کارگروه پیگیری امور آب در استان سمنان ایجاد می‌شود

کارگروه پیگیری امور آب در استان سمنان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا هاشمی ظهر یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان به میزبانی استانداری با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای به منظور بررسی و پیگیری امورات مرتبط با آب، با حضور مدیران مرتبط تشکیل می‌شود، بیان کرد: مدیران حوزه آب، به صورت هفتگی جلساتی را با شخص بنده در خصوص بررسی و پیگیری مسائل مرتبط با آب و دستیابی به راهکار و رویکردهای جدید خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بحث پیگیری از مرکز و وزارتخانه برای جذب اعتبارات ملی در راستای تأمین آب و اجرای طرح‌های حوزه آبرسانی و مدیریت بهینه مصرف، در دستور کار مدیران حوزه آب استان باشد، افزود: مدیران به بحث گفتگوی صادقانه با مردم و پاسخگویی به مطالبات مردمی به صورت جدی و میدانی پای کار بوده و در صدا و سیما و برنامه‌های پاسخگویی حضور یافته و پاسخگوی مطبوعات و اصحاب رسانه باشند.

تفکیک آب شرب از چاه

استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه اصحاب رسانه برای اقناع سازی مردم در خصوص کاهش مصرف آب و صرفه‌جویی، عدم برداشت از چاه‌های غیرمجاز و رعایت مصرف مجاز از چاه‌های با کنتور هوشمند، می‌توانند نقش تأثیرگذاری داشته باشند، گفت: باید به بحث صرفه‌جویی و مدیریت مصرف بهینه آب به صورت جدی توجه داشت

هاشمی با بیان اینکه شهرداری‌ها نسبت به جداسازی آب شُرب از غیر شُرب در بحث نگهداری فضای سبز شهری، طی جدول زمانبندی مشخص اقدام کنند، بیان داشت: اصلاح شبکه آبرسانی در شهرها و روستاها در موارد و مکان‌هایی که نیاز به تعمیر و اصلاح دارد، به منظور جلوگیری از هدر رفت آب باید توسط شرکت آب و فاضلاب استان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به طرح پساب و استفاده از فاضلاب از موارد دارای اهمیت استان است، افزود: برنامه‌های موجود در حوزه پساب و استفاده از فاضلاب به منظور توسعه صنعت در استان امری بسیار ضروری است که شهرداران شهرهای استان باید به این مهم توجه کنند.

صرفه‌جویی و تعهد استان سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۵، در بخش کشاورزی استان باید ۱۷۱ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب صورت گیرد، گفت: تهیه و نصب کنتور هوشمند، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها، انسداد چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، از جمله اقدامات آب منطقه‌ای در بحث کاهش برداشت از آبخوان استان است.

ایرج حیدریان با بیان اینکه ۱۶ گروه گشت و بازرسی برای حفاظت از منابع آب در استان مشغول فعالیت هستند، ابراز داشت: یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی باقیمانده کشاورزی باید تا پایان سال جاری برای اجرایی شدن برنامه مدیریت حفاظت از آب و خاک استان، تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب شُرب نیز بر طبق هدف، تا انتهای سال ۱۴۰۵، باید ۳۶۰ هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی گردد، افزود: طرح ارتقا کیفی منابع آبی استان نیز طی برنامه‌های مختلف همواره در دستور کار قرار دارد.

اجرای طرح فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با بیان اینکه جلوگیری از آلودگی منابع آبی، رونق صنعت، زیباشناختی، افزایش سطح بهداشت و اهمیت اقتصادی و سایر موارد، از جمله ضرورت‌های اهداف مدیریت پساب است، گفت: برای شبکه و خطوط خط انتقال فاضلاب شهر سمنان، ۱۲۰ کیلومتر شبکه اصلی و ۱۹۰ کیلومتر شبکه فرعی پیش بینی شده که تاکنون ۲۳۰ کیلومتر آن انجام شده است.

محمد طاهری با بیان اینکه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای این مهم در نظر گرفته شد، ابراز کرد: ۷۵ درصد شبکه فاضلاب شهر سمنان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه یک تصفیه خانه با مدل ۱۴ هزار مترمکعب در شبانه روز برای سمنان اجرا شده است، افزود: برای ۴۱ هزار فقره انشعاب شهر سمنان بالغ بر ۵۰ درصد انشعابات، انشعاب فاضلاب نصب شده است همچنین در شهرهای سمنان، دامغان، مهدی شهر و گرمسار بیشترین جداسازی آب خام برای استفاده در مصارف مدیریت فضای سبز شهرداری‌ها صورت گرفته و در سایر شهرها نیز طرح‌ها در دستور کار است.

منبع : مهر