واکسن ایرانی به زودی به سایر کشورها صادر می‌شود

واکسن ایرانی به زودی به سایر کشورها صادر می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (پنج‌شنبه) در نشست خبری مشترک با «پیتر سیارتو»، وزیر امور خارجه مجارستان، گفت: امروز گفتگوهای خوب و توافقاتی مهم بین جمهوری اسلامی ایران و مجارستان انجام شد. قبل از هر چیز به همکارم پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در تهران خوش‌آمد می‌گویم.

وی با اشاره به سندهای همکاری که امروز بین ۲ کشور به امضا رسید، افزود: سند اول، همکاری‌های فرهنگی بود که این سند بین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر امور خارجه مجارستان به نمایندگی از کشورشان به امضا رسید.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همچنین یادداشت تفاهم همکاری‌های دیپلماتیک بین دو کشور را به امضا رساندیم و سند همکاری‌های گمرکی نیز امضا و نهایی خواهد شد. سند توافق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز از دیگر دستاوردهای این سفر است. سند تفاهم برنامه همکاری در چارچوب برنامه بورسیه مجارستان برای دانشجویان ایرانی هم به امضا رسید.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: به پاس قدردانی از زحمات دانشمندان ایرانی که در ماه‌های اخیر موفق به تولید انبوه واکسن ایرانی در چند شرکت و موسسه علمی و فناوری شدند، ما سندی را در این رابطه به امضا رساندیم. بر اساس این توافق، تمام واکسن‌های ایرانی با صدور گواهی از مبدا ایران می‌توانند مورد پذیرش کشور مجارستان قرار گیرند.

وی گفت: با توجه به اینکه واکسن ایرانی از استانداردهای فوق‌العاده بالایی برخوردار است، با کشورهای دیگر نیز در حال رایزنی هستیم که به عنوان پایه برای صدور ویزا و رفت‌وآمد اتباع کشورمان به این کشورها مورد پذیرش قرار گیرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: رایزنی‌هایی نیز در خصوص مسائل افغانستان و کمک به مردم افغانستان داشتیم و آقای وزیر محموله‌ای از واکسن اهدایی برای استفاده از آن جهت واکسینه کردن چهار میلیون افغانی که در ایران هستند، به همراه خودش آورد.

امیرعبداللهیان گفت: بخش محدودی از این آمار، شامل بسته‌ای خواهد بود که از مجارستان اهدا شده است. ما همین مقدار نگاه انسان دوستانه مجارستان به آوارگان و اتباع افغانستان را که در بحران اخیر این کشور وارد جمهوری اسلامی ایران شدند، مورد قدردانی قرار می‌دهیم.

وی افزود: ما در جریان این سفر توافق کردیم در موضوعات مختلف همکاری هایمان را توسعه دهیم و این سندها بخشی از اهداف بود که در این سفر محقق شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: امروز در ادامه این دیدار نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران برگزار خواهد شد. این کمیسیون از طرف مجارستان به ریاست وزیر امور خارجه و از طرف ایران نیز به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی تشکیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: در خصوص صدور گواهی واکسیناسیون بین دو کشور و پذیرش واکسن دارای استاندارد بالای ایرانی برای تردد اتباع ایرانی به مجارستان، این توافق از فردا به اجرا گذاشته می‌شود. بنده ضمن ادای احترام به دانشمندان ایرانی که در تولید واکسن کرونا با استاندارد بالا اقدام کردند، مایلم تأکید کنم که در آینده نزدیک صادرات واکسن ایرانی به سایر کشورها نیز عملی خواهد شد.

۱۰۰ هزار دُز واکسن «سینوفارم» به تهران آوردم

به گزارش مهر، «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان نیز در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در ماه سپتامبر ما یک دیدار فوق‌العاده مثبتی در شهر نیویورک با یکدیگر داشتیم و نتیجه این دیدار سفر اخیر من به کشور شما است. 

وی تصریح کرد: امنیت اروپا را چندین چالش مختلف در خطر قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها مسئله مهاجرت از سه نقطه مختلف است.

وزیر امور خارجه مجارستان افزود: متاسفانه خبرهای که به ما می‌رسد، مبنی بر اینکه از افغانستان موج مهاجرت جدیدی در حال رخ دادن است. منافع اروپا در این است که از خروج مهاجرین افغانستان جلوگیری کند و اگر نتوانیم مانع این عمل شویم باید سعی کنیم که از ورود این موج‌ها به اروپا جلوگیری کنیم و در این زمینه ایران نیز نقش تاثیرگذاری دارد. 

سیارتو تصریح کرد: این کشور قبل از سال ۲۰۲۱ نیز تقریباً سه و نیم میلیون آواره افغانستانی را به کشور خودش پذیرفت. 

وی افزود: براساس آمار سازمان ملل حدود ۳۰۰ هزار نفر جدید نیز اضافه شده است و اگر این موج به طرف اروپا حرکت کند و به اروپا برسد، خطر امنیتی زیادی در پی خواهد داشت؛ برای جلوگیری از شیوع اپیدمی در بین این آوارگان که در ایران به‌سر می‌برند ۱۰۰ هزار دُز واکسن «سینوفارم» با خودم به تهران آوردم. 

وزیر امور خارجه مجارستان با بیان اینکه  جهان با چالش های مختلفی روبرو است،اظهار داشت: امیدوار هستیم که بتوانیم این بحران‌ها را خاتمه دهیم.مجارستان به نوبه خود هر نوع حمایتی را انجام می‌دهد که تفاهم سابق هسته‌ای برگردد و اگر بتوانیم تفاهمات سابق را دوباره فعال کنیم، جهان یک محل امن تری خواهد بود.

سیارتو تصریح کرد: اما تا زمانی که به این هدف برسیم، مجارستان آماده است که در حوزه‌هایی که ذیل تحریم نیستند، حداکثر همکاری را با کشور ایران داشته باشد. 

وی افزود: امروز به توافق رسیدیم که به صورت متناوب گواهی‌های واکسن را دو کشور قبول کنند و این توافق از فردا معتبر است و سفر برای افراد را ممکن می‌سازد. 

وزیر امور خارجه مجارستان اضافه کرد: پارلمان مجارستان، حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها را روز سه‌شنبه تصویب کرد که امکان بهتر و بیشتری را به  تجار دو کشور برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی می‌دهد. 

سیارتو با بیان اینکه از شرکت‌های بهداشتی، کشاورزی و صنعتی مجارستان، هفت مدیر کل به همراه من به کشور شما آمده اند، گفت: مجارستان سال آینده نیز ۱۰۰ بورسیه به دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در مجارستان اهدا خواهد کرد و مایه خوشحالی ما است که به جز دانشجویان بورسیه دو هزار دانشجوی ایرانی در کشور ما تحصیل می‌کنند.

گفتنی است، دو سند تفاهم همکاری در حوزه‌های آموزشی و دیپلماتیک بین «امیرعبداللهیان» و «سیارتو» به امضا رسید.

یک سند فرهنگی نیز بین حجت‌الاسلام ایمانی رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی و وزیر امور خارجه مجارستان به امضا رسید.

همچنین قرار است دو سند گمرکی و تجاری نیز عصر امروز به امضای «سید احسان خاندوزی» و «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان برسد.

منبع : مهر