اردبیل در ۳۰۰ روز گذشته پاک‌ترین هوا را داشت

اردبیل در ۳۰۰ روز گذشته پاک‌ترین هوا را داشت

به گزارش خبرنگار مهر، سعید شهند در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر اردبیل و در گرامیداشت هفته هوای پاک اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی را دارد.

وی تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی را به عنوان اصل مترقی بسیار ضروری خواند و خاطرنشان کرد: در این اصل بر چهار شاخص توجه به نسل امروز و آینده، حیات اجتماعی، وظیفه عمومی و صیانت از سرمایه‌های زیست محیطی تاکید شده و تلاش بر این است تا با همراهی همه نهادهای دولتی و غیردولتی زمینه صیانت از این سرمایه‌ها فراهم آید.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه محیط زیست در کنار توسعه است و منعی در این مسیر به شمار نمی‌رود، گفت: در حقیقت این سازمان ریل توسعه را روغن کاری و تسهیل کرده و به بهبود فرآیندها کمک می‌کند.

شهند سه دشمن اصلی محیط زیست را جهل و نادانی، فقر و بیکاری اعلام کرد و افزود: برای جلوگیری از آسیب‌های این دشمنان محیط زیست باید اشاعه فرهنگ زیست سالم و پرهیز از رفتارهای تهدیدآمیز را در این حوزه مورد توجه قرار دهیم.

وی اهمیت رعایت مسائل زیست محیطی را در رسیدن به توسعه پایدار یادآور شد و بیان کرد: در دنیا پنج شاخص در این حوزه هدفگذاری شده تا جوامع بتوانند با رعایت آن به مرز توسعه پایدار برسند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل شدت انرژی، مدیریت منابع آب، توجه به امنیت غذایی و کشاورزی، تنوع زیستی و ژنتیکی و نحوه مدیریت پسماند را پنج شاخص مهم در مسیر اعتلای توسعه پایدار اعلام کرد.

شهند با گرامیداشت هفته هوای پاک از ۲۲ تا ۲۹ دی ماه گفت: شعار امسال این هفته «هوای پاک، اراده ملی و حقوق عامه» است که به همین مناسبت روز ۲۹ دی ماه برنامه‌های گرامیداشت در سطح ملی و استانی و حتی شهرستانی برگزار خواهد شد.

وی افزایش آگاهی عمومی را در حفاظت از محیط زیست یادآور شد و بیان کرد: داشتن هوای پاک و عاری از هرگونه آلودگی نیازمند اراده ملی و مشارکت عمومی است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: توجه به این امر حقوق عامه و حق الناس به شمار می‌رود و همه وظیفه دارند تا این حقوق را مراعات کنند.

شهند خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ قانون هوای پاک به عنوان قانون جامع در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره در مجلس به تصویب رسیده و وظیفه همه دستگاه‌ها در این حوزه مشخص است.

وی وظیفه سازمان محیط زیست را نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات با همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادهای عمومی اعلام کرد و گفت: عمده آلودگی هوا در کلانشهرها مطرح است که ۷۶ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایط نقلیه می‌باشد.

مدیر کل محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: ۱۲ درصد آلودگی مربوط به صنایع و ۲۲ درصد نیز مربوط به پسماندسوزی و تولید گردوغبار طبیعی است که باید به منشأ آلودگی هوا توجهی جدی داشته باشیم.

شهند ضرورت استفاده از خودروهای عمومی را در کاهش آلودگی هوا یادآور شد و بیان کرد: وزارت نفت موظف به ارائه سوخت پاک بوده و در کنار آن معاینه فنی خودروها نیز در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۲۹ دی ماه امسال بر اساس مصوبه کشوری و استانی در ۱۴ مرکز معاینه فنی خودروی استان خدمات ارائه شده با ۵۰ درصد تخفیف همراه است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل در پایان گفت: وضعیت کیفی هوای استان مطلوب بوده و هیچ گونه آلودگی در هوای اردبیل وجود ندارد و امیدواریم با همراهی شهروندان تداوم این شرایط مناسب آب و هوایی را شاهد باشیم.

منبع : مهر