کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

به گزارش خبرنگار مهر حکم انتصاب عبدالعلی علی عسگری رئیس پیشین سازمان صدا و سیما به عنوان چهارمین مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، این روزها همچنان اذهان بسیاری از فعالان بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی را به خود مشغول داشته است.

عبدالعلی علی عسگری ۶۳ ساله دارای سوابق فرهنگی، رسانه‌ای و فنی است و پست‌های مدیریتی مختلفی از جمله حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی، رئیس دانشکده صدا و سیما و معاونت آموزشی- رسانه‌ای و فنی سازمان صدا و سیما را تجربه کرده و از اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما شناخته شده است.

علی‌عسگری که تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع دکتری با عنوان «مهندسی صنایع، گرایش سیستم و بهره وری» در دانشگاه علم وصنعت ایران به پایان رسانده، از اعضای مرکزی قرارگاه فضای مجازی و از طراحان اصلی شورای عالی فضای مجازی است. به طور کلی وی دارای دیپلم ریاضی، کارشناسی مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تهران و دکترای مهندسی صنایع با گرایش سیستم و بهره وری از دانشگاه علم و صنعت است.

او در زمینه‌های اقتصادی در سال ۱۳۷۳ با نظر رئیس جمهور وقت، بنیانگذاری شرکت فروشگاه‌های رفاه را بر عهده گرفت. علاوه بر آن به عنوان مشاور رئیس جمهور در ستاد تنظیم بازار نیز حضور داشت و همچنین در رشته تخصصی خود به مدت ۱۰ سال مسئولیت معاونت توسعه و فناوری رسانه را در سازمان صداوسیما برعهده گرفت.

با این سابقه فعالیت حالا علی عسگری از دنیای رسانه فاصله گرفته و در اواخر هفته گذشته پا به عرصه صنعت پتروشیمی گذاشته و به عنوان سکاندار بزرگترین هلدینگ سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی مشغول به کار شده است.

وضعیت هلدینگ صنایع پتروشیمی چگونه است

اما هلدینگی که از آن با عناوین مختلف از جمله نهنگ بازار سرمایه و یا غول صنعت پتروشیمی با ۱۵ شرکت و کارخانه ریز و درشت که سهم بزرگی در ارز آوری کشور دارند، یاد می‌شود هم اکنون در چه وضعیتی است و در گذشته و حال چه اشخاصی و با چه رزومه‌ای برای مدیریت و راهبری آن انتخاب شده‌اند.

شرکت بازرسی فنی بازرگانی پتروشیمی با ماهیت سهامی خاص که به منظور اجرای طرح الفین ۱۲ ایجاد شد در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۳۷۰ تحت شماره ۸۹۲۴۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

حدود دو سال بعد یعنی در ۲۴ مهرماه ۱۳۷۲ نام خود را به شرکت بازرسان فنی ایران تغییر داد و بار دیگر در ۲۴ آذر ماه ۱۳۸۳ و در زمانیکه دولت اصلاحات نظاره گر افزایش درآمدهای نفتی بود، نام این شرکت به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تغییر یافت.

در ۲۴ بهمن ماه ۱۳۸۶، هیأت وزیران دولت احمدی نژاد نام این شرکت را در لیست شرکت‌های مشمول واگذاری قرار داد.

در ادامه نیز بر اساس نامه معاونت حقوقی امور مجلس و تفریغ بودجه به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد که وفق بند «ج» ماده ۷ قانون برنامه چهارم توسعه کشور مصوب سال ۱۳۸۳ و بند ۳ ماده ۱۸ قانون اصلاحی آن و همچنین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۷ اسامی شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری قرار دارند صرفاً در مدت قانونی واگذاری از مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی مستثنی هستند که در این رابطه طبق جدول بند ۳ تصویب نامه هیأت واگذاری در تاریخ ۶ آذر ماه ۱۳۸۷، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مشمول واگذاری اعلام می‌شود و مقرر می‌شود بر اساس بند (ح) ماده ۱۹ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه انجام شود.

