آیا بیماری ام اس کشنده است؟

آیا بیماری ام اس کشنده است؟

ما در این مقاله می خواهیم راجع به بیماری ام اس و علائم آن و اینکه آیا بیماری ام اس کشنده است یا خیر صحبت کنیم. بیماری ام اس یک نوع بیماری است که بر روی نخاع و مغز تاثیر می گذارد. این بیماری یک نوع بیماری دائمی است و همیشه و تا پایان عمر همراه فرد می باشد. ممکن است بیماری ام اس در بدن یک فرد خفیف باشد و برعکس یعنی می تواند کاملا جدی باشد و ناتوانایی های جسمی زیادی را در بر بگیرد. (علائم ام اس خفیف رو می تونید در سایت آکادمی ام اس مطالعه کنید.) این بیماری موجب اختلال در حرکت پا و یا بازو، عدم تعادل، مشکلات بینایی و … را در بر داشته باشد. متوسط سن این بیماری در افراد بین ۲۰ الی ۳۰ ساله می باشد. اما ممکن است در هر سن دیگری نیز رخ بدهد. گاهی اوقات پزشکان می توانند علائم خفیف در این بیماری را کاهش دهند. امید به زندگی در افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند نسبتا پایین می باشد. بیماری ام اس در زنان حدود ۲ یا ۳ برابر بیشتر از مردان می باشند یعنی زنان بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین علائم ام اس در همه ی افراد متفاوت است و در بدن هر فرد علائم متفاوت و تاثیرات مختلفی را می گذارد.
یکی از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی مرکزی بیماری ام اس است. این بیماری قابل سرایت به افراد دیگر نمی باشد و همچنین از بیماری های عفونی یا ارثی نیز نمی باشد.بیماری ام اس یک بیماری طولانی مدت می باشد اما علائم این بیماری شبیه به هم نمی باشد و در همه ی افراد متفاوت است. شناسایی این بیماری در افراد کهنسال و افراد جوان  نسبت به سایر افراد قابل تشخیص تر می باشد.
برای این بیماری هنوز درمان ثابت و مشخصی که بتواند بر روی این بیماری اثر بگذارد و به بهبود آن کمک کند وجود ندارد. اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند نسبتا عمر خوبی را دارند و حدود ۷ یا ۸ سال کمتر از افراد سالم و عادی عمر می کنند اما عمر آن ها کوتاه نمی باشد.فقط زمانی که فردی دچار بیماری ام اس از نوع شدید و کمیاب باشد ممکن است عمر کوتاهی داشته باشد و کمتر بتواند در مقابل این بیماری طاقت بیاورد.
بیماری ام اس در کل یک بیماری کشنده نمی باشد و فرد می توانند همانند افراد سالم عمر کند. اما افراد را بسیار محدود می کند. اکثر داروهایی که برای این بیماری توسط پزشکان متخصص تجویز می شود در درمان کامل و قطعی این بیماری تاثیری ندارد اما می توان آن را کنترل کرد.

آسیب های بیماری ام اس

تشخیص این بیماری به دقت خیلی بالای پزشک نیازمند می باشد. زیرا ممکن است فردی دچار دوبینی شده باشد و یا دست و پاهای فرد بی حس شده باشند اما این موارد دلیل بر قطعی بودن بیماری ام اس نمی باشد و ممکن است از علائم بیماری های دیگری باشد.
در بیماری ام اس زمانی که پزشک از بیمار MRI می گیرد اگر فرد دچار ام اس باشد لکه های روشنی دیده می شود زیرا هنگامی که فرد به این بیماری دچار می شود پلاک هایی به رنگ سفید در سیستم عصبی مرکزی او ایجاد می شود و این پلاک ها در MRI به شکل لکه های روشن و سفید نمایش داده می شوند.
امروزه با پیشرفت فناوری و علم توانسته اند بیماری ام اس را نیز از طریق آزمایش خون نیز تشخیص بدهند.
افرادی که دچار بیماری ام اس هستند هیچ مشکلی در ازدواج کردن آنها وجود ندارد و به راحتی می توانند ازدواج کنند. همچنین بار دار شدن فرد مبتلا به ام اس هیچ مشکلی برای  نوزاد داخل شکم مادر به وجود نمی آید. و  فرد مبتلا به ام اس می تواند به راحتی باردار شود. اما اگر علائمی دارد که نمی تواند به نگهداری و مراقبت از کودک خود بپردازند بهتر است به باردار شدن اقدامی نکنند تا بعدا با مشکل مواجه نشوند.
بیماری ام اس در بیشتر افراد به صورت خوش خیم می باشد و علت فوت افرادی که به بیماری ام اس مبتلا هستند یا بخاطر خیلی شدید بودن و بدخیم بودن آن و یا به خاطر این است که ممکن است فرد عفونت های شدیدی را در بدن خود داشته باشد و منجر به مرگ او شود. این بیماری حتی ممکن است سال های زیادی از خود هیچ گونه علائمی نشان ندهد و در بعضی افراد ممکن است فرد با حمله های ناگهانی علائم این بیماری مواجه شوند.گاهی ممکن است یک فرد زمانی که علائم ام اس به صورت ناگهانی به او وارد می شود تا سال های طولانی دیگر هیچ علائمی نداشته باشد و اذیت نشود. آیا بیماری ام اس کشنده است؟ بیماری ام اس یک بیماری طولانی مدت است اما یک بیماری پایانی نیست.

از اصلی ترین علائم بیماری ام اس عبارتند از

علائم اصلی بیماری ام اس

۱-این افراد همیشه احساس ضعف و خستگی دارند
۲- در راه رفتن خود با مشکل مواجه می شوند و احساس سستی در قسمت پاها دارند.
۳-بدن آن ها سوزن سوزن و بی حس می شود.
۴-در بدن آن ها تعادل و هماهنگی وجود ندارد
۵-در بینایی خود با مشکل مواجه هستند و دچار دوبینی می شوند حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد افراد این مشکل را دارند.
۶-اختلال در مثانه و کنترل ادرار نیز از دیگر علائم شایع این بیماری است.
۷- اختلال در یادگیری و تفکر
موارد ذکر شده از اصلی ترین علائم بیماری ام اس می باشند که ممکن است در هر فرد به شکل خاصی نمایان شود و همچنین این علائم ممکن است به مرور زمان خیلی بهتر و یا خیلی بدتر شوند. به همین علت پیش بینی قطعی راجع به این بیماری نمی توان کرد.
این بیماران باید سعی کنند استرس را از خود دور کنند و تا جایی که ممکن است در شرایط و محیط های استرس زا قرار نگیرند زیرا استرس روی بیماری آن ها تاثیر زیادی می گذارد. و همچنین حتما داروهایی را که پزشک برای آن ها تجویز می کند را سر زمان خود مصرف کنند و در خوردن داروها کوتاهی نکنند و همچنین در زمانی که پزشک برای آن ها تعیین کرده است به مطب دکتر خود مراجعه کنند.
به افراد سالم نیز توصیه می شود برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوند مصرف ویتامین D را در برنامه ی خود داشته باشند و خود را در محیط های استرس زا قرار ندهند.
 
 منبع : https://msacademy.ir