کلیات طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق تصویب شد

کلیات طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق تصویب شد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را تصویب کردند.

نمایندگان بعد از تصویب کلیات وارد بررسی جزئیات شدند و ماده ۱ این طرح را تصویب کردند.

با پیشنهاد مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس عبارت «یک درصد از مصرف برق» به عبارت «یک درصد از شدت مصرف برق» اصلاح شد که توجیه آن این بود که شدت مصرف انرژی به میزان واحد تولید است و افزایش میزان انرژی به خودی خود مشکل ندارد و آنچه باید مدنظر باشد، شدت مصرف انرژی است که باید اصلاح شود.

در ماده (یک) این لایحه آمده است: دولت از طریق وزارت نفت مکلف است سوخت صرفه‌جویی شده یا مصرف نشده حاصل از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی را معادل متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی محاسبه کند و این سوخت را براساس ساز و کار ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱ / ۲ / ۱۳۹۴ به سرمایه‌گذاران معرفی شده توسط وزارت نیرو تحویل دهد و یا معادل ریالی آن را پرداخت کند.

وزارت نیرو مکلف است طرح‌های فوق‌الذکر را با اولویت کولرهای آبی و گازی، سامانه‌های روشنایی و کاهش تلفات شبکه برق، به نحوی سیاست‌گذاری کند که سالانه حداقل یک درصد از شدت مصرف برق کشور را کاهش دهد.

منبع : مهر