پیش بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی در ۲۰۲۳

پیش بینی کاهش رشد اقتصاد جهانی در ۲۰۲۳

‌به گزارش خبرنگار مهر به نقل از تاس، بر اساس گزارش چشم انداز رشد اقتصاد جهانی که از سوی بانک جهانی منتشر شده، اقتصاد جهان برای سال جاری به خاطر افزایش نرخ بهره در کشورها و مشکلات مالی در آنها، کاهش رشد را تجربه خواهد کرد و تولید ناخالص جهان تنها ۲.۱ درصد افزایش خواهد یافت که یک درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کمتر است.

این بانک اعلام کرده؛ درحالی‌که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ رشد ۳.۱ درصدی داشته، اما برای سال جاری این رقم به ۲.۱ درصد کاهش خواهد یافت.

ایندرمیت گیل، یکی از مقامات بلندپایه بانک جهانی می‌گوید که اقتصاد جهانی در شرایط سختی قرار دارد.

وی تأکید کرد که در سال ۲۰۲۳ رشد تجارت در جهان کمتر از یک سوم آن در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. به خاطر مشکلات بودجه‌ای هم بسیاری از کشورهای کم درآمد در شرایط بسیار سخت در زمینه پرداخت بدهی‌های خود قرار گرفته‌اند. در عین حال نیاز به منابع مالی برای حفظ توسعه پایدار بسیار بیشتر از آن چیزی است که از بخش خصوصی امکان تأمین وجود دارد.

این گزارش می‌افزاید که بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به خاطر مشکلات اقتصادی شاهد کاهش قابل توجه رشد خود بوده‌اند و این روند در آینده قابل پیش‌بینی ادامه پیدا خواهد کرد.

درحالی‌که کشورهای توسعه‌یافته در سال ۲۰۲۲ به‌طور متوسط رشد ۲.۶ درصدی داشتند، اما پیش‌بینی شده رشد اقتصادی آنها به ۰.۷ درصد برای سال جاری کاهش یابد.