واکسیناسیون ۹۲ درصد دانش آموزان/ آمادگی معلمان برای آموزش حضوری

واکسیناسیون ۹۲ درصد دانش آموزان/ آمادگی معلمان برای آموزش حضوری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه یک سیما در خصوص چگونگی فعالیت واحدهای آموزشی از ۱۴ فروردین ماه؛ ضمن تبریک ماه مبارک رمضان اظهار کرد: معلمان؛ در دوران کرونا برای استمرار آموزش از هیچ تلاشی دریغ نکردند برخی از آنها حتی خانه خود را به کلاس درس تبدیل کردند و البته نقش اولیا را نیز نمی‌توان در این مسیر نادیده گرفت.

وی افزود: در همین راستا، باید از خیرین مدرسه ساز و گروه‌های جهادی نیز برای آماده سازی مدارس و تأمین تبلت دانش آموزی به ویژه در مناطق کم برخوردار تشکر کنم.

نوری ادامه داد: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت، در حال حاضر درصد قابل قبولی از دانش آموزان و معلمان واکسینه شده اند و در حدود ۹۵ درصد از معلمان دز اول، ۹۰ درصد دز دوم و ۵۱ درصد دز سوم را دریافت کرده اند. همچنین در واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۹۲ درصد دز اول و ۸۰ درصد دز دوم انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در مدت شیوع بیماری کرونا و آموزش غیرحضوری، بخش زیادی از فرآیند یادگیری دانش آموزان برعهده اولیا بوده است، گفت: خوشبختانه بسیاری از اولیا در این مسیر ما را حمایت کرده اند. البته تعداد اندکی از دانش آموزان هم بوده اند که به هر دلیل، موفق به ادامه روند آموزشی نشده و از تحصیل بازمانده اند که برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام شده و برای بازگشت و جبران عقب ماندگی این دانش آموزان، اقداماتی انجام خواهد شد.

نوری، نقش آموزش و پرورش را در تحقق شعار سال، نقشی بی بدیل دانست و گفت: اساس شعار سال، «دانش بنیان بودن» است که محور آن «نیروی انسانی» است. دانش بنیان شدن در دوره‌های کودکی اتفاق می‌افتد، در این زمان شکوفایی رخ می‌دهد و بروز آن به صورت عملی در دوران جوانی است. آموزش و پرورش نقش بی بدیلی را در تحقق این شعار دارد و بی تردید برای تحقق این امر باید آموزش کامل داشت.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش مجازی تنها به عنوان یک «آموزش مکمل» است و باید برای دستیابی مطلوب به شعار سال از آموزش حضوری استفاده کرد، گفت: بخشنامه بازگشایی حضوری مدارس به استان‌ها ابلاغ شده و برای هر استان، یک معین مشخص شده است.

وی افزود: با نظارت و پیگیری همکارانم و بر اساس گزارش‌های ارائه شده، آماده سازی فضای مدارس انجام شده و محیط مدارس ضدعفونی شده اند؛ معلمان نیز برای حضور در کلاس‌های درس آماده هستند. برای جذاب کردن محیط یادگیری نیز اقداماتی انجام داده ایم. همچنین با توجه به شروع ماه مبارک رمضان، برای دانش آموزان روزه دار نیز باید انعطاف خاصی انجام شود.

نوری با بیان اینکه در روز ۱۴ فروردین و آغاز بازگشایی حضوری در سراسر کشور، جشن مختصری در مدارس برگزار خواهیم کرد؛ گفت: در همین راستا برای جذاب کردن محیط مدارس، بخشی از فعالیت‌ها با رضایت نامه والدین و بر طبق آنچه در سند تحول بیان شده، در بیرون از مدرسه صورت خواهد گرفت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان بیان کرد: ۶ ماه پس از کرونا، آموزش‌های حضوری در ۵۰ کشور از سر گرفته شد. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مراکز بین المللی، ۹۶ کشور آموزش حضوری و ۱۰ کشور آموزش مجازی داشته اند.

وی با تأکید بر اینکه بازگشت دانش آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد؛ گفت: در چنین بحران‌هایی مانند بحران کرونا، باید به دانش آموزان، روش صحیح مراقبت از خود را بیاموزیم.

نوری با بیان اینکه ساحت زیستی و بدنی به عنوان یکی از ساحت‌های تربیت است که در سند تحول به آن اشاره شده است؛ گفت: توجه به ساحت زیستی و بدنی برای ما حائز اهمیت است از این رو واکسیناسیون کرونا در کشور ما از سایر کشورها بیشتر بوده است و معلمان جز اولین گروه‌هایی بودند که واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین، عدالت تربیتی، زمانی اتفاق می‌افتد که معلم در کلاس حضور داشته باشد در محیط مجازی این امر اتفاق نمی‌افتد و برای رسیدن به عدالت تربیتی لازم به حضوری شدن مدارس است.

نوری افزود: برای بازماندگان از تحصیل به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی اعتباری را تأمین کرده ایم که اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد و این دانش آموزان می‌توانند در کنار سایر دانش آموزان ارزشیابی شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع اضافه شدن یک ماه به سال تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: زمان سال تحصیلی در برنامه درس ملی و یکی از زیر نظام‌های سند تحول آمده است و در سال ۷۶ نیز قانون مجلس زمان کلی تحصیل دانش آموزان را تا پایان اردیبهشت ماه تعیین و اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: در قانون شوراهای آموزش و پرورش نیز زمان آموزش از طریق مصوبه شوراها باز گذاشته شده است برای این امر باید مصوبه مجلس بررسی شود هنوز به این نیاز نرسیدیم که سال تحصیلی را افزایش دهیم؛ لذا تلاش داریم از طریق استفاده از ابزارهای الکترونیکی و شبکه شاد این جبران را داشته باشیم.

نوری درباره تغییر ساعات برگزاری کلاس‌ها گفت: انعطاف در ساعات درسی وجود دارد اما ساعت بازگشایی مدارس از ۷.۳۰ صبح خواهد بود؛ البته طبیعی است که در روزهای اول با اختلالات جزئی مواجه شویم ولی با پیگیری همکارانم، مسائل حل خواهد شد و مدارس مانند سال‌های قبل از کرونا و طبق روال عادی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی درباره سرویس ایاب و ذهاب مدارس اظهار کرد: تاکسیرانی در روزهای اولیه بازگشایی به ما کمک می‌کنند که مشکلات رفت و آمد کمتر شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره هماهنگی سرفصل‌های دروس و نحوه برگزاری امتحانات پایان سال گفت: ارزشیابی مانند سال‌های قبل بوده و از کل کتاب‌های درسی انجام می‌شود.

نوری گفت: تمام مقدمات بازگشایی حضوری مدارس انجام شده و سامانه رصد و مراقبت از کرونا در اختیار مدیران مدارس است.

نوری در ادامه در خصوص نحوه آموزش در مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: مدارس ایرانی خارج از کشور تابع شرایط کشور مربوطه هستند و بر این اساس بازگشایی می‌شوند.

وی درباره نگرانی والدین از بازگشایی مدارس نیز افزود: مقدمات بازگشایی انجام شده است و سامانه رصد و مراقبت از کرونا در اختیار مدیران مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی فرهنگیان و دانش آموزان گفت: امیدوارم در مدت باقی مانده از سال تحصیلی، بتوانیم با استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها، بهترین بازدهی را داشته و با یاری یکدیگر به هدف مطلوب برسیم.

منبع : مهر