آب سد اندوهجرد از سال ۹۲ در کویر رها می شود/ مردم تشنه اند

آب سد اندوهجرد از سال ۹۲ در کویر رها می شود/ مردم تشنه اند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: اندوهجرد یکی از شهرهای حاشیه کویر لوت محسوب می‌شود که برای تأمین منابع آبی با مشکلات زیادی مواجه است، این منطقه نیز مانند شهداد به دلیل فقر زیر ساخت‌های اقتصادی تنها متکی به کشاورزی به خصوص تولید مرکبات و خرما است.

کمبود شدید بارندگی در این منطقه و از سوی دیگر قرار گرفتن در کنار گرم‌ترین نقطه زمین و تبخیر گسترده منابع آبی سبب شده که مدیریت منابع آب موجود در حاشیه کویر از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

هدر رفت عجیب آب و سکوت مسئولان

بالا دست این شهر محروم سه رودخانه سیرچ، جوشان و حسن آباد قرار دارد که پس از فرو نشست این رودخانه‌ها در زمین چند کیلومتر بعد در بالا دست شهر اندوهجرد آب از دل زمین مجدداً خارج می‌شود که پس از درخواست‌های مکرر مردم و برای هدایت این آب، سدی در مسیر احداث شد و آب از طریق کانال‌هایی به باغ‌های کشاورزی منتقل می‌شد که منجر به رونق کشاورزی و افزایش اشتغال و مهاجرت معکوس شد.

از سال ۹۲ بعد از بروز سیلاب در منطقه و ورود گل و لای به کانال، انتقال آب نیز متوقف شد و طی ۸ سال اخیر درخواست‌های مکرر مردم برای رفع مشکل سد و لایروبی کانال انتقال بی نتیجه مانده است

اما از سال ۹۲ بعد از بروز سیلاب در منطقه و ورود گل و لای به کانال، انتقال آب نیز متوقف شد و طی ۸ سال اخیر درخواست‌های مکرر مردم برای رفع مشکل سد و لایروبی کانال انتقال بی نتیجه مانده است و طی این مدت حجم آب پشت سد راهی کویر لوت و شوره زار می‌شود.

این در حالیست که باغ‌ها و نخلستان‌های مردم به دلیل عدم وجود آب و بارندگی بسیار اندکی که در این منطقه کویری روی می‌دهد خشک شده و اندک کشاورزی باقیمانده نیز در حال خشک شدن است.

منصور ایرانپور، فعال اجتماعی در این زمینه می‌گوید: متأسفانه آب موجود پشت این سد سال‌ها راهی کویر می‌شود و صدای مردم برای حل مشکل نیز به جایی نرسیده است.

آب سد اندوهجرد از سال ۹۲ در کویر رها می شود/ مردم تشنه اند

وی افزود: ما در کرمان مشکل بی آبی نداریم بلکه در استان مشکل مدیریت آب وجود دارد و همین سد نمونه‌ای از این عدم مدیریت است.

مردم روستاهای اطراف آب خوردن هم ندارند

وی گفت: این حجم بالای آب و رودخانه وارد کویر می‌شود اما مردم روستاهای اطراف آب خوردن هم ندارند و باغ هاشان خشک شده است.

وی ادامه داد: دریچه‌های سد مدتهاست باز است و آب راهی شوره زار می‌شود اما چند کیلومتر آن طرف تر نخلستان‌ها به کلی خشک شده است و مردم آرزوی یک لیتر از این آب را دارند.

رسوبات سیل ۹ سال قبل کانال را مسدود کرده است

ایرانپور افزود: چون رسوبات لوله‌ها و کانال انتقال آب را بسته است دریچه‌ها باز شده و آب به ناکجا آباد می‌رود!

وی از مسئولان و نماینده‌های مجلس خواست برای رفع این مشکل تلاش کنند و اعتبار مورد نیاز برای لایروبی کانال را بعد از هشت سال تأمین کنند تا مردم این منطقه از این وضعیت بی آبی رها شوند.

علی محمد یکی از کشاورزان اندوهجرد است که می‌گوید: این آب از سال ۹۲ در حال هدر رفتن است و هر چه تلاش کردیم نتوانستیم برای لایروبی این سد مسئولان را مجاب کنیم.

این رودخانه نیز بسیار کم آب شده، همچنین رودخانه‌های محلی، قنات‌ها و چشمه‌ها نیز خشک شده‌اند و مردم هیچ منبع آبی برای تأمین آب کشاورزی در اختیار ندارند

وی گفت: به دلیل عدم بارندگی همین آب نیز هر سال در حال کمتر شدن است و این رودخانه نیز بسیار کم آب شده، همچنین رودخانه‌های محلی، قنات‌ها و چشمه‌ها نیز خشک شده‌اند و مردم هیچ منبع آبی برای تأمین آب کشاورزی در اختیار ندارند.

ابراهیم محمدی دیگر کشاورز از اهالی روستای گودیز می‌گوید: تمام نخلستان‌ها با بی آبی مواجه هستند و هر ۴۰ روز یک بار سهمیه آب داده می‌شود و که به دلیل کمبود آب‌های موجود نخل‌ها خشک شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه آب سد هم هدر می‌رود و هیچ اقدامی برای رفع مشکل انجام نشده است.

وی با اشاره به بحران آب گفت: بسیار عجیب است که با وجود همه شعارهای مسئولان در خصوص صرفه جویی در مصرف آب اما طی این ۸ سال هزاران لیتر آب هدر رفته و همه فقط نگاه کرده‌اند.

مسئولان می‌گویند پول نداریم

وی افزود: مسئولان می‌گویند برای مرمت سد با کمبود اعتبار مواجه هستند و هنوز اعتبار لازم برای بازسازی سد اختصاص نیافته است.

وی گفت: آب خلیج فارس را از کیلومتر آن سو تر با صرف هزینه زیاد به کرمان منتقل می‌کنند اما آب یک سد سالهاست هدر می‌رود و می‌گویند اعتبار لازم برای مرمت سد وجود ندارد.

این کشاورز افزود: گفته می‌شود هزینه مرمت سد ۶ میلیارد تومان است که چندین برابر این اعتبار طی سال‌های اخیر باغ‌ها و درختان های مردم خشک شده و بسیاری از مردم از روستاهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

وی گفت: این پروژه برای هشت سال قبل است و هیچ ارتباطی به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی این روزها ندارد اما گویی برای مسئولان استان کرمان مهار این آب اهمیتی نداشته است.

بازسازی فوری این سد و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی موجود در این منطقه اهمیت بالایی دارد و روستاییان امیدوارند مسئولان پس از سال‌ها راه حل عملی برای مدیریت آب این سد اتخاذ کند.

منبع : مهر