کلاهبرداری از رانندگان به اسم واردات کامیون های دست دوم

کلاهبرداری از رانندگان به اسم واردات کامیون های دست دوم

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در نامه‌ای که ۶ آذر امسال به محمد رضا صاحبی پسندیده معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص موانع ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم اروپایی ارسال کرده، به رفع بخش عمده‌ای از مشکلات ترخیص این کامیون‌ها اشاره کرده و آورده است: تعدادی از این کامیون‌ها ترخیص شده اند.

کامیون‌های دپو شده تا ۲۰ روز آینده ترخیص نشوند، به سازمان تملیکی تحویل می‌شوند

وی با اشاره به اتمام مهلت ۴ ماهه ترخیص کامیون‌های دپو شده در گمرکات کشور شامل مهلت ۲ ماهه دادستانی و سپس اضافه شدن مهلت ۲ ماهه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌افزاید: اخطاریه کتبی برای مهلت ۲۰ روزه به واردکنندگان داده شده تا در صورت عدم ترخیص این کامیون‌ها، در پایان ۲۰ روز به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی واگذار خواهند شد.

معاون فنی و گمرکی گمرک ایران، مالک اصلی کامیون‌های وارداتی را رانندگان زحمتکش عنوان کرده و ادامه داد: شرکت‌های واردکننده، به سفارش رانندگان اقدام به واردات این کامیون‌ها کرده اند.

متن نامه ارونقی به معاون دادستانی عمومی وانقلاب تهران

کلاهبرداری از رانندگان به اسم واردات کامیون های دست دوم

کلاهبرداری از رانندگان به اسم واردات کامیون های دست دوم

برخی روش‌های کلاهبرداری از رانندگان که سبب عدم ترخیص کامیون‌های وارداتی شده است

۱. ارونقی در این نامه به برخی مشکلات برای عدم ترخیص کامیون‌های دست دوم اروپایی اشاره و اظهار کرد: بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد برخی از واردکنندگان کامیون‌ها با کلاهبرداری از رانندگان، مقادیر زیادی وجه به انحاء مختلف دریافت ولی کامیونی به کشور وارد نکرده یا هنوز ثبت سفارشی برای کامیون‌های وارده از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخذ و ارائه نداده اند.

کامیون مدل ۲۰۱۷ وارد کرده اند؛ ۲۰۱۸ اظهار کرده اند

۲. وی یادآورد شد: برخی از شرکت‌های واردکننده کامیون، با اخذ وجه از رانندگان مبادرت به واردات کامیون‌هایی کرده اند که حائز شرایط ترخیص نیستند مثلاً ثبت سفارش اخذ شده برای کامیون با سال ساخت ۲۰۱۸ است در حالی که کامیون وارده از محل آن ثبت سفارش، سال ساخت ۲۰۱۷ بوده است که در زمان ورود کامیون به کشور، بیش از ۳ سال از ساخت کامیون گذشته و در حال حاضر قابل ترخیص نیست.

۳. ارونقی می‌افزاید: تعداد زیادی از واردکنندگان کامیون‌ها از اخذ وجوه غیرمتعارف و غیرقانونی توسط برخی از شرکت‌های ارائه خدمات پس از فروش شکایت دارند و اعلام کرده اند وجوه غیرقانونی از این افراد دریافت شده یا در حال دریافت است.

برخی بانک‌ها کد رهگیری تأیید ارز نمی‌دهند

۴. وی به شکایات متعدد برخی واردکنندگان نسبت به طولانی شدن روند صدور کد ساتا از سوی بانک‌های عامل و اخذ وثیقه‌های مادی مانند ضمانت نامه بانکی ۳۵ درصد اشاره کرد و گفت: واردکنندگان اعلام کرده اند این رویه در خصوص برخی بانک‌ها هنوز برای «واردات از طریق رویۀ ارز متقاضی» (ارز بازگشت از محل صادرات) همچنان در جریان بوده و هیچ تغییری نکرده است.

۵. به گفته ارونقی خطاب به معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران، موضوع اسقاط کامیون‌های فرسوده و تخلفاتی که در این زمینه هم صورت می‌پذیرد باعث شکایت عده زیادی از واردکنندگان و رانندگان خریدار کامیون‌های وارداتی شده است؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر مشکل اصلی و اساسی بعد از ترخیص و قبل از پلاک گذاری کامیون‌های ترخیص شده، موضوع اسقاط کامیون فرسوده است که باید به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

۶. این مقام مسئول تصریح کرد: اخذ وجوه مختلف بدون ارائه رسید از سوی برخی شرکت‌های واردکننده کامیون‌ها و عدم انعقاد قرارداد با رانندگان از جمله موارد دیگر مورد شکایت توسط رانندگان در این زمینه است.

اتهامات وارده از سوی ارونقی نسبت به برخی متصدیان دولتی و خصوصی

معاون گمرک در این نامه از معاون دادستان تهران درخواست کرده تا در خصوص ورود به موضوع و رسیدگی به تخلفات عدیده در حوزه واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی از جمله «کلاهبرداری، اخاذی، خیانت در امانت، توقیف غیرقانونی مال غیر، درخواست رشوه و وجوه غیر قانونی، ترک فعل از سوی متصدیان دولتی، عدم اجرای قوانین و مقررات و…» رسیدگی کند.

معاون وزیر راه: ۶ هزار کامیون دپو شده / ۲۲۱۲ کامیون ترخیص شده است

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دیروز ۸ آذر درباره ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که داشته ایم و کارگروه‌های مشترکی که بین کارگروه‌های مختلف برگزار کرده ایم، روند ترخیص کامیون‌ها از گمرک افزایش یافته است.

وی افزود: تا کنون ۲۲۱۲ دستگاه از گمرک ترخیص شده است که ۹۳۸ دستگاه آن شماره گذاری شده و مابقی در صف شماره گذاری هستند.

دستگاه‌های دولتی کار خود را کرده اند نوبت واردکننده است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: روند اجرایی دستگاه‌هایی که باید مجوزها را بدهند، تسهیل شده است. سازمان استاندارد، موضوع دریافت گواهی اسقاط، گمرک، محیط زیست و… کمک کرده اند تا بتوانیم روند بسیار سریع‌تری را برای ترخیص کامیون‌ها در پیش بگیریم.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ترخیص کامیون‌های وارداتی، تمام اقداماتی که باید انجام می داده اند را طی کرده اند و حالا نوبت بخش خصوصی است تا اقدامات مربوط به خود را انجام دهند.

منبع : مهر