آموزش باریستا شامل چه مهارتهایی است؟

آموزش باریستا شامل چه مهارتهایی است؟

باریستا کیست؟

باریستا شخصی است که نوشیدنی های قهوه را که اغلب بر اساس اسپرسو است، تهیه و سرو می کند. و به طور کاملا حرفه ای در تهیه قهوه و اسپرسو آموزش دیده است ، این افراد مهارتهای بالای دیگری در زمینه نوشیدنی هایی مانند لاته و کاپوچینو را نیز دارند. باریستا یک کلمه ایتالیایی است در واقع به متصدی بار باریستا گفته می شود.

شغل باریستا

باریستا در کافه و کافی شاپ و گاهی رستوران هایی که دارای قهوه خانه یا کافه است مشغول به کار می شوند.شاید فکر کنید شغل باریستایی ساده است اما کار با دستگاههای اسپرسو دشوار است و نیاز به آموزش دارد. شغل باریستا و کار با دستگاهها که ممکن است دستی نیز باشند نیاز به مهارت و خلاقیت دارد. باید ریزه کاری های تهیه قهوه و نیاز مشتریان را به خوبی بدانید. در شغل باریستایی خدمات به مشتریان یکی از اصلی ترین وظایف است که باید به خوبی انجام شود.

آموزش و تخصص باریستا

باریستا باید با شرکت در دوره آموزش باریستا مهارت های لازم در این شغل را بدست آورد. باریستا های با تجربه سالهای زیادی را صرف تهیه تکنیک های منحصر به فرد برای تهیه نوشیدنی های خاص می کنند. و به باریستا های تازه وارد آموزش می دهند که این آموزش می تواند شامل تهیه نوشیدنی های معمولی تا تهیه نوشیدنی های حرفه ای و تخصصی و یادگیری کار با دستگاههای پیچیده باشد.

تهیه نوشیدنی های حرفه ایی

برخی از باریستاها علاوه بر مهارت در تهیه نوشیدنی های بر پایه قهوه ، در  لته آرت ، تهیه قهوه های سرد نیز تخصص دارند. احتمالاً در کافه ها دیده اید که روی نوشیدنی ها برگ یا قلب دیزاین شده است. این کار نیاز به یادگیری و استعداد دارد که به آن هنر لته آرت می گویند. با یادگیری لته آرت مهارت های شما در باریستایی بیشتر می شود.

مهارت های باریستا

باریستا علاوه بر اینکه باید در تهیه نوشیدنی ها حرفه ای باشد باید بتواند در ساعات شلوغ و پر استرس به خوبی کار کند.چون ماهیت این شغل سرپا ایستادن است، پس باید توان بدنی بالایی داشته باشد چون ممکن است لازم باشد چندین ساعت را پای دستگاه های قهوه ساز سپری کند.

تسلط به دستگاهها

دستگاه اسپرسوساز یکی از مهم ترین ابزارها در این حرفه می باشد.با پیشرفته شدن این دستگاهها ، استفاده درست و اصولی از دستگاهها یکی از رموز موفقیت یک باریستا است.

افتتاح کافی شاپ

افتتاح یک کافی شاپ موفق یک تجربه ارزشمند است. امروزه راه اندازی کافه نیاز به سرمایه زیادی دارد.پس قبل از اقدام برای این کار نیاز است که به خوبی تحقیق شود .افراد باید با فعالان در این زمینه ارتباط برقرار کنند و در مورد شروع این کار انتخاب محل و …. مشاوره بگیرند.همیشه در نظر گرفته شود که وقتی که وارد یک کافه می شوید چه انتظاری از آن دارید ؟ چه مواردی توجه شما را جلب می کند؟ چه چیزی شما را آزرده می کند و به این فکر کنید چه چیزی شما را متفاوت از کافه های دیگر می کند؟ درباره نیاز های مشتریان بیشتر تحقیق کنید.افراد چه ساعاتی از روز را در کافه ها سپری می کنند. همه موارد را به علاوه هزینه لیست کنید . همیشه برنامه ریزی قبل از شروع هر کاری بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

برنامه های آموزشی باریستا

اطلاعات ضروری

در آموزش باریستا نحوه خرد کردن قهوه ، دم کردن قهوه ، تهیه انواع نوشیدنی مبتنی بر قهوه یاد گرفته می شود. این دوره آموزش شامل راههای ارائه خدمات به مشتری ، موجودی کالا ، صندوق و …. می باشد.برخی از دوره ها شامل لته آرت نیز می باشد.

دوره ها از یک روز تا چندین روز ممکن است ادامه داشته باشد. و معمولا باید در محیط کافی شاپ انجام پذیرد که هنرجو با محیط آشنا شود.