ترکیب سهامداران هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تا پیش از واگذاری:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

هیأت واگذاری نیز مطابق با موضوع فصل هفتم قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه کشور، تصمیم گرفت سهام شرکت‌های پتروشیمی ره آوران، مبین، نوری، بندر امام، بوعلی، فجر، پارس، خوزستان، اروند، تندگویان و شرکت‌های عملیات غیرصنعتی، بازرگانی پتروشیمی، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، اینترنشنال و عملیات غیرصنعتی پازارگاد که متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام) منتقل کرده تا این شرکت تبدیل به هلدینگ شود و در ادامه نیز ۵ درصد سهام هلدینگ از طریق بورس اوراق بهادار واگذار شود.

در همین خصوص به موجب مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اجرای طرح الفین دوازدهم توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منتفی شد.

همچنین به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۱ اسفند ماه ۱۳۸۹ صاحبان سهام پتروشیمی خلیج فارس، ضمن تصویب اساسنامه جدید، نام شرکت به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و نوع آن به سهامی عام تغییر یافت و به این ترتیب اساسنامه جدید به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و تغییرات اساسنامه شرکت در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران ثبت شد.

در جدول زیر نخستین مدیران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از بدو تأسیس به عنوان سهامی عام درج شده است:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

در جلسه ۱۴۴ مورخ ۰۸/‏۰۹/‏۱۳۸۹‬ هیأت واگذاری سازمان خصوصی سازی، مالکیت سهام ۱۵ شرکت فرعی متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پس از طی مراحل قانونی در پایان شهریورماه سال ۱۳۹۰ و به ارزش‌های دفتری به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (سهامی عام) منتقل شد.

جدول زیر بیانگر تعداد و درصد سهام انتقال یافته این شرکت‌ها در آذر ماه سال ۸۹ است:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

موضوع فعالیت‌های اصلی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مطابق با اساسنامه آن

الف- سرمایه گذاری در سهام، واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل یا اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، مؤسسه یا صندوق سرمایه پذیر را در اختیار گرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه یابد و شرکت، مؤسسه یا صندوق سرمایه پذیر اعم از ایرانی یا خارجی که در زمینه یا زمینه‌های زیر فعالیت کنند:

تهیه و تولید انواع مواد و محصولات پتروشیمی و شیمیایی و فرآورده‌های فرعی آنها که از فرآوری نفت، مشتقات نفتی، گازهای طبیعی، هیدروکربن‌ها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی به دست می آیند.

ب- انجام فعالیت‌های زیر در ارتباط با اشخاص سرمایه پذیر موضوع بند الف:

– خدمات اجرایی در تهیه و خرید مواد اولیه و ماشین آلات برای اشخاص حقوقی سرمایه پذیر،

– خدمات طراحی و مهندسی اصولی و تضمین پروژه‌ها برای اشخاص حقوقی سرمایه پذیر،

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس موضوع فعالیت‌های فرعی خود را نیز این گونه اعلام کرده است:

– سرمایه گذاری در مسکوکات، فلزات گران بها، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های سرمایه گذاری نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری مجاز.

– سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شرکت‌ها، مؤسسات یا صندوق‌های سرمایه گذاری با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص تحت کنترل و اشخاص تحت کنترل واحد، کنترل شرکت، مؤسسه یا صندوق سرمایه گذاری سرمایه پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه نیابد یا در صورت در اختیار گرفتن کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه، شخص حقوقی سرمایه پذیر در موضوعات غیر از موضوعات مذکور در بندهای ۱ و ۲ قسمت الف این ماده فعالیت نماید.

– سرمایه گذاری در سایر اوراق بهادار که به طور معمول دارای حق رأی نیست و توانایی انتخاب مدیر یا کنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی‌دهد.

