پزشکی قانونی مرجع رسمی اعلام آمار جان‌باختگان تصادف است

پزشکی قانونی مرجع رسمی اعلام آمار جان‌باختگان تصادف است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ هفته گذشته، سازمان پزشکی قانونی کشور، نخستین آمار از جان‌باختگان سوانح رانندگی را در ایام نوروز سال جاری اعلام کرد؛ بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، یک‌هزار و 101 نفر در این ایام بر اثر تصادفات جان باختند.

بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، مقایسه آمار اولیه تلفات تصادفات نوروز امسال با آمار اولیه سال گذشته بر اساس میانگین روزانه نشان می‌دهد که تعداد کشته‌های تصادفات در نوروز امسال با رشد 11.9 درصدی مواجه بوده است (ایام نوروز سال 1400 (به علت کبیسه بودن سال 1399 و افزوده شدن روز 30 اسفند به ایام طرح نوروزی)، 21 روز و ایام نوروز سال 1401، 20 روز بوده؛ به همین دلیل برای مقایسه آمار تلفات از میانگین روزانه استفاده شده است).

تعداد کشته‌های تصادفات در نوروز سال گذشته بر اساس آمار اولیه همان سال، یک هزار و 33 نفر گزارش شده بود که امسال به یک هزار و 101 نفر رسید (آمار نهایی تلفات تصادفات نوروز 1400، یک هزار و 80 نفر است).

واکنش پلیس راهور به آمار پزشکی قانونی از تصادفات نوروزی

پس از ارائه این آمار توسط سازمان پزشکی قانونی، پلیس راهور به ارائه آمار مذکور واکنش نشان داد و اعلام کرد که در آمار مذکور به نظر می‌رسد دقت فدای سرعت شده است.

سرهنگ عین‌الله جهانی؛ معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در واکنش به آمار سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: در پی انتشار آمار فوت‌شدگان تصادفات رانندگی در بازه زمانی 25 اسفند 1400 تا 15 فروردین 1401 توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، طبیعی است آمار این سازمان با آمار پلیس مغایرت داشته باشد اما طبق رویه جاری در سنوات گذشته، آمار نهایی متوفیان تصادفات رانندگی را پزشکی قانونی پس از بررسی‌های لازم و استفاده از گزارشات کارشناسی پلیس، اورژانس، هلال احمر و سازمان امداد و نجات و…. یک ماه پس از بازه زمانی موردنظر اعلام می‌‌کرد، حال چگونه است که پس از گذشت 10 روز از زمان پایان طرح نوروزی، این سازمان اقدام به انتشار چنین آماری کرده است که جای تأمل و تعجب دارد! و این درحالی است که هنوز آمار قطعی فوت‌شدگان در ماه‌های “بهمن” و “اسفند” سال گذشته توسط این سازمان نهایی و منتشر نیز نشده است!

وی ضمن تشکر از سرعت عمل سازمان پزشکی قانونی کشور در تهیه آمار فوت‌شدگان طرح نوروزی 1401 بیان کرد: به نظر می‌رسد سازمان فوق به‌ جای بررسی‌های بیشتر و رعایت چارچوب‌های تهیه آمار نهایی، دقت را فدای سرعت کرده است.

جهانی درباره تکمیل نحوه ارائه آمار فوت‌شدگان حوادث ناشی از تصادفات رانندگی گفت: آمار اعلامی توسط پلیس مربوط به “سامانه رخداد‌های انتظامی ناجا” است که بر اساس این سامانه، هر تصادفی که در کشور رخ می‌دهد اطلاع از آخرین وضعیت حیات رانندگان و سرنشینان آن‌ها پس از 72 ساعت استعلام و سپس اعلام می‌‌شود.

این مقام انتظامی تصریح کرد: از دست رفتن حتی یک نفر از هموطنان عزیزمان بر اثر تصادف رانندگی غیرقابل جبران و تأثرآمیز است و هدر رفتن منابع انسانی کشور ناشی از رخداد‌های ترافیکی هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور یادآور شد: در ایام نوروز ۱۴۰۱ شاهد اوج سفر‌های هموطنانمان بودیم و باتوجه به رابطه مستقیم بین میزان تصادفات رانندگی با افزایش تردد‌ها، طبیعی است میزان تصادفات به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داشت.

به دنبال واکنش معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور، سازمان پزشکی قانونی نیز توضیحاتی در این رابطه اعلام کرد.

پزشکی قانونی جامع‌ترین مرجع بررسی و اعلام آمار فوتی‌های تصادفات میان دستگاه‌های کشور است

در توضیحات این سازمان آمده است:

در خبر منتشر شده، مصاحبه‌شونده محترم وجود مغایرت میان آمار دو مجموعه پیرامون تعداد تلفات جاده‌ای نوروز 1401 را امری طبیعی دانسته‌اند اما در عین حال انتشار آمار اولیه را شتاب‌زده، خلاف رویه جاری در سنوات گذشته و قابل تأمل دانسته‌اند و نسبت به چرایی انتشار آمار تلفات نوروزی قبل از انتشار آمار بهمن و اسفند گذشته ابراز تعجب و نهایتاً این گونه جمع‌بندی کرده‌اند که در این زمینه دقت فدای سرعت شده است.

