پایان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک

پایان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک

به گزارش خبرنگار مهر؛ محسن شانقی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با تأیید این بیماری از ابتدای آذر ماه سال جاری در پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک مشاهده و یک هزار و ۳۴۹ بال لاشه پرنده مهاجر از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون توسط محیط زیست استان مرکزی در تالاب میقان این شهرستان جمع آوری و دفن بهداشتی شده است.

وی با اشاره به روند بازدید و پایش مرغداری‌های استان مرکزی گفت: ۳ هزار و ۷۶۷ مورد بازدید، رصد و پایش فعال و غیر فعال از واحدهای مرغداری صنعتی استان، یک هزار و ۸۹۵ مورد بازدید، رصد و پایش فعال و غیرفعال طیور روستایی، ۴۰ مورد بازدید از مراکز عرضه پرندگان زینتی و ۱۹۰ مورد بازدید از تالاب‌ها، سدها و آبگیرهای استان مرکزی در راستای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان در این مدت انجام شد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: ۱۷۷ مورد بازدید، رصد و پایش در این مدت از کشتارگاه‌های طیور استان و ۸۴ مورد بازدید نیز از مراکز غیر مجاز توسط اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق پرندگان انجام صورت گرفته است.

شانقی ادامه داد: یک هزار و ۶۰۰ مورد نمونه برداری نیز در این بازدیدها انجام و موردی از این بیماری به جز تالاب میقان در استان مشاهده نشده است.

وی گفت: سه میلیون و ۴۵۵ هزار قطعه طیور حساس نیز امسال برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان مرکزی علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: اطلاع رسانی وسیع (رادیویی، تلویزیونی، خبرگزاری، نشریات استانی و سراسری و فضای مجازی)، برگزاری جلسات قرارگاه مقابله با آنفلوانزای فوق حاد در استانداری، برگزاری ۱۵ نشست ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد در اداره کل دامپزشکی، ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر و ورود بازدیدکنندگان به تالاب میقان توسط محیط زیست استان و هماهنگی برای حذف گله‌های با سن بالای ۱۱۰ هفته از جمله اقدامات این اداره کل برای مهار این بیماری بوده‌است.

شانقی بیان کرد: انجام واکسیناسیون پرسنل دامپزشکی و محیط زیست استان استان مرکزی، کارگران فعال در زمینه جمع آوری تلفات در تالاب، تهیه دست نوشته اقدامات امنیت زیستی در مراکز فروش پرنده زینتی در سطح شهر با همکاری اتاق اصناف استان و ایجاد سایت شستشو و ضد عفونی در انبارهای پشتیبانی امور دام و شستشو و ضدعفونی خودروهای حمل نهاده قبل از بارگیری از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در استان بوده است.

وی عنوان کرد: با رصد و پایش روزانه در این مدت، موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری، طیور روستایی و سایر نقاط استان گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در پایان بیان کرد: با توجه به قطع تلفات پرندگان مهاجر از ۱۸ دی‌ماه امسال، رصد و پایش‌ها تا پایان بیماری در تالاب میقان به مدت ۲۱ روز پس از این تاریخ ادامه یافت و در تاریخ ۹ بهمن ماه جاری، استان مرکزی از لحاظ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک اعلام شد.

منبع : مهر