۲ میلیونی شدن واحدهای نهضت مسکن تا مرداد/ توجه دولت به ترانزیت

۲ میلیونی شدن واحدهای نهضت مسکن تا مرداد/ توجه دولت به ترانزیت

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته جاری برخی انتقادات نسبت به عدم تأمین اراضی نهضت ملی مسکن و نیز بی توجهی بانک‌ها به اعطای تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی جهش تولید مسکن در سال گذشته و ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی آن در سال جاری سبب شد تا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشستی با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها نسبت به اقدامات انجام شده در خصوص اجرای وعده ساخت ۴ میلیون مسکن از سوی دولت سیزدهم، روشنگری‌هایی انجام دهد و از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها پیگیری کند.

بر این اساس و طبق گفته‌های وزیر راه و شهرسازی، قرار است تا مرداد ماه تعداد واحدهای در دست اقدام نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون واحد برسد؛ همچنین از مرداد امسال افتتاح واحدهای ساخته شده به تدریج آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به شایعاتی از کند بودن مراحل ساخت طرح نهضت ملی مسکن، تصریح کرد: روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن روند مناسبی دارد و به رغم آنکه سوابق ساخت مسکن مهر در کشور بوده است، ما در دولت سیزدهم و کمتر از ۸ ماه حدود یک میلیون واحد مسکونی را در دست اجرا داریم.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده امکان ویرایش اطلاعات نهضت ملی مسکن از اول اردیبهشت به مدت یک ماه فراهم شده است.

محسن وطن خواهی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند از باقی ماندن ۴ هزار واحد مسکن هر در این شهر جدید و تکمیل آنها تا پایان شهریور امسال خبر داده است که بر این اساس پرونده مسکن مهر پرند امسال بسته می‌شود.

حمیدرضا سهرابی معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشرفت فیزیکی ۶۰ هزار واحد طرح نهضت ملی توسط بنیاد را ۱۸ درصد برشمرد و گفت: در بخش مسکن شهری همکاری بانک مسکن با بنیاد همکاری مناسبی است.

محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در خصوص تازه‌ترین وضعیت ارائه تسهیلات خودمالکی در سراسر کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: قراردادهای خودمالکی ۹۵۹ پروژه به تعداد ۸ هزار و ۵۴۹ واحد منعقد شده است که مبلغ آن ۲ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان است.

شایان ادامه داد: تاکنون یکهزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات خودمالکی به حساب سازندگان پرداخت شده است.

امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی از برگزاری اولین جلسه کارگروه روان‌سازی و توسعه ترانزیت در سال ۱۴۰۱ پس از دو سال وقفه این کارگروه و با هدف شناسایی و رفع مشکلات ترانزیت کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر حوزه معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت این موضوع واقف بوده و چارچوب‌های تصمیم‌گیری ایجاد کرده است که تصمیم‌گیری‌های این کارگروه می‌تواند هم به شورای عالی ترابری منتقل شده و تصویب شود و هم به سطوح بالاتر یعنی معاون اول رئیس جمهور منتقل شود.

ترفع اعضای این کارگروه را علاوه بر وزارت راه و شهرسازی، اعضای شورای عالی ترابری و نماینده وزارت امور خارجه دانست.

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پیشرفت ۶۸ درصدی ساخت راه آهن رشت-کاسپین خبر داد و گفت: کمبود منابع اعتباری، ارزش بالای زمین‌های کشاورزی، باغات و مستحدثات مسیر و هزینه بالای تملک اراضی و صعوبت عملیات اجرایی در زمین‌های باتلاقی از موانع مهم ادامه ساخت این پروژه است.

وی راه آهن رشت- کاسپین را آخرین حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال- جنوب در کنار راه آهن رشت-آستارا دانست و گفت: با توجه به اهمیت این مسیر ریلی در بعد ملی و بین المللی در سفر استانی سال گذشته رئیس جمهور جز مصوبات سفر قرار گرفت و مقرر شد ۶,۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه تخصیص یابد.

منبع : مهر