کاهش ۵ صدم درصدی نرخ سود بازار بین بانکی

کاهش ۵ صدم درصدی نرخ سود بازار بین بانکی

به گزارش خبرنگار مهر، سود بازار بین بانکی در روز چهارشنبه ۱۹ مردادماه از سوی بانک مرکزی به نرخ ۲۰.۵۹ درصد اعلام شد که در مقایسه با آخرین نرخ سود دریافتی از این بازار با کاهش ۰.۰۵ درصدی مواجه است.

بر اساس این گزارش نرخ سود بازار بین بانکی برای هفته منتهی به ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ به ۲۰.۶۴ درصد رسیده بود که از کاهش محسوسی حکایت داشت.

حداقل نرخ توافق باز خرید یا به اصطلاح عملیات رپو (Repurchase Agreement) اوراق بهادار برای بانک‌ها نیز در پایان هفته‌ای که گذشت همچنان بدون تغییر با نرخ ۲۰ درصد اعلام شده است.

نرخ اعتبار گیری قاعده مند از سوی بانک مرکزی نیز در پایان هفته منتهی به ۱۹ مرداد امسال همچنان ثابت بود و با نرخ ۲۲ درصد درج شده است. نرخ سپرده گذاری قاعده مند نیز در این دوره زمانی همچنان ۱۴ درصد است.

در سپرده‌گذاری قاعده‌مند بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند منابع مازاد خود را نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری و نرخ سود کف دالان بازار بین بانکی را دریافت کنند. از طرف دیگر، اعتبارگیری قاعده‌مند به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی امکان می‌دهد کسری‌های کوتاه‌مدت خود را با ارائه وثیقه و در نرخ سود سقف دالان از بانک مرکزی تأمین کنند.

به گزارش مهر، نرخ سود بین بانکی در روندی افزایشی از ابتدای سال جاری در حالی در بالاترین حد به ۲۱.۳۱ درصد در ۳۰ تیرماه امسال رسید که در ادامه سیاست‌های نظارتی بانک مرکزی این نرخ هم اکنون در روندی کاهشی قرار گرفته است.

کاهش ۵ صدم درصدی نرخ سود بازار بین بانکی

منبع : مهر