پوتین: آمریکا باید به مردم افغانستان  غرامت بدهد

پوتین: آمریکا باید به مردم افغانستان غرامت بدهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه خواستار آزادسازی منابع و دارایی‌های افغانستان در آمریکا و پرداخت غرامت به مردم افغانستان شد.

وی امروز در ششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) سخنرانی می‌کرد. نشست سران ۲۷ عضو سیکا از جمله ایران امروز پنج‌شنبه برای ششمین بار در ۲۰ سال گذشته در قزاقستان در حال برگزاری است.

وی دراین‌باره گفت: برای عادی‌سازی شرایط در قلمرو افغانستان نیاز است با مشارکت همگانی رشد اقتصادی آن افزایش یابد. اما پیش از همه ما قویاً از آمریکا می‌خواهیم غرامت خساراتی که در طول سال‌های اشغالگری در افغانستان انجام داده، بپردازد و سرمایه‌های افغانستانی‌ها که به صورت غیرقانونی بلوکه شده، آزاد کند.

پوتین در ادمه  گفت: همکارانم امروز درباره افغانستان صحبت کردند. پس از بیش از ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا و ناتو و شکست سیاست‌هایشان، افغانستان هم‌اکنون قادر نیست به تنهایی مشکلات مربوط به تهدیدهای تروریستی را حل‌وفصل کند. وی همچنین ابراز تأسف کرد که افغانستان «همچنان یکی از مهمترین چالش‌های امنیتی منطقه ما است».

به گفته رئیس‌جمهور روسیه «برای بهبود شرایط امنیتی در افغانستان استفاده از ساختارهای ضدتروریستی منطقه و سازمان همکاری‌های شانگ‌های مفید است».

در ماه فوریه امسال جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضاء دستوری اجرایی، ۷ میلیارد دلار از سرمایه‌های بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های آمریکا را بلوکه کرد.

منبع : مهر