وزارت جهاد کشاورزی در وضع عوارض بر محصولات جالیزی تجدیدنظر کند

وزارت جهاد کشاورزی در وضع عوارض بر محصولات جالیزی تجدیدنظر کند

حسین رئیسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به محدودیت تولید و صادرات محصولات جالیزی و افزایش صددرصدی عوارض صادراتی این محصولات از سوی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی باید در این تصمیم گیری تجدیدنظر کند.

وی گفت: تخصیص آب‌بها و یارانه به بخش نهاده‌ها یا کشت قراردادی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند کشاورز را به توسعه کشتی که دولت تمایل دارد، هدایت کند و اگر بخواهیم در این فرصت اندک که فصل کشت در بسیاری از مناطق کشور آغاز شده وضع عوارض بر صادرات محصولات جالیزی را در دستور کار قرار دهیم، بر مشکلات حوزه کشاورزی افزوده خواهد شد و تأثیر منفی بر معیشت کشاورزان دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به وزیر جهاد کشاورزی تاکید کردم که به جای اهرم‌های کنترل از مشوق‌ها برای ترویج الگوی کشت استفاده کند و اگر دولت تمایل به توسعه کشت برخی از محصولات به دلیل اهمیت آن‌ها دارد، برای این دسته از محصولات باید مشوق‌هایی در نظر گیرد.

نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیت صادرات و محدودیت کشت جالیزی‌ها مقدار قابل توجهی به کشت محصولات کشاورزی اضافه می‌کند یا خیر، تصریح کرد: سطح کشت محصولات جالیزی به اندازه‌ای نیست که بتواند در تولید محصولات استراتژیک کشور تأثیرگذار باشد و باید این نکته را مدنظر قرار داد که این محصولات در محدود شهرستان‌هایی تولید می‌شود و اگر تغییر الگوی کشت در آن‌ها اعمال شود، تأثیر چندانی در میزان تولید محصولات استراتژیک نخواهد داشت.

رئیسی در رابطه با تأثیر وضع این عوارض بر بازارهای منطقه‌ای ایران، گفت: با اعمال محدودیت و اهرم‌های کنترلی در بحث صادرات محصولات جالیزی، آسیب‌های زیادی به بازارهای صادراتی ما وارد خواهد شد و اگر کشوری جایگزین بازارهای ما شود، گرفتن بازار از دست رقبا، کاری بسیار سخت و دشوار خواهد بود و آسیب‌های زیادی به بخش کشاورزی ایران وارد خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با علم به این موضوع، می‌طلبد وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع تجدیدنظر کند تا جهت بهبود اقتصاد کشور و معیشت کشاورزان گام‌های خوبی هم برداشته شود.

منبع : مهر