آشنایی با پروتزهای دندانی برای انتخاب بهتر

آشنایی با پروتزهای دندانی برای انتخاب بهتر

پروتز چیست؟ پروتز ثابت و متحرک چگونه است؟ آیا انجام پروتز درد دارد؟ یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته انجام پروتز است. زمانی که فرد یکی از دندان‌های خود را از دست می‌دهد جای خالی آن تا همیشه باقی می‌ماند مگر آنکه فرد اقدام به انجام روشی از جمله پروتز برای پر کردن جای خالی آن کند. به زبان ساده امروزه با پیشرفت چشم‌گیر علم برای افرادی که بنا بر هر دلیلی یک یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند و جای آن خالی است جای هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا روش‌هایی چون پروتز دندان توانسته‌اند جایگزین دندان‌های طبیعی شوند.

پروتز دندان چیست؟

پروتز دندان در اصطلاح به معنای تعویض دندان طبیعی با دندان مصنوعی است. به‌عبارتی پروتز دندان به یک نوع روش دندانپزشکی گفته می‌شود که به جای دندان‌های از دست رفته قرار می‌گیرد و نقص دندانی را برطرف می‌کند. این روش دندانپزشکی شامل انواع مختلفی است که بنا بر نیاز بیمار و توصیه متخصص استفاده میشود. انواع روش‌های پروتز دندان شامل موارد زیر می‌شود:

  • پل دندانی یا بریج
  • پروتز دندان پارسیل
  • پروتز متکی بر ایمپلنت
  • روکش دندان
  • پروتز دندانی مصنوعی یا دست دندان کامل

از بین روش‌هایی که گفته شد پل دندانی، بریج، ایمپلنت و پروتز دندان متحرک از بهترین روش‌های جایگزین دندان از بین رفته هستند.

انواع پروتزهای ثابت دندانی

 پروتز دندان ثابت بر پایه سه نوع شناسایی می‌گردد:

  • روکش تک واحدی دندان (single dental crown)

زمانی که ساختار دندان ضعیف شود، نیاز به روکش به وجود می‌آید و برای آنکه بتوان از دندان محفاظت کرد روی آن روکش قرار می‌گیرد. همچنین این روکش در امر جویدن نیز کمک زیادی می‌کند و شکل ظاهری زیباتری به دندان میبخشد.

  • بریج دندان (dental bridges)

از دیگر روش‌های پروتز ثابت دندان، بریج دندان است که از معروف‌ترین پروتزهای ثابت دندان محسوب می‌شود. این نوع پروتز بیشتر اوقات زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرد بیشتر از یکی دو دندان از دست رفته داشته باشد. همچنین دندان های سالمی در دو طرف فضای بی دندانی وجود داشته باشد تا از آنها به عنوان تکیه گاه پل یا بریج دندانی استفاده شود؛ معمولا برای این کار نیاز به تراش جزئی این دندان های کناری وجود دارد.

  • پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت

این پروتز ها برای یک یا تمام دندان های یک فک قابل استفاده بوده و میتواند جایگزین دندان های از دست رفته باشد و اعتماد به نفس فرد را بهبود بخشد.

انواع پروتزهای متحرک دندانی

گاهی اوقات بنا به دلایلی نمی‌توان از پروتز دندانی متحرک کمک گرفت. همان گونه که از اسم آن مشخص است پروتز دندان متحرک به شکل متحرک بوده و به راحتی می‌توان آن را داخل دهان قرار داد یا خارج کرد. پروتز دندانی متحرک از دو قسمت تشکیل شده: آلیاژهای از جنس کروم کبالت و لثه پروتز که هر دوی این قسمت‌ها متحرک بوده اما به یکدیگر متصل هستند. پروتز دندان‌های متحرک دو نوع است:

پروتز متحرک دست دندان

همانگونه که از نام این پروتزها بر می آید، آن ها متحرک بوده و به راحتی میتوانند از دهان خارج و در داخل دهان قرار بگیرند. این پروتزها در شرایطی کاربرد دارند که فرد تمامی دندان های خود را در هر فک از دست داده باشد و به فکر جایگزینی همه دندان های از دست رفته باشد.در افرادی که به دلایلی همچون هزینه بالاتر یا نیاز به جراحی، تمایلی به ایمپلنت های دندانی ندارند، دست دندان میتواند گزینه ای مناسب برای خلق لبخند زیبایشان باشد.