– سرمایه گذاری در سایر دارایی‌ها از جمله دارایی‌های فیزیکی، پروژه‌های تولیدی و پروژه‌های ساختمانی با هدف کسب انتفاع.

– ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار از جمله:

– پذیرش سمت در صندوق‌های سرمایه گذاری

– تأمین مالی بازارگردانی اوراق بهادار

– مشارکت در تعهد پذیره نویسی اوراق بهادار

– تضمین نقد شوندگی، اصل یا حداقل سود اوراق بهادار

– شرکت می‌تواند در راستای اجرای فعالیت‌های مذکور در این ماده، در حدود مقررات و مفاد اساسنامه اقدام به اخذ تسهیلات مالی یا تحصیل دارایی نماید یا اسناد اعتباری بانکی افتتاح کند و به واردات یا صادرات کالا بپردازد و امور گمرکی مربوطه را انجام دهد. این اقدامات فقط درصورتی مجاز است که در راستای اجرای فعالیت‌های شرکت ضرورت داشته باشند و انجام آنها در مقررات منع نشده باشند.

فعالیت شرکت‌های وابسته گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس

تأسیس و به کارانداختن کارخانه‌ها برای تولید و ذخیره نمودن، حمل و نقل و فروش مواد شیمیایی پتروشیمی.

تولید و فروش PET و PTA

تولید و فروش استایرن،استایرن منومر، پروپان و بوتان، پنتان پالس

تولید و فروش سرویس‌های جانبی

تولید و فروش بنزن، ارتوزایلن، پارازایلن، برش سنگین،HTN،رافینت،ریفورمیت و تولوئن

تولید و فروشPVC ،EDC ،VCM،کاستیک

اداره امور شرکت‌های عملیات غیر صنعتی

نظارت، هماهنگی و کنترل طرح‌ها و پروژه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی

فعالیت بازرگانی و اقتصادی (صنعتی، تولیدی، خدماتی)

تأمین مالی از طریق بانک‌های خارجی جهت اجرای طرح‌های پتروشیمی

برنامه ریزی، طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی، تخصصی، فنی اداری و مالی و مهندسی برای کارکنان شرکت و شرکت‌های تابعه.

تولید و فروش متانول، اوره و آمونیاک

تولید و فروش اپکسی رزین مایع، اپکسی رزین جامد، پلی کربنات

تولید و فروش پلیاتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سنگین تزریقی، اتیلن و پروپیلن

متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان به بالا

سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه واحدهای سرمایه گذاری، صندوق‌ها و سایر اوراق بهادار و بازارگردانی سهام شرکت و شرکت‌های تابعه

تولید و فروش آب ژاول ،TDI و MDI

متان و C۲ پالس

اتیلن اکساید و مشتقات

کریستال مالمین، سولفات آمونیوم اسید سولفوریک سولفات پتاسیم، اسیدکلریدریک

فرآوری گازهای فلر مجتمع‌های پتروشیمی عسلویه

انجام هر گونه فعالیت بازرگانی برای شرکت‌های گروه

احداث، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات اصلی به منظور تولید و فروش خدمات جانبی شامل: آب، اکسیژن، نیتروژن و بخار گاز طبیعی در منطقه عسلویه

تولید و فروش پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن میانی، پلی اتیلن سنگین و اتیلن

سرمایه گذاری در احداث، راه اندازی و بهره برداری کارخانجات صنعتی

تولید و فروش اوره و آمونیاک

تولید و فروش محصول پتروشیمی

سرمایه گذاری‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در شرکت‌های سرمایه پذیر نیز به این شرح است:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

سرمایه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بدو تأسیس مبلغ ۱۰ میلیون ریال منقسم به یک هزار سهم یکصد تومانی بوده که در چند مرحله به مبلغ ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان منقسم به ۲۸۷ میلیارد سهم ۱۰۰ تومانی افزایش یافته است.

