وضعیت بشردوستانه در هایتی فاجعه آمیز است

وضعیت بشردوستانه در هایتی فاجعه آمیز است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک؛ «ژان مارتین بائر»، مدیر برنامه جهانی غذا (WFP) در هائیتی روز جمعه اعلام کرد که وضعیت بشردوستانه در هائیتی فاجعه آمیز شده است و مأموریت‌های بشردوستانه مجبور به توقف فعالیت‌های خود به دلیل ناامنی در این کشور شدند.

به گفته این مقام سازمان ملل، نیمی از جمعیت هائیتی با گرسنگی شدید روبرو هستند.

بائر افزود، طبق آخرین داده‌های طبقه بندی امنیت غذایی (IPC)، تقریباً ۴.۷ میلیون نفر که نیمی از مردم هائیتی هستند، با گرسنگی مواجه هستند.

بائر همچنین گفت: در کمتر از یک سال، قیمت مواد غذایی اساسی و بنزین دو برابر شده است و تورم به ۳۰ درصد نزدیک می‌شود.

به گفته ناظران؛ هائیتی در حال تجربه یک بحران سیاسی-اجتماعی طولانی مدت است که پس از ترور جوونل مویز، رئیس جمهور این کشور در سال ۲۰۲۱ بدتر شد. در طول سال‌های گذشته، انفعال مقامات منجر به افزایش بی سابقه نفوذ باندهای مسلحی شده است که درگیر اخاذی و آدم ربایی برای باج گرفتن می‌شوند.

در اوایل ماه اکتبر نیز شیوع بیماری وبا که تاکنون جان ۱۶ نفر را گرفته است، وضعیت را پیچیده‌تر کرد.

دولت هایتی از جامعه بین المللی خواسته است تا نیروهای خود را برای مهار فعالیت‌های جنایتکارانه اعزام کند، اما به نظر نمی‌رسد که اعزام نیروهای بین المللی چندان تأثیر زیادی در وضعیت وخیم انسانی در این کشور فقیر آمریکایی داشته باشد.

هایتی همچنین به شدت درگیر عملیات‌های ترور است. سال گذشته نیز، «آریل هنری»، نخست وزیر هائیتی از حمله‌ای مسلحانه جان سالم به در برد. حمله مسلحانه علیه نخست وزیر هائیتی هنگام حضور او در مراسم سالگرد استقلال ملی این کشور صورت گرفت و در آن زمان گفته شد که نخست وزیر هنگام خروج از کلیسای مذهبی مورد حمله مسلحانه قرار گرفت، هرچند در جریان این حادثه حداقل یک نفر کشته و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند.

منطقه‌ای که در آن عملیات ترور صورت گرفت، به شدت توسط پلیس هائیتی محافظت می‌شود و پیشتر یک گروه مسلح چریکی هشدار داده بود که نخست وزیر را ترور خواهد کرد.

از تابستان ۲۰۲۱ با ترور «جوونل موئیز»، رئیس جمهوری هائیتی بحران دولتی و امنیتی این کشور تشدید شده است.

منبع : مهر