پروتز دندان پارسیل

این نوع پروتز به نام پروتز تکیه‌ای معروف است. این پروتز زمانی کاربرد دارد که فرد تنها یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده باشد و به فکر جایگزینی آنها باشد. این پروتز ها توسط تعدادی گیره به دندان های طبیعی فرد وصل میشود و شخص بیمار میتواند با استفاده از آنها جویدن و قدرت تکلم خود را بهبود بخشد. در این نوع پروتزها، مانند سایر درمان های دندانپزشکی، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است.

هزینه پروتز دندان وابسته به چه عواملی است؟

محاسبه میزان قیمت پروتز دندان به عواملی اعم از اینکه کدام نوع از پروتز استفاده شده است، متغیر خواهد بود. همچنین هزینه‌های لابراتوری و دستمزد دندانپزشک مربوطه نیز در میزان قیمت نهایی موثر است. ناگفته نماند که میزان دستمزدی که متخصص برای پروتز دندان دریافت می‌کند بیشتر از دندانپزشک عمومی است. به همین علت نمی‌توان میزان دقیقی برای قیمت پروتز دندان بیان کرد. ناگفته نماند افرادی که دارای بیمه هستند می‌توانند از این بیمه استفاده کنند و هزینه‌ای که باید پرداخت نمایند را کاهش دهند.

سوالات متداول

  • پروتز دندان چگونه ساخته می شود؟

در مرحله اول بررسی فک بالا و پایین فرد صورت می‌گیرد؛ زیرا باید فاصله بین دندان‌ها به درستی محاسبه شود تا قالب‌گیری صورت گیرد. مرحله دوم براساس قالبی که گرفته شد پروتزهای دندانی ساخته می‌شود. در مرحله سوم پروتز دندانی آماده نصب می‌گردد.

  • آیا در هنگام غذا خوردن با پروتز دندان مشکلی به وجود میآید؟

در روزهای اول استفاده از پروتز دندان، غذا خوردن برای فرد کمی دچار سختی می‌شود به همین علت به او پیشنهاد می‌شود غذاهای نرم و تکه‌تکه شده میل کنند. در هنگام استفاده از پروتز دندان از جویدن آدامس باید جلوگیری به عمل آورد. سعی کنید از هر دو طرف دندان برای جویدن مواد غذایی استفاده کنید تا بتوانید غذاهای جامد نیز میل نمایید.

  • پروتز دندان چه عوارضی دارد؟

در تعداد معدودی از افراد، پس از انجام پروتز دندان شامل واکنش های آلرژیک و حساسیت فرد نسبت به موارد بکار رفته در ساخت پروتز هستیم. از سری عواملی که در این واکنش تاثیر گذار است می‌توان به رزین‌های اکرلیک، آلیاژهای فلزی پایه و مواردی از این دست اشاره کرد.

  • از چسب دندان مصنوعی چه مواقعی نباید استفاده کرد؟

-اگر مدت طولانی از این چسب‌ها استفاده گردیده است.

-زمانی که دهان فرد نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد.

-زمانی که فرد مدت طولانی توسط درمانگر خود معاینه نگردیده باشد.

کلام پایانی

امروزه با پیشرفت علم و دانش، دیگر جای نگرانی برای افرادی که دچار شکستگی دندان، از دست دادن دندان و… هستند وجود ندارد؛ زیرا روش‌هایی چون پروتز دندانی وجود دارد که این مشکلات را حدالامکان کم کرده است.  امیدوار هستیم با استفاده از این روش و یا دیگر روش های جایگزینی دندان از رفته بتوانید دندان‌های خود را ترمیم کنید و لبخندی شاد به صورت خود هدیه دهید.

برگرفته از:  وبسایت کلینیک دندانپزشکی فردا در کرج (clinicfarda.net)