در ابتدا جا دارد ضمن تشکر از زحمات تمام کارکنان خدوم نیروی انتظامی و از جمله تلاشگران راهور، از طرح چنین مطالبی در فضای رسانه ابراز تأسف و ابزار‌ امیدواری کنیم تا عزیزان‌مان در نیروی انتظامی برای پاسداشت رشادت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی و ممانعت از ایراد خدشه به چهره خدوم این نیرو از تکرار این نوع طرح مسأله در فضای عمومی جامعه ممانعت کنند.

انتظار آن بود که عزیزانمان در پلیس راهنمایی و رانندگی به بیان چرایی طبیعی بودن مغایرت میان آمار پلیس و پزشکی قانونی می‌پرداختند و از قضاوت و بیان مطالب غیرمرتبط و غیردقیق پیرامون آن پرهیز می‌کردند. چنانکه در مصاحبه رئیس پلیس اسبق راهور ناجا که طی روز‌های اخیر انتشار یافته نیز منعکس شده، تلفات ناشی از تصادفات معلول علل مختلفی است که نظارت پلیس تنها یکی از آن‌ها به شمار می‌رود.

چنان که در گذشته نیز بار‌ها ذکر شده است و همکاران عزیزمان در راهور ناجا نیز کاملاً بر آن استحضار دارند بر اساس مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌ها مرجع رسمی اطلاع‌رسانی درباره آمار تلفات تصادفات، سازمان پزشکی قانونی کشور است.

همچنین این عزیزان نیک می‌دانند که این سازمان به واسطه ارجاع تمام موارد مرگ ناشی از تصادفات به این سازمان توسط مراجع محترم قضائی، جامع‌ترین مرجع بررسی و اعلام این آمار در میان دستگاه‌های کشور است خاصه این که این سازمان در این بخش ذی‌نفع نبوده و طبعاً ظن به کاستن یا افزودن به این آمار‌ها نیز در مورد آن وجود ندارد.

برای هر عزیز در‌گذشته از تصادف، چه عزیزانی که در سر صحنه تصادف، یا حین انتقال به مراکز درمانی یا در مراکز درمانی و با وجود تلاش کادر درمان از دنیا ‌می‌روند، پس از ارجاع توسط مقام محترم قضائی تشکیل پرونده شده و تمام موارد مورد معاینه قرار گرفته و شرح معاینه و نهایتاً تعیین علت فوت و جواز دفن برای این عزیزان صادر می‌شود بنابراین آمار‌های این سازمان کاملاً مستند به مدارک و مستندات فرد به فرد افراد بوده و چنان که عزیزان راهور نیز می‌دانند اسامی، کد ملی و مستندات تمام آن‌ها موجود است.

اطلاع‌رسانی درباره تصادفات و تلاش برای انذار هموطنان و تشویق آن‌ها به رعایت بیشتر قوانین به منظور کاهش مخاطرات و حوادث قطعاً امری پسندیده و از همین رو است و ارائه آمار توسط دستگاه‌هایی که مرجعیت آماری در این زمینه ندارند و پیوسته نسبت به احصاء و اعلام آمار اقدام می‌کنند به طور معمول انجام می‌شود، طبیعتاً در این میانه اعلام آمار اولیه توسط دستگاهی که مرجع اعلام این آمار به شمار می‌رود چرا باید مایه تامل و تعجب باشد؟ آن هم زمانیکه این آمار کاملاً مستند بوده و این امر نیز مسبوق به سابقه است و از جمله در زمینه اعلام آمار اولیه تصادفات نوروزی توجه این بزرگواران را به اعلام آمار اولیه تلفات تصادفات نوروزی در سال‌های 1399 و 1400 جلب می‌‌کنیم.

این در حالی است که با توجه به تعاریف مصوب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، کار جمع‌آوری این آمار مطابق تعاریف صورت گرفته تا نیمه اردیبهشت ادامه یافته و آمار نهایی پس از جمع‌بندی اعلام خواهد شد که متأسفانه آمار نهایی همواره نسبت به آمار اولیه با افزایش چند درصدی همراه بوده است.

در پایان‌ امیدواریم تمام دستگاه‌های اجرایی کشور با همدلی و هم‌سویی و رعایت صداقت و‌ امانت در جهت رفع مشکلات کشور و از جمله تصادفات و تلفات و خسارات و صدمات جسمی و روانی ناشی از آن قدم بردارند تا ان‌شاء‌الله روزی شاهد به بار نشستن این تلاش‌ها و زحمات و به حداقل رسیدن تلفات در این بخش و امنیت و خاطره خوش هموطنان عزیزمان در سفر‌ها و از جمله سفر‌های نوروزی باشیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم