پیشنهاد سازمان بورس برای تشکیل «شورای ثبات مالی»

پیشنهاد سازمان بورس برای تشکیل «شورای ثبات مالی»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «محسن خدابخش» با بیان اینکه ایجاد شورای ثبات مالی در کشور می‌تواند کمک کننده به روند معاملات بازار سرمایه باشد، اعلام کرد: جای خالی شورای ثبات مالی در کشور باعث شد پیشنهاد تشکیل آن به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه شود.

وی به ضرورت ایجاد شورای ثبات مالی و رصد بازارهای سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: در این زمان بازار پول، بازار سرمایه، بیمه و صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در کنار یکدیگر اقتصاد کشور را به ثبات برسانند.

نیاز سرمایه‌گذار پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است نه حمایت

خدابخش با بیان اینکه سراسر دنیا با ریسک‌های زیادی در قوانین و مقررات مواجه است، افزود: پیش‌بینی پذیری تصمیمات موضوع بسیار مهم در مواجه با ریسک‌های موجود در قوانین و مقررات است یعنی اگر اعلام شود فرمول یا نرخ انرژی تا ١٠ سال آینده همین است؛ به هیچ عنوان نباید رقم اعلامی و تصمیمات اتخاذ شده با تغییر همراه باشد.

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار نیازمند پیش بینی‌پذیری است نه حمایت، گفت: سلب اعتماد به عنوان بالاترین دارایی در بازار سرمایه موجب می‌شود تا مردم گزینه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و این امر فرار سرمایه‌ها از بازار را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: باید اقداماتی در راستای رشد و توسعه شرکت‌ها که ناشی از افزایش بهره‌وری و تولید و فروش است، صورت گیرد.

افزایش نرخ بهره بین بانکی ترمز رشد بازار سرمایه

نایب رئیس هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه کشور در برابر بازارهای سرمایه دنیا در فضا و اتمسفری از اقتصاد قرار دارد که نرخ بدون بهره آن ٢٠ درصد است، اظهار کرد: در چنین فضایی، اگر قرار به شکل‌گیری تولید و سرمایه‌گذاری باشد؛ نخستین سوالی که سرمایه‌گذار از خود می‌پرسد این است که با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یا ورود به عرصه تولید با وجود تمام مشکلات کسب و کار، به بیش از ۲۰ درصد سود در سرمایه‌گذاری و ۲۰ درصد سود در شکل‌گیری تولید، دست می‌یابد یا خیر؟

وی افزود: زمانی که نرخ سود بین بانکی در اردیبهشت ۹۹ به کمتر از ١٠ درصد رسید و بانک‌ها حاضر به پرداخت سود بیش از رقم تعیین شده نبودند؛ این امر موجب شد تا افرادی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تمایل یابند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در حال رقابت با نرخ ٢٠ درصدی بهره بانکی است، گفت: مجموع آیتم‌ها در تصمیم‌گیری‌ها برای کلیات اقتصاد اثرگذار است و باعث ایجاد تلاطم در معاملات بازار سرمایه خواهد شد.

اقدامات مهم دولت سیزدهم در راستای بهبود روند بازار و پیش‌بینی‌پذیری آن

خدابخش در پایان به اقدامات دولت سیزدهم در راستای حمایت از بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: دولت اقدامات مهمی در راستای بهبود روند بازار و پیش‌بینی‌پذیری آن انجام داد اما تغییر جدی در مسیر بازار ایجاد نشد. این تلاش‌های بی‌ثمر ناشی از بی اعتمادی‌هایی است که طی سال‌های گذشته شکل گرفته و هنوز از بازار رخت نبسته است.

منبع : مهر