تغییرات سرمایه این شرکت از بدو تأسیس تا کنون را در تصویر زیر می‌بینید:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

رتبه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در میان شرکت‌های بورسی

با توجه به قیمت بازار سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حال حاضر ارزش بازار یا به اصطلاح مارکت کپ شرکت ۲۹۰ هزار و ۴۴۴ میلیارد تومان است یعنی بیش از ۴.۵ برابر ارزش فعلی کل سهام گروه ایران خودرو در بورس.

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

جایگاه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در صنعت پتروشیمی

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بزرگترین هلدینگ پتروشیمیایی کشور بوده و با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مالی، فنی و نیروی انسانی لازم جهت توسعه همه جانبه، دستیابی به جایگاه سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی را به عنوان چشم انداز خود قرار داده است.

این شرکت با حدود ۵.۲۸ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمیایی، شامل خوراک و سوخت، آروماتیکی، پلیمری، پایه و مواد شیمیایی، بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات پتروشیمی در کشور می‌شود.

همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با در اختیار داشتن مالکیت تأمین کنندگان اصلی سرویس‌های جانبی در مناطق ماهشهر و عسلویه توسط شرکت‌های فجرانرژی و مبین انرژی در مجموع ظرفیت ۲۴۰۰ مگاوات تولید برق و ۴۸۰۰ تن بر ساعت تولید بخار در اختیار دارد.

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

مقایسه ظرفیت تولید محصولات اصلی هلدینگ نسبت به کل کشور

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

جایگاه هلدینگ در صنعت پتروشیمیایی جهان و خاورمیانه از نظر محصول

در حال حاضر،گاز مایع (LPG)در ردیف یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار دارد. براساس گزارش موسسۀ آرگوس، تولید جهانی گاز مایع در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۲۶ میلیون تن بوده است. میزان تولید شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس در این محصول حدود ۵/۲ میلیون تن می‌باشد که حدود یک درصد از تولید جهانی را شامل می‌شود.تقاضای جهانی واردات LPG در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲۶ میلیون تن بوده است که از این میزان ۷/۱ تن توسط این گروه تأمین شده است.

اتیلن نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد میانی تولیدی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. ظرفیت جهانی تولید اتیلن در سال ۲۰۲۰ حدود ۵/۱۹۵ میلیون تن و این ظرفیت در خاورمیانه بیش از ۶/۳۴ میلیون تن بوده است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با مجموع ظرفیت تولید ۹/۱ میلیون تن، هم اکنون یک درصد سهم از ظرفیت جهانی و ۵/۵ درصد سهم از ظرفیت خاورمیانه را در اختیار دارد.

مجموع ظرفیت تولید پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن ترفتاالت گریدهای الیاف و بطری شرکت در سال ۲۰۲۰ بیش بالغ بر ۲۱۷ میلیون تن و در خاورمیانه ۱/۲۷ میلیون از ۸/۲ میلیون تن است. سهم شرکت از ظرفیت جهانی این محصولات حدود ۳/۱ درصد و نسبت به خاورمیانه بیش از ۱۰ درصد است.

مجموع ظرفیت جهانی محصولات آروماتیکی شامل بنزن، پارازایلین، ارتوزایلن و استایرن در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷۱ میلیون تن و در خاورمیانه حدود ۵/۱۳ میلیون تن بوده است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با مجموع ظرفیت تولید ۷۵/۲ میلیون تن این محصولات، حدود ۲۰ درصد سهم از مجموع ظرفیت خاورمیانه و حدود ۶/۱ درصد سهم از مجموع ظرفیت جهان را به خود اختصاص داده است.

