واکاوی فوتبال خراسان شمالی/ از حواشی اترک تا رشد بانوان فوتسالیست

واکاوی فوتبال خراسان شمالی/ از حواشی اترک تا رشد بانوان فوتسالیست

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: فوتبال خراسان شمالی طی سال‌های گذشته با رشد مناسبی مواجه بوده است. خریداری تیم در لیگ دسته ۲ و داشتن تیم در لیگ دسته ۳، افزایش مدارس فوتبال، داشتن تیم بانوان در فوتسال و… بخشی از این موارد است.

اما فوتبال خراسان شمالی همواره دچار حواشی زیادی بوده؛ تخریب پیست دو و میدانی مجموعه تختی بجنورد و شرایط بسیار نامناسب تیم اترک از جمله این موارد است.

از این رو به سراغ مسئولان فوتبالی خراسان شمالی رفتیم تا ضمن بیان شرایط فعلی فوتبال استان، جزئیات این حواشی را تشریح کنند.

حسین جعفرزاده در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تخریب پیست دو و میدانی استادیوم تختی اظهار کرد: طی دریافت نامه‌ای از سازمان لیگ فوتبال مبنی بر اینکه جداول زمین فوتبال خراسان شمالی باید حدود یک متر عقب نشینی شود، هیئت فوتبال خراسان شمالی اقدام به تعمیر استادیوم تختی کرده است.

رئیس هیأت فوتبال خراسان شمالی گفت: برای تداوم داشتن امتیاز میزبانی برای مسابقات لیگ فوتبال کشور از سوی سازمان لیگ، نیاز به تعمیر جداول زمین فوتبال داریم.

وی افزود: داشتن زمین خاک آجری نه تنها برای دوندگان بلکه برای بازیکنان فوتبال نیز مفید است؛ بنابراین ساخت و تعمیر زمین دو و میدانی به نفع این جامعه ورزشی است.

جعفرزاده ادامه داد: اکنون هیئت فوتبال خراسان شمالی زیر سازی های لازم جهت ساخت پیست دو و میدانی را انجام می‌دهد اما نیاز به مشارکت هیئت دو و میدانی استان برای خاک آجری کردن این پیست دارد.

حسین جعفرزاده در خصوص تیم اترک بیان کرد: تیم فوتبال اترک خراسان شمالی از سال ۹۸ در خراسان شمالی فعالیت خود را شروع کرد و از ابتدا ایراد در نوع مدیریت باشگاه را به همراه داشت.

وی در ادامه افزود: با حمایت سازمان همیاری شهرداری‌ها تا کنون تیم اترک خراسان شمالی در لیگ دسته دو کشور مانده؛ اکنون مالکیت و امتیاز تیم به آقای هاتفی داده شده است.

جعفرزاده در خصوص سرمربی پیشین این تیم نیز تصریح کرد: آقای اشراقی یک نوع ایثار کرد که در آن برهه مدیریت تیم را برعهده گرفت و اگر این کار را نمی‌کرد از لیگ دو سقوط می‌کردیم.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: تیم فوتسال بانوان «کیمیای اسفراین» چندسالی در لیگ دسته یک کشور فعالیت داشت و سال گذشته به لیگ برتر فوتسال بانوان کشور صعود کرد.

وی افزود: برای تیم فوتسال کیمیای اسفراین هزینه‌هایی باید صرف شود اما نمایندگان اسفراین حمایت نمی‌کنند و تنها هیئت فوتبال خراسان شمالی پشت این تیم قدرتمند ایستاده است.

۱۶ مدارس فوتبال در سطح خراسان شمالی

محمد شاهدی، دبیر هیئت فوتبال استان نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: سال ۹۱ در سطح استان ۵ مدرسه فوتبال راه اندازی شد که در شهرستان آشخانه تیم‌ها به رقابت می‌پرداختند.

شاهدی ادامه داد: اکنون با پیگیری‌های انجام شده در سطح استان مدارس فوتبال خراسان شمالی به ۱۶ مدرسه دارای مجوز رسیده است.