مباحث در دوره آموزشی باریستا

هنرجویان با انواع قهوه و همچنین با روش گردش کار برای کار در کافی شاپ ، رستورانها ، کیوسکهای قهوه آشنا می شوند. باریستا ها بخار دادن شیر را می آموزند. کار با تجهیزات و دستگاههای اسپرسو همچنین نگهداری ،طرز استفاده از قهوه و چگونگی اندازه گیری قهوه را می آموزند.آنها می آموزند که چگونه مواد را اندازه گیری کنند و نوشیدنی های خاص با قهوه درست کنند.

نحوه طراحی یک برنامه کارآمد آموزشی باریستا

آموزش بخشی اساسی در هر شغل است و کافه داری نیز از این قاعده مستثنی نیست. تبدیل شدن به یک باریستای خوب چیزی فرا تر از مشاهده و یادگیری تئوری این حرفه است. یک برنامه رسمی آموزش باریستا می تواند اطمینان از توانایی و اعتماد به نفس همه اعضای کارکنان شما را تضمین کند.

تارخچه قهوه

افسانه های زیادی در مورد کشف اثرات قهوه وجود دارد. یکی از قدیمی ترین موارد در مورد یک گاو جوان در اتیوپی در حدود سال ۸۵۰ میلادی است. او متوجه شده بود که بعد از خوردن نوع خاصی از توت ، بزهای او سرزنده می شوند. راهبان سپس میوه را امتحان کردند اما از طعم تلخ آن چنان ناامید شدند که آن را در آتش انداختند. به زودی عطر و طعم خوشمزه ای در اطراف سوراخ بینی آنها پیچیده بود. راهبان چنان کنجکاو بودند که از میوه های بو داده برای ایجاد نوشیدنی استفاده می کردند ، که آن را هدیه ای از طرف خدا می دیدند زیرا این امر به آنها کمک می کند تا نیمه شب بیدار بمانند.

تاریخچه قهوه

کشف قهوه

فرهنگ نوشیدن قهوه به قرن یازدهم برمی گردد. پس از آن بود که اولین بار قهوه از خانه اصلی خود در اتیوپی به عربستان وارد شد. پارسیان از اثرات نیروبخش این “شراب اسلام” خسته شدند ، زیرا شراب واقعی برای مسلمانان کاملاً ممنوع بود. کلمه “قهوه” از عربی باستان “قهوه” آمده است.در نیمه دوم قرن ۱۵ قهوه از طریق مکه و مدینه به پادشاهی عربستان سرایت کرد و در سال ۱۵۱۰ به قاهره رسید. در نیمه اول قرن شانزدهم ، پادشاهی عثمانی به اوج خود رسید. قهوه نقش مهمی در عربستان ، آسیای صغیر ، سوریه ، مصر و جنوب شرقی اروپا داشت. اولین قهوه خانه ها در ۱۵۳۰ و ۱۵۳۲ در دمشق و حلب افتتاح شد.

قهوه اروپا را تسخیر می کند

در سال ۱۶۱۵ ، بازرگانان ونیزی اولین کیسه های قهوه را به اروپای غربی بازگرداندند. عطر و بوی خوشمزه و اثرات نشاط آور آن به سرعت به عنوان یک نوشیدنی مورد علاقه شناخته شد و قهوه خانه ها به زودی در سراسر اروپا به وجود آمدند. ذهن آنها هرگز از تجارت دور نبود . دریانوردان هلندی و انگلیسی این گیاه را به مستعمرات خود در سراسر جهان صادر کردند.

هنگامی که ترک ها مجبور شدند محاصره وین را در سال ۱۶۸۳ قطع کنند ، ۵۰۰ کیسه قهوه را پشت سر خود گذاشتند. یک تاجر لهستانی از آن برای افتتاح اولین قهوه خانه شهر استفاده کرد.

گسترش نوشیدنی با رشد عظیم کشت درخت قهوه همراه بود. از اواخر قرن هفدهم ، تلاش های موفقیت آمیزی برای پرورش درختان قهوه در گلخانه ها انجام شد. یکی از این گیاهان در سال ۱۷۱۴ به عنوان هدیه به لویی چهاردهم در پاریس ارسال شد. تصور می شود که این گیاه منفرد ، میلیونها درخت قهوه بوده است.

دانش قهوه

شناخت کافی از قهوه ، از جمله اصول تولید ، بو دادن و دم کردن ، باید پایه و اساس هر باریستا باشد. این دانش به باریستاهای جدید این امکان را می دهد تا این صنعت و اینکه چرا برخی از وظایف را به روش خود انجام می دهیم را بفهمند. به عنوان مثال ، ممکن است باریستا بدون درک روش های پردازش ، نداند که کدام قهوه را به مشتری که به دنبال مشخصات خاص است پیشنهاد دهد.

مهارتهای فنی

یک باریستا ممکن است در مورد تاریخ قهوه و تئوری دم کردن کاملاً آموزش دیده باشد ، اما مهارت های عملی را نداند. و همچنین دانستن نحوه تهیه نوشیدنی های مبتنی بر اسپرسو اصلی مهم است ، باید در نگهداری تجهیزات و سازگاری با متغیرهای جدید مانند قهوه های مختلف و شیرها مهارت داشته باشند.

