست / ‏‬تاکی باید شاهد انفجار خودروها باشیم؟

وی افزود: ساخت خودرو با پلت‌فرم، آلیاژ و فلز مشخص یا ضخامت آن‌ها یا آپشن‌های خودرو مانند کیسه هوا، کمربند و ترمز ABS نجات‌دهنده راننده یا سرنشینان و این موارد در خودروهای داخلی دچار مشکل است، تا کی باید هر روز گزارش تصادفات، انفجار خودروها و مرگ هموطنان باشیم.

این مقام انتظامی متذکر شد: یک خودروی ایمن چهار مزیت زیبایی، کیفیت، ایمنی و ارزان بودن را دارند، واقعاً کدام یک از خودروهای داخلی ما این مزیت‌ها را دارند و باید این موارد را اصلاح کنند.

هادیان فر یادآور شد: باید خودروساز مشکلات را برطرف کنند، همه باید از تولید داخل حمایت کنند اما تولید داخل نیز باید کیفی و ایمن باشد، اکنون چه کسی روی قطعات خودرو نظارت می‌کند، آیا نظارت ۱۰ سال پیش سازمان استاندارد کفایت می‌کند تازه آن هم بیشتر توسط افرادی صورت می‌گیرد که در خودروسازی هستند.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: تا کی باید شاهد تصادفات باشیم، امیدوارم تمام دستگاه‌های مسئول و نظارتی نقش خود را ایفا کنند، باید خودروسازها بر تولید خودروی ایمن و کیفی متمرکز شوند و چاره‌ای جز این ندارند.

وی بیان کرد: چرا خودروها در تصادف مچاله شده یا آتش می‌گیرند، چرا باید خودرو منفجر شود باید به این موارد رسیدگی کنند، امیدوارم امسال تمام سازمان‌های نظارتی کمک کنند و خود خودروسازها نیز در این رابطه پیش‌گام شوند.

این مقام انتظامی گفت: با مطالبه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مردم، دیگر خودروسازها جای دفاعی ندارند به طور مثال وقتی به خودروساز می‌گویند قطر آلیاژ کم است باید اصلاح کند.

اگر برخی سازمان‌ها دخالت نکنند حتماً خودروهای فاقد استاندارد را پلاک نمی‌کنیم

هادیان فر تصریح کرد: ما خودمان را مسئول می‌دانیم، بنابر قانون و تأیید وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست باید پلاک کنیم اما اگر این‌ها دخالت نکنند حتماً ارائه پلاک را متوقف می‌کنیم و دیگر اینگونه خودروها را پلاک نمی‌کنیم.

رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: چرا هر روز باید شاهد تصادفات دلخراش باشیم همچنین برابر قانون ما مکلف به تعیین سهم تقصیر دستگاه‌ها در تصادفات هستیم و این کار را می‌کنیم به طور مثال در تصادف پژو ۴۰۵ با پژو پارس محور لرستان به نورآباد که هشت نفر زن و بچه در آتش سوختند، ۳۳ درصد خودروساز مربوطه را در کروکی در شورای ترافیک استان مقصر دانستیم و پرونده قضائی را برای قاضی محترم لرستان فرستادیم تا رسیدگی صورت گیرد.

وی افزود: از این به بعد نیز به همکاران ابلاغ کردیم که برای دستگاه‌ها سهم تقصیر در تصادفات تعیین کنند لذا امیدوارم دستگاه‌های قضائی در این رابطه ورود جدی‌تری داشته باشند.

این مقام انتظامی درباره واردات خودرو نیز گفت: ما تأکید داریم که کشور به سمت خود کفایی برود و حتماً محصول کیفی و ایمن داشته باشیم.

هادیان فر گفت: در سال ۸۴ تا ۸۶ یکی از شاخصه‌های بسیار مهم که ۲۷ هزار کشته سوانح رانندگی را به ۱۶ هزار در هر سال رساند، بحث واردات خودرو استاندارد و ایمن در کشور بود، ما نیازمند استفاده از خودروی ایمن و کیفی و نه لوکس و فاخر هستیم تا در تصادف کمتر شاهد فوتی باشیم لذا واردات منجر به ایجاد بازار رقابت برای خودروسازها داخلی و بهتر شدن آن‌ها می‌شود اما در صورت عدم رقابت، مردم مجبور به خرید محصولی هستند که امروز همه به آن بی‌کیفیت می‌گویند.

منبع : مهر