وی ادامه داد: لیگ مدارس فوتبال در دو رده سنی ۸ تا ۱۰ و ۱۰ تا ۱۲ سال برگزار می‌شود که در این فستیوال‌ها استعدادیاب های خراسان شمالی بازیکنان را ارزیابی و آنالیز می‌کنند و پس از آن وارد تیم‌های لیگ فوتبال خراسان شمالی می‌شوند.

دبیر هیأت فوتبال خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی تنها استانی است که فستیوال مدارس فوتبال را به صورت لیگ برگزار می‌کند.

واکاوی فوتبال خراسان شمالی/ از حواشی اترک تا رشد بانوان فوتسالیست

وی افزود: می‌توان از مهمترین ویژگی‌های ثبت نام در مدارس فوتبال به استعدادیابی بازیکنان توسط استعدادیاب های استان، داشتن مدیر فنی برای بازیکنان، داشتن یک مربی برای هر ۲۰ بازیکن و اجرای طرح درس در هر فصل و برگزاری تمرینات بر اساس طرح درس، اشاره کرد.

شاهدی ادامه داد: با مدارسی که مجوز ندارند از طریق اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی اقدام و این مدارس را جریمه نقدی و متوقف می‌کنیم.

داوری در خراسان شمالی رشد داشته است

جهان برقی، مسئول کمیته داوران هیئت فوتبال خراسان شمالی به خبرنگار مهر نیز اظهار کرد: سطح داوری در خراسان شمالی بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از سوی داوران فدراسیون، بسیار رشد کرده است که افتخاری برای هیئت فوتبال خراسان شمالی است.

وی افزود: در بخش بانوان خانم رحیمی و فدایی و در بخش آقایان، حمزه داورانی ارزنده و افتخاری برای خراسان شمالی سوت می‌زنند.

برقی در انتها گفت: امسال در خراسان شمالی کلاس‌های داوری درجه ۳ در بجنورد و گرمه برگزار شد و برای نخستین بار کلاس داوری فوتسال در بجنورد برگزار شد.

وضعیت بانوان در فوتبال و فوتسال خراسان شمالی

سمیه وحدانی، مسئول امور بانوان فوتبال استان نیز در گفتگو با مهر بیان کرد: اکنون تیم سرخ پوشان اترک خراسان شمالی در مسابقات لیگ دسته یک فوتبال بانوان حضور دارد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ در سطح استان برگزاری لیگ فوتسال جوانان را داشتیم که هیئت فوتبال بجنورد قهرمان شد؛ همچنین در حال حاضر سوپر لیگ فوتسال بانوان در هفته چهارم مسابقات است.

وی از دعوت شدگان به اردوی تیم ملی نام برد و گفت: فاطمه گلستانی تاکنون دو بار برای دختران زیر ۱۸ سال، حنانه حمیدی و ضحی ایزانلو برای دختران زیر ۱۷ سال به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شدند.

وحدانی ادامه داد: همچنین حضور زهرا رحیمی در تورنمنت کافا ۲۰۲۲ در تاجیکستان اتفاقی مهم برای بانوان در این رشته ورزشی است.

برگزاری کلاس‌های مربیگری در استان

علی رضاپور، مسئول مسابقات در رشته فوتبال هیئت فوتبال خراسان شمالی نیز به خبرنگار مهر گفت: در سال ۱۴۰۰ کلاس C آسیا در جاجرم،کلاس D آسیا در بجنورد، کلاس B آسیا، کلاس‌های دروازه بانی، کلاس سطح یک فوتسال ایران، دانش افزایی مربیان لیگ و مدارس فوتبال را داشته‌ایم.

وی در انتها گفت: هیئت فوتبال خراسان شمالی کمیته مربیانی تشکیل داده است که تمامی افراد بعد از تأیید این کمیته می‌توانند در کلاس‌های مربیگری شرکت کنند.

هر چند به صورت کلی فوتبال در خراسان شمالی رشد داشته اما وجود مشکلات مالی بخش غیر قابل انکار تیم‌های حاضر در لیگ‌ها است؛ مسئولان و صنایع بزرگ خراسان شمالی باید در این خصوص تلاش بیشتری داشته و وظیفه خود را در قبال فوتبال دوستان استان انجام دهند.

منبع : مهر