باید برنامه ای ایجاد شود که این حرفه باریستا تئوری آموزش داده شود و امکان تمرین عملی نیز داده شود.بیشتر مهارت های باریستا از طریق انجام کار عملی است که شخص به بهترین وجه می تواند این کار ها را بیاموزد.

برای اطمینان از اینکه باریستاها مهارت های آن سطح را کاملاً درک و تسلط دارند ، در سطوح مختلف یا سطوح آموزش و درج یک آزمون عملی نیز خالی از لطف نیست.

مهارتهای خدمات مشتری

از چگونگی ارائه خدمات به مشتری غافل نشوید . باریستاهایی که قادر به برقراری ارتباط حرفه ای و دوستانه با مشتریان نیستند ، نمی توانند در کار خود موفق شوند و بهتر بگوییم باید دور این حرفه را خط بکشند.

هنرجو باید در مورد چگونگی استقبال از مشتریان،اطلاعاتی که باید به آنها ارائه دهند، و همچنین نحوه پیشنهاد دادن به افرادی که نمی دانند چه سفارشی را انتخاب کنند، آموزش دیده باشد. به مشتری گوش فرا دهید و ارتباطات غیرکلامی و دانستن اینکه برای سفارش چه زمانی به مشتری مراجعه کنید و زمان آماده شدن سفارش را جدی بگیرید.

به طور خلاصه مهارت های اصلی مورد نیاز برای شروع باریستا آسیاب ، استفاده مناسب از تجهیزات و استفاده از شیر تازه برای تولید کف برای کاپوچینو و ماکیاتو را پوشش می دهد. همچنین روش های ایمنی ، بهداشت و خدمات مشتری و معرفی انواع قهوه را شامل می شود. شما خواهید آموخت که چگونه تعادل رایحه ، عطر و طعم قهوه را متعادل کنید و چگونه طعم قهوه خاص را بیافرینید. از دنیای قهوه های ویژه اطلاعاتی به دست می آورید و با روند تولید قهوه از جمله استخراج دانه  و چگونگی تولید طعم های مختلف از طریق بو دادن آشنا می شوید. این ماژول همچنین شامل روش های دم کردن از اسپرسو گرفته تا فرنچ پرس ، ….. و همچنین نحوه استفاده از قهوه در  انواع نوشیدنی های مربوط به قهوه است.

و در انتهای دوره

در پایان دوره درک عمیق تری از قهوه پیدا خواهید کرد و مهارت های تازه کسب شده خود را کامل می کنید. هدف از دوره آموزش باریستا اطمینان از این است که شما به عنوان باریستا می توانید یک اسپرسوی کاملاً متعادل ایجاد کنید ، شیرینی و تلخی آن را شناسایی کنید. شما همچنین می توانید تکنیک های بخار دادن شیر را برای تولید الگوهای جذاب هنر لاته توسعه دهید. شما فرآیند تهیه نوشیدنی با کیفیت بالا را در حالی که مراحل صحیح را دنبال می کنید تمرین خواهید کرد.

فاکتورهای منحصر به فرد کافی شاپ شما چیست؟

در طول سال به احتمال زیاد به بسیاری از کارکنان آموزش خواهید داد ، بنابراین برنامه ای ایجاد کنید که مخصوص کسب و کار خاص شما باشد و بتوانید به طور مکرر از آن استفاده کنید. آیا در حال آموزش باریستاها برای کار در کافی شاپ شلوغ مرکز شهر یا رستوران های سطح بالا هستید؟ نیازهای شغلی کانون آموزش شما را تشکیل می دهد. کارهای روزانه مانند رسیدگی به پول نقد ، تعمیر و نگهداری تجهیزات را در نظر بگیرید. برای اطمینان از اینکه هر یک از کارکنان می توانند به کارایی تجارت شما کمک کنند ، آموزشهایی را در مورد سیستمهای فروش ، چرخش سهام و سایر کارهای عملیاتی بگنجانید.

به یاد داشته باشید محلی را برای آموزش انتخاب کنید که دارای تجربه و متخصص در این زمینه باشد تا از هزینه های اضافی برای دوره های جانبی جلوگیری کنید.

آکادمی ژینو

کافه و آکادمی آموزش باریستا ژینو

در موردحرفه باریستایی یادگیری نکات و ریزه کاری های مهم از فرد با تجربه در این زمینه موفقیت شما در شغل باریستا و یا افتتاح کافه تضمین می کند. آکادمی آموزشی ژینو واقع در غرب تهران یکی از حرفه ای ترین ها در آموزش باریستا می باشد.با مراجعه به وبسایت این آکادمی می توانید دوره های آموزشی آنها و هزینه ها را مشاهده کنید و برای دریافت مشاوره رایگان با آنها تماس بگیرید.

آدرس سایت

https://www.jinocafe.ir

آدرس صفحه اینستاگرام

https://www.instagram.com/jino_academy