واگذاری سرخابی ها در ۱۵ اسفند به شک و شبهه افتاد

واگذاری سرخابی ها در ۱۵ اسفند به شک و شبهه افتاد

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به مراحل نهایی خود رسیده و قرار شده ۱۰ درصد سهام این دو باشگاه از ۱۵ اسفند در بورس عرضه شود.

با این حال این دو باشگاه مشکلاتی دارند که تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود، امکان عرضه آنها در بورس وجود ندارد.

میثم فدایی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران صبح امروز یکشنبه ۸ اسفند در برنامه زنده رادیویی درباره آخریون وضعیت واگذاری سرخابی‌ها اظهار کرد: بحث ارزش گذاری این دو باشگاه توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام شده و این گزارش‌ها به تأیید هیئت واگذاری شامل وزرای دادگستری، ورزش و جوانان و امور اقتصادی و دارایی است، رسیده و ارزش گذاری این دو باشگاه، نهایی شده است.

وی افزود: مرحله بعدی، ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بود که این دو شرکت با توجه به مصوبه شورای عالی بورس در سازمان بور سو اوراق بهادار ثبت شدند و سازمان بورس این دو باشگاه را برای درج در فقرابورس به این شرکت ارجاع داد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: این شرکت با بررسی گزارش‌های کارشناسی و مدارک و مستندات این دو باشگاه با شروطی مربوط به مباحث مالی و حسابداری و حقوقی دو باشگاه مصوب کرد که پس از رفع این ۵ مورد، می‌توانند در بازار پایه فرابورس درج شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این شروط، مربوط به تکمیل اعضای هیئت مدیره هر دو باشگاه و تعیین تکلیف وضعیت ثبتی آنهاست در حال حاضر باشگاه‌ها به لحاظ ثبت اعضای هیئت مدیره و۴ نفر هستند که این تعداد باید اصلاح شود.

فدایی شرط بعدی را اصلاح وضعیت برند باشگاه‌های سرخابی عنوان و تصریح کرد: باید مالکیت برند این دو باشگاه به نام آنها منتقل شود.

وی شرط سوم تعیین تکلیف مالیکت کمپ مرحوم ناصرحجازی، شهید مرغوبکار و ورزشگاه شهدای گمنام دانست و گفت: هیئت وزیران در دولت قبل مصوب کرده بود که در طی یک مدت زمانی اگر این دو باشگاه در بازار سرمایه عرضه شوند، این ورزشگاه‌ها متعلق به آنهاست و اگر عرضه نشوند، این مصوبه کأن لم یکن است؛ این مصوبه منقضی شده؛ لذا هیئت وزیران باید مصوبه جدیدی در خصوص مالکیت این ورزشگاه‌ها به دو باشگاه مذکور تهیه کند.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: موضوع بعدی ارائه گزارش ارزش گذاری سهام این دو باشگاه است که بر اساس دستورالعمل‌های موجود باید شرکت‌های تأمین سرمایه یا شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری آن را انجام دهند؛ در حال حاضر گزارش ارزش گذاری دو باشگاه توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام شده که طبق بخشنامه سازمان بورس به فرابورس ایران برای درج شرکت‌ها در بازار پایه، باید گزارش ارزش گذاری را شرکت تأمین سرمایه یا مشاور سرمایه گذاری تدوین کند؛ لذا منتظر هستیم تا گزارش مربوطه را شرکت‌های مذکور تهیه و به فرابورس ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مورد آخر بحث تأییدیه حسابرس در مورد بهره مندی باشگاه‌ها از سیستم حسابداری مطلوب است که به ایجاد کمیته‌های حاکمیت شرکتی و سیستم‌های کنترل داخلی باید منجر شود؛ وقتی دو باشگاه در بازار سرمایه پذیرش می‌شوند باید سیستم حسابداری مطلوب و حاکمیت شرکتی را پیاده سازی کرده باشند تا منافع سهامداران را به حداکثر برسانند.

فدایی درباره عرضه سهام دو باشگاه سرخابی در ۱۵ اسفند گفت: امکان اینکه در این مدت بخشی از شرایط را اجرایی کنند، امکان پذیر هست مثلاً بحث تعیین تکلیف برند یا ورزشگاه‌های این دو باشگاه در صورتی که هیئت وزیران مصوبه قبلی را تمدید کند، دو شرط از شروط مذکور اجرایی خواهد شد. همچنین دولت، وزارت ورزش را باید مکلف به انتقال مالکیت برندها به باشگاه‌ها کند. امکان تهیه گزارش ارزش باشگاه‌ها از سوی شرکت‌های تأمین سرمایه وجود دارد. راه اندازی سیستم‌های حسابداری مطلوب و حاکمیت شرکتی نیز قابل اجرا در مدت محدود باقی مانده تا ۱۵ اسفند است.

منبع : مهر