رتبه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از نظر فروش، سودآوری، صادرات و خلق ارزش افزوده

سازمان مدیریت صنعتی پس از گزینش و رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران براساس شاخص «میزان فروش» این شرکت‌ها را براساس میزان فروش به دسته‌های صدتایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته براساس ۳۳ شاخص دیگر که در ۷گروه «اندازه و رشد شرکت»، «سودآوری و عملکرد»، «بهره وری»، «صادرات»، «نقدینگی»، «بدهی» و «بازار» تقسیم بندی شده‌اند، مقایسه و رتبه بندی می‌شوند.براساس آخرین گزارش ارائه شده توسط این سازمان، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در میان شرکت‌های برتر ایرانی رتبه اول میزان فروش / درآمد، در شاخص بالاترین ارزش افزوده، در بیشترین سودآوری و صادرات، رتبه دوم در بالاترین ارزش بازار، رتبه چهارم در بیشترین دارایی و رتبه برتر در صادرات گرایی را به خود اختصاص داده است.

رتبه بندی بر اساس میزان فروش و درآمد

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

رتبه بندی بر اساس شاخص بالاترین ارزش افزوده

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

رتبه بندی بر اساس بیشترین سودآوری

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

عملکرد مالی شرکت

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

سرمایه گذاری

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس توانسته است در شرایط تحریمی، میزان تولید خود را افزایش دهد و پروژه‌های مهمی از جمله الفین الماس ماهشهر و فاز ۲ پتروشیمی هنگام را آغاز و در عین حال بهره برداری از پالایشگاه گاز بیدبلند و الفین ایلام را به سرانجام برساند که این پروژه‌ها پوشش دهنده ریسک‌های زنجیره تأمین و زنجیره ارزش شرکت خواهند بود.

طرح‌های در دست اجرا

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

ظرفیت آتی تولید شرکت

با به بهره برداری رسیدن طرح‌های در دست اجرا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تا سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولیداین شرکت به حدود ۴/۴۱ میلیون تن رسیده و سهم تولید هر یک از گروه محصولات در سبد محصولات شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به شرح زیر خواهد بود:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

برنامه‌های آتی در حوزه تولید و زنجیره تأمین

طرح شیرین سازی برش سنگین، طرح اتیلن اکساید، طرح کامپاندینگ پلی اتیلن و پلی پروپیلن،طرح SSP و طرح شیرین سازی آب دریا از جمله طرح‌های توسعه‌ای در زنجیره تأمین هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.

برنامه‌های آتی در حوزه سرمایه گذاری

انجام اقدامات لازم جهت پذیرش، درج و عرضه اولیه شرکت‌های گروه از جمله پتروشیمی‌های اروند، بندرامام، کارون در بازار سرمایه، رتبه بندی اعتباری کلیه شرکتهای بورسی و فرابورسی گروه، تهیه و تدوین برنامه ریزی مالی بلندمدت برای شرکت‌های گروه جهت استانداردسازی رویکرد هزینه‌های جاری سرمایه‌ای در شرکت‌های گروه، تأسیس یا تملیک شرکت کارگزاری، تأمین مالی ارزی و ریالی از طریق صندوق توسعه ملی، سیستم بانکی و بازار سرمایه.

برنامه‌های آتی در حوزه تجارت

تنوع بخشی کمی و کیفی مشتریان، تنوع بخشی و توسعه کانال‌های توزیع و شناسایی بازارهای هدف بر اساس اهداف استراتژی بازاریابی، تنوع بخشی به ترم‌های فروش با هدف توسعه خدمات قابل ارائه به مشتریان و پاسخگویی به تقاضای ذینفعان، توسعه کمی و کیفی ناوگان و مدیریت بهینه زنجیره تأمین بر اساس نیاز سنجی صورت گرفته به تمامی شرکت‌های گروه.

برنامه‌های آتی در حوزه بهبود فرآیندهای کنترلی

تقویت و بهبود کمیته‌های حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی شرکت‌های گروه، استقرار نظام حاکمیت شرکتی در شرکتهای غیربورسی گروه، استقرار و پیاده سازی سامانه‌های مورد نیاز شرکت و شرکت‌های گروه، تدوین آئین نامه و دستورالعمل‌های مورد نیاز شرکت و شرکت‌های گروه.

