واکسیناسیون ناکافی وعدم رعایت فاصله گذاری چالش فعالیت مدارس قم

واکسیناسیون ناکافی وعدم رعایت فاصله گذاری چالش فعالیت مدارس قم

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها – مهدی بخشی سورکی: یکی از صدها تبعات منفی کرونا را می‌توان آسیب دیدن حوزه آموزش و کاهش سطح علمی دانش آموزان به دلیل تعطیل شدن مدارس برشمرد؛ هر چند که در طی دو سال گذشته آموزش مجازی به ناچار به کمک دنش آموزان آمده، اما بر اساس نتایج یک نظرسنجی که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان قم اعلام شده؛ ۷۰ درصد دانش آموزان کیفیت یادگیری درس‌ها از طریق مجازی را پایین دانستند و در واقع درک درستی از محتوای درسی در این روش از تحصیل را نداشتند و در طی این مدت با عقب افتادگی‌های درسی مواجه شدند.

برخی از دانش آموزان نیز در این مدت تحصیل را کنار گذاشتند و به کار و حرفه‌ای مشغول شدند و برخی از آنان نیز با افت شدید تحصیلی مواجه شدند که این امر نگرانی شدید خانواده‌ها را نیز به دنبال داشته است.

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، مراکز علمی از جمله مدارس از ۱۴ فرودین ماه به صورت کامل بازگشایی شدند و حضور تمامی دانش آموزان و همچنین معلمان در کلاس‌های درس الزامی و اجباری اعلام شد.

در استان قم نیز این امر صورت پذیرفت و کلاس‌های درس مجازی تعطیل و عدم حضور دانش آموزان در سر کلاس‌های درس غیبت غیرموجه منظور شد.

از سویی دیگر خانواده‌ها نیز نگران هستند فرزندانشان در فضای مدرسه مبتلا به بیماری شوند که البته از آنجا که قم بنا به گفته استاندار وضعیت واکسیناسیون مطلوبی ندارد این نگرانی نابجا نیست.

در روز اول بازگشایی مدارس در سال جاری؛ طبق ارزیابی‌های انجام شده توسط اداره کل آموزش و پرورش استان قم در دوره ابتدایی ۸ درصد، دوم متوسطه اول ۴ درصد و متوسطه دوم حدود ۹ درصد از دانش آموزان قمی در کلاس‌های درس حضور پیدا نکردند و غایب بودند که البته این آمار به گفته مسئولین پس از تعطیلات نوروزی امری طبیعی بوده که در سالهای قبل از کرونا نیز وجود داشته است و این میزان بعد از ۱۴ فروردین روند نزولی داشته است و روزهای بعد تعداد بیشتری از دانش آموزان در کلاس‌های درس حاضر شدند.

با توجه به این آمار به نظر می‌رسد دانش آموزان قمی و خانواده ایشان نسبت به بازگشایی مدارس روی خوش نشان داده و از آن استقبال کردند؛ اما نگرانی‌های آنان را نیز نباید انکار کرد.

واکسیناسیون ناکافی وعدم رعایت فاصله گذاری چالش فعالیت مدارس قم

واکسیناسیون دانش آموزان قمی کمتر از میانگین استانی و کشوری است

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در آخرین آمارهای ثبت شده، ۷۲ درصد دانش آموزان قمی نوبت اول و ۵۸ درصد آنان نیز نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که این آمار وضعیت خوبی را از ضریب واکسیناسیون دانش آموزان روایت نمی‌کند.

سیامک محبی واکسیناسیون دانش آموزان را کمتر از میانگین استانی و کشوری توصیف می‌کند و می‌گوید: اگر چه بیش از ۹۰ درصد از معلمان در استان قم واکسن زده‌اند، اما آمار واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال در قم به ترتیب ۷ و ۷۴ درصد است که این آمار در کشور به ترتیب ۲۱ و ۹۰ درصد است.

وی معتقد است این درصد از واکسیناسیون دانش آموزان در استان قم، اطمینان خاطر برای عدم ابتلاء ء و پیشگیری از انتقال بیماری در مدارس را نمی‌دهد و باید نگران بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم می‌گوید: دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس به صورت مرتب مورد ارزیابی بازرسان مرکز بهداشت قرار می‌گیرد که اصول کلی پیشگیری از کرونا و مشارکت همگانی دانش آموزان و معلمان را می‌توان در مواردی همانند واکسیناسیون همگانی، شستشوی مرتب و صحیح دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی مناسب، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی، تهویه مناسب و پرهیز از تجمعات برشمرد.

واکسیناسیون ناکافی وعدم رعایت فاصله گذاری چالش فعالیت مدارس قم

عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی چالش بازگشایی مدارس

به نظر می‌رسد مهمترین موضوع چالشی دانش آموزان در بازگشایی مدارس برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا؛ عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و قرار گرفتن بیش از حد تعداد نفرات در محل کلاس درس باشد که این امر در اکثر مدارس استان قم دیده می‌شود.

ساعت زیاد حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس نیز از جمله نگرانی‌های خانواده‌ها بوده که در پی این نگرانی، آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد ساعت حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس در دوره ابتدایی ۴۰ دقیقه و در دوره متوسطه یک ساعت کاهش می‌یابد.

علی امامی یکی از والدین دانش آموزان در قم در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید؛ بازگشایی مدارس آن هم بعد از تعطیلات عید نوروز که مقارن با ماه مبارک رمضان بوده است به نظر تصمیم درستی نبوده و بهتر بود که یک ماه و نیم مانده به پایان سال تحصیلی به اتمام می‌رسید و در مهرماه این اتفاق می‌افتاد.

