از کوه تا دشت، همراه با غول‌های تولید کننده لوازم کوهنوردی (ایرانی و خارجی)

از کوه تا دشت، همراه با غول‌های تولید کننده لوازم کوهنوردی (ایرانی و خارجی)

برای داشتن یک کوهنوردی ایمن و لذت بخش انتخاب تجهیزات معتبر از بهترین برند تولید کننده لوازم کوهنوردی اهمیت زیادی دارد. با توجه به ظهور نام‌های تجاری متنوع، ممکن است انتخاب یک برند معروف و قابل اطمینان برای کوهنوردان به‌ویژه افرادی که به تازگی این حرفه را آغاز کرده‌اند، دشوار باشد. در ادامه این مقاله به بررسی معروف‌ترین برندهای تولید کننده لوازم کوهنوردی می‌پردازیم.

نام برندبارز ترین محصولات برندمزایامعایب
اسکارپاکفش کوهنوردی و طبیعت‌گردیتنوع بالا – مواد اولیه مرغوبقیمت بالا
دیوترکفش کوهنوردی – کیسه خواب – کوله پشتی – اوازم جانبی کمپینگدوام و ماندگاری بالاقیمت بالا
سالیواکفش کوهنوردی – چادر – کیسه خوابطراحی استانداردتنوع بسیار زیاد و سردرگمی در انتخاب
قایاکفش کوهنوردی – پوشاک ورزشیکیفیت بالاتنوع بسیار زیاد و سردرگمی در انتخاب
میلتکوله پشتی – کفش کوهنوردی – کیسه خوابماندگاری و کیفیت بالاقیمت بالا
دایموندکفش کوهنوردی – پوشاک و لوازم جانبی کوهنوردیمواد اولیه مرغوبقیمت بالا – دسترسی دشوار
گرانیتکفش کوهنوردی – کوله پشتی – کیسه خوابالیاف باکیفیت و درجه یکماندگاری کمتر
آسپریکوله پشتی – لوازم جانبیطراحی نوآورانه و مقاومماندگاری کمتر
کوهسارکفش کوهنوردیمقاومت بالا در برابر ضربهمحدودیت در کاربرد
  • برند اسکارپا

کوهنوردان حرفه‌ای حتی برای یک بار هم که شده نام برند اسکارپا را شنیده‌اند. این برند معروف و شناخته شده نزدیک به ۹۰ سال است که در زمینه تولید انواع کفش کوهنوردی و طبیعت گردی فعالیت دارد. استفاده از متریال‌های مرغوب و با کیفیت، طراحی استاندارد، تنوع بالا و متناسب بودن برای انواع کوهنوردی از صعود های سنگین تا پیاده‌روی‌های سبک از جمله مزایای این نام تجاری است. رنج قیمت این برند تولید کننده لوازم کوهنوردی، محدوده مشخصی نداشته و با توجه به مقاومت محصول و کارایی آن قیمت‌های متفاوتی را به خود اختصاص داده است.

تهیه کفش‌های کوهنوردی برند اسکارپا به دلیل قیمت بالا و محدودیت دسترسی در برخی از نقاط ،ممکن است برای تمامی کوهنوردان امکان‌پذیر نباشد.

  • برند دیوتر

تنوع محصولات تولید شده توسط این برند آلمانی به قدری زیاد است که احتمالاً بتوانید بسیاری از لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی را با این برند شناخته شده تهیه کنید. برند دیوتر در زمینه تولید انواع کفش کوهنوردی، کیسه خواب، لوازم جانبی کمپینگ و کوله پشتی کوهنوردی فعالیت دارد. طراحی ارگونومیک، طول عمر بالا و مقاومت در شرایط آب و هوایی مختلف از عواملی است که شما را به مشتری‌های دائمی این برند تبدیل می‌کند. محدوده قیمت محصولات برند دیوتر بین ۱ تا ۳۰ میلیون تومان متغیر است.

بالا بودن قیمت و تنوع گسترده محصولات ارائه شده توسط این برند، ممکن است انتخاب و خرید محصول مورد نظر را برای کوهنوردان مقداری دشوار کند.

  • برند سالیوا

یکی از نام آشناترین برندهای پیشرو در صنعت تجهیزات کوهنوردی، نام تجاری سالیوا است که از شروع فعالیت آن حدود یک قرن می‌گذرد. کوله پشتی، کفش‌های کوهنوردی، چادر و تجهیزات دیگر از تولیدات پرفروش این برند تولید کننده لوازم کوهنوردی هستند. تجهیزات تولید شده توسط برند سالیوا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استانداردهای جهانی طراحی شده‌اند. کیفیت و مقاومت بالای این محصولات از مزایای خرید تجهیزات برند سالیوا است. این نام تجاری رنج قیمت ۶۰۰ هزار تا ۱۴ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است.

تنوع محصولات نام تجاری سالیوان بسیار زیاد بوده و این موضوع ممکن است کوهنورد را در هنگام انتخاب کالای مورد نظر خود دچار سردرگمی کند.

  • برند قایا 

فعالیت برند قایا در زمینه تولید انواع لوازم ورزشی و کوهنوردی مانند کفش، کوله پشتی، شلوار و کاپشن است. برند قایا در تولید محصولات خود نیاز کوهنورد و ورزشکار را در نظر گرفته و طراحی محصولات را متناسب با این نیاز انجام داده است. استفاده از مواد اولیه با کیفیت از اصول مهم در ساخت و طراحی محصولات برند قایا است. رنج قیمت برای خرید محصولات این نام تجاری بین ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان است. تنوع زیاد در تولید انواع مختلفی از تجهیزات کوهنوردی ممکن است، انتخاب دشواری را پیش روی کوهنورد قرار دهد.

معرفی انواع برند مخصوص تولید کننده کوهنوردی
  • برند میلت

این برند معتبر فرانسوی تاریخچه طولانی را به خود اختصاص داده است. برند میلت سابقه زیادی در زمینه تولید انواع کوله پشتی، کفش و کیسه خواب مخصوص کوهنوردی دارد. ماندگاری و کیفیت بالای محصولات تولید شده توسط این برند، از مهم‌ترین معیارها در انتخاب تجهیزات کوهنوردی به شمار می‌روند. قیمت محصولات این نام تجاری در مقایسه با سایر برندهای بازار مقداری بالاتر بوده و از این نظر توان خرید تجهیزات آن برای تمامی کوهنوردان وجود ندارد. رنج قیمت برند میلت متغیر است. 

  • برند دایموند

اگر به دنبال یک برند تولید کننده لوازم کوهنوردی اصیل و مطمئن هستید، حتماً دایموند را به لیست معتبرترین برندهای مطرح شده در این زمینه اضافه کنید. این کمپانی آمریکایی تاریخچه اطمینان بخشی در زمینه تولید انواع لوازم کوهنوردی مانند کفش، کلاه، دستکش، چراغ قوه،کوله پشتی عصا و باتوم کوهنوردی دارد. طراحی و ساخت مهندسی شده محصولات برند دیاموند، تاثیر زیادی در ماندگاری و کیفیت بالای این محصولات داشته است. رنج قیمت تجهیزات  تولید شده توسط برند دیاموند در بازار ایران بسته به نوع محصول متفاوت است. اما به طور کلی این محدوده می‌توان بین ۱۰۰ هزار  تا ۳۰ میلیون تومان تغییر کند.

  • برند گرانیت

اگر بخواهیم در میان برندهای ایرانی یