پشتوانه‌های کاراته دیده شوند/ تصمیم منطقی کادر فنی برای «آلماتی»

پشتوانه‌های کاراته دیده شوند/ تصمیم منطقی کادر فنی برای «آلماتی»

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا در تمامی رده‌های سنی قرار است طی روزهای ۲۸ آذر تا اول دی ماه به میزبانی قزاقستان در شهر آلماتی برگزار شود. رقابتهای که تیم ملی کشورمان در رده بزرگسالان و با نفرات برتر انتخابی که قرار بود به مسابقات جهانی اعزام شود، در آن حضور پیدا خواهد کرد.

پیش از این کادر فنی تیم ملی تصمیم داشت دو تیم مجزا را در بخش انفرادی به مسابقات جهانی و آسیایی اعزام کند که همین موضوع فرصت را در اختیار قهرمانان دیگر قرار می‌داد تا روی تاتامی آسیا توانایی خود به نمایش بگذراند. اما اعزام نشدن تیم ملی به مسابقات قهرمانی جهان برنامه‌های کادر فنی را نیز دستخوش تغییر کرد.

با تصمیم جدید، نفرات برتر انتخابی تیم ملی که با پشت سر گذاشتن رقابتهای انتخابی به عنوان نفر اول قرار بود روی تاتامی دبی به مصاف رقبای جهانی خود بروند، حالا به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام خواهند شد که البته منطقی‌ترین تصمیم خواهد بود. چرا که تیم ملی از همین نفرات تشکیل شده و به عبارتی حق آنهاست به این رقابتها اعزام شوند.

از سوی دیگر آنها که فرصت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را از دست دادند نیز نباید نادیده گرفته شوند. در واقع رها کردن آنها که پشتوانه‌های کاراته هستند و آینده این رشته به آنها تعلق دارد، اشتباه بزرگی است که دورنمای تاریکی را برای کاراته به تصویر خواهد کشید.

در این بین نکته مهم تغییر قوانین WKF برای حضور در مسابقات جهانی است. بعد از غیبت کاراته در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، فدراسیون جهانی با هدف رونق بخشیدن به رقابتهای لیگ جهانی، برای مسابقات قهرمانی جهان سهمیه رنکینگ قرار داد. تصمیمی که در هیچ فدراسیون ورزشی دیگری مشابه آن حداقل برای حضور در مسابقات جهانی دیده نمی‌شود و در کاراته نیز در کنار سرپا نگه داشتن کاراته وان‌ها، اهداف مالی برای آن ترسیم شده است. همین موضوع باعث می‌شود فدراسیون کاراته ایران اگر تا کنون برای کسب سهمیه المپیک ملی پوشان را به لیگ جهانی اعزام می‌کرد، از این پس برای کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان، مجبور است کاراته کاها را راهی این رقابتها کند.

در واقع این موضوع را می‌توان به عنوان یک فرصت مناسب پیش روی کادر فنی تیم ملی (آقایان و بانوان) تعبیر کرد تا از پتانسیل بالای کاراته ایران برای ساختن تیمی قدرتمند و شش دانگ با هدف حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو و مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بوداپست بهترین بهره را ببرند. می‌توان لیستی حداقل ۱۵ نفره (در هر وزن سه کاراته کا) تهیه و با توجه به توانایی‌های فدراسیون در هر دوره از کاراته وان‌ها یک تیم و البته با در نظر گرفتن عملکرد فنی کاراته کاها شرکت داد تا پشتوانه‌های کاراته هم فرصت حضور در میادین بین المللی را پیدا کرده و برای پیشرفت تلاش کنند.

البته که باید بودجه فدراسیون در این صورت مورد بازنگری قرار گیرد. حضو در تیم ملی در دو بخش آقایان و بانوان در رقابتهای کاراته وان مسلتزم حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است و مدیران فدراسیون می‌بایست در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۱ این موضوع را مد نظر داشته و از هم اکنون رایزنی خود را آغاز کنند.