واکسیناسیون ناکافی وعدم رعایت فاصله گذاری چالش فعالیت مدارس قم

گلایه از ساعت زیاد حضور دانش آموزان در مدارس

وی نسبت به میزان ساعت حضور دانش اموزان در مدرسه گلایه دارد و می‌گوید؛ بچه‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ می‌بایست در مدارس حضور داشته باشند و این در شرایطی است که آنان در این روزها که هوا رو به گرمی می‌رود روزه هم می‌گیرند و در این مدت باید از ماسک هم استفاده کنند که شرایط سختی برای آنان ایجاد می‌کند، در حالی که ساعت کاری ادارات از سوی دولت کاهش یافته است.

یاسر پدر یکی از دانش آموزان دختر در قم است که در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید؛ دختران پایه سوم و چهارم که ۹ و ۱۰ ساله هستند در این ایام روزه می‌گیرند، آن هم با شرایط سختی که حضور در مدرسه به همراه دارد؛ از زدن ماسک و ساعات طولانی در مدرسه و مسئولین باید به گونه‌ای تصمیم می‌گرفتند که این بچه‌ها در این شرایط به امور دینی علاقمند شوند؛ نه اینکه همزمان استرس خطر بیماری و از طرفی ضعف جسمانی ناشی از روزه داری را توأمان تحمل کنند.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان قم نیز در توئیتی که البته به نظر می‌رسد اظهارنظر شخصی اش باشد نه از جایگاه مسئولیت، نسبت به بازگشایی مدارس در این ایام انتقاد کرده و در یاداشتی آورد: ” اینکه دختران دبیرستانی در گرمای قم با زبان روزه، چادر و ماسک باید از ۷ صبح برن برای درس و بحث و ساعت ۳ بعدازظهر برسند منزل، اوج کج سلیقگی مسئولین است، آقایی که می‌خواهی برای دختران تصمیم بگیری، چادر سرت کن، ماسک بزن و روزه هم باش، چندین ساعت در جمع باش، بعد تصیم بگیر! “

واکسیناسیون ناکافی وعدم رعایت فاصله گذاری چالش فعالیت مدارس قم

کمبودامکانات لازم برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی مدارس

کاظمی والدین دانش آموز دیگر قمی نیز به خبرنگار مهر گفت: بازگشایی مدارس مشروط به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس بود؛ اما در بسیاری از مدارس قم امکانات لازم وجود ندارد.

وی از دو مدرسه دخترانه در خیابان بیست متری مطهری و خیابان ۲۲ بهمن قم یاد می‌کند و می‌گوید: در این دو مدرسه که فرزندان ما در آنجا محصل هستند مواد ضدعفونی کننده دست وجود ندارد و سی نفر از دانش آموزان در یک کلاس درس حضور دارند که اگر خدایی نکرده بیماری بوجود بیاید مشکلات آن برای خانواده‌ها است.

او می‌گوید از مسئولین می‌خواهیم که از مدارس کم برخوردار شهر بازدید کنند؛ آن وقت خواهند دید که نه تنها آبسرد کن بلکه وسایل برای تهویه مناسب نیز وجود ندارد و کولرها نیز اکثراً خراب هستند و مستهلک شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اما در گفتگویی، در خصوص سطح رعایت دستور العمل های بهداشتی در مدارس گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت کامل به مدیران مدارس و کادر اجرایی آنها جهت اجرا ابلاغ شده است.

علیرضا رحیمی می‌گوید در روزهای پس از بازگشایی مدارس، مدیران مدارس جلساتی را برای والدین در راستای آگاه سازی آنان از تبعات تعطیلی مدارس و همچنین اقدامات انجام گرفته در راستای اطمینان بخشی به والدین جهت پیشگیری از بیماری دانش اموزان برگزار می‌کنند که در راستای همراه سازی اولیا کارگشا است.

واکسیناسیون ناکافی وعدم رعایت فاصله گذاری چالش فعالیت مدارس قم

وضعیت واکسیناسیون در استان قم مطلوب نیست

استاندار قم نیز با بیان اینکه وضعیت واکسیناسیون در استان قم مطلوب نیست گفت: در روزهای اخیر نگرانی از افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در قم وجود دارد که در این راستا ضرورت دارد مدیریت هوشمند کنترل این بیماری بیش از گذشته در دستور کار و مورد توجه باشد.

سید محمد تقی شاهچراغی افزود: ضریب واکسیناسیون دانش آموزان استان قم نیز با توجه به بازگشایی مدارس باید افزایش یابد و در عین حال دستورالعمل‌های بهداشتی نیز می‌بایست با جدیت رعایت شود.

به نظر می‌رسد مجموعه دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا در مدارس که با تاکید بر واکسیناسیون و پاسخ سریع به احتمال اپیدمی یا طغیان بیماری منتشر شده و به مدارس برای اجرا ابلاغ شده است، به گونه‌ای آرمانی و امکان تحقق صددرصدی ندارد و حتی امکانات مورد نیاز برای تحقق بخشی از آن نیز فراتر از توان مدارس استان قم باشد.

باید دید در این شرایط که واکسیناسیون در استان قم در وضعیت خوبی قرار ندارد و از متوسط میانگین کشوری نیز پایین‌تر است و از سویی دیگر پیش بینی‌ها نشان از افزایش آمار ابتلاء به کرونا بعد از پایان تعطیلات نوروزی می‌دهد وضعیت مدارس چگونه خواهد شد و مسئولین برای صیانت هر چه بهتر از سلامت دانش آموزان چه مسیری را طی خواهند کرد.

منبع : مهر