پیش بینی مقدار تولید برای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

تولید شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس برای پیش بینی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ظرفیت اسمی به ترتیب زیر است:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

مقادیر فروش برای پیش بینی سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ توسط شرکتهای گروه به ترتیب زیر:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

سهامداران هلدینگ خلیج فارس

بر اساس آخرین مستندات دریافتی از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس درصد مالکیت سهامداران این شرکت به شرح جدول ذیل است:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

مشخصات اعضای هیأت مدیره این شرکت نیز تا قبل از انتخاب عبدالعلی علی عسکری به عنوان مدیرعامل این هلدینگ به شرح ذیل است:

مشخصات و رزومه اعضای هیأت مدیره در سال مالی ۱۴۰۰

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

مدت مأموریت اعضای هیأت مدیره از سال مالی ۹۸ تا ۱۴۰۰

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

رزومه اعضای هیأت مدیره در سال مالی ۹۹_۹۸

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

روزمه اعضای هیأت مدیره در سال مالی ۹۷

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

رزومه اعضای هیأت مدیره در سال مالی ۹۵ _۹۶

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

اعضای هیأت مدیره در سال مالی ۹۴:

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

اعضای هیأت مدیره در سال مالی ۹۳_۹۲

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

اعضای هیأت مدیره از ۸۹_۹۲

کار دشوار علی عسگری برای کنترل نهنگ صنعت پتروشیمی

گزینه‌های سکانداری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

با اتمام مأموریت هیأت مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در شهریور ماه ۱۴۰۰ و برگزاری مجمع عادی سالیانه سهامداران این شرکت، از حدود ۴ ماه قبل گزینه‌های مختلفی برای مدیرعاملی «فارس» مطرح و در رسانه‌ها گمانه زنی می‌شد که در رزومه‌های خود دستکم تجربه حضور در هیأت مدیره شرکت‌های پتروشیمی‌ها داشتند اما انتخاب علی عسگری همه این گمانه‌ها را به هم ریخت و حتی برای برخی فعالان صنعت پتروشیمی نیز شوک کننده بود.

چراکه به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرد که رئیس سابق سازمان صداوسیما کاندید مدیرعاملی شرکت بزرگ و تخصصی در صنعت پتروشیمی و اصلی ترین ناشر بازار سرمایه باشد. در کنار نام وی، اسامی مدیران خوشنام و شایسته دیگری نیز وجود داشت که به شرح ذیل است:

محمد رضا محسنی ازغندی مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی و عضو هیأت مدیره پتروشیمی پردیس، اسپک و شرکت سپرده گذاری و بورس تهران.

غلامرضا جوکار مدیر عامل پتروشیمی بوشهر.

احمد رضا حیدرنیا مدیر سابق طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و عضو هیأت مدیره پتروشیمی فن آوران.

حسن تقوی گنجی مدیرعامل سابق پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی همت.

علیرضا صدیقی زاده مدیرعامل پتروشیمی کارون و مدیر اسبق پتروشیمی آبادان.

محمد زیار معاون قبلی اوجی در شرکت انرژی گستر و سرپرست فعلی هلدینگ انرژی بنیاد مستضعفان.

سید رحیم شریف موسوی مدیرعامل پیشین پتروشیمی مارون.

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام ایران با مارکت کپ ۲۹۱ هزار میلیارد تومانی است که در رده بندی یکصد شرکت برتر صنایع شیمیایی جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی توسط مؤسسه icis توانسته رتبه ۳۷ جهان و همچنین دومین شرکت بزرگ منطقه خاورمیانه را به نام خود ثبت کند.

باید منتظر ماند و دید که علی عسکری تا چه حد در تداوم ریل گذاری‌های توسعه‌ای این هلدینگ بزرگ خدماتی، بازرگانی و صنعتی و بورسی، می‌تواند ریسک‌های موجود را به فرصت تبدیل کند.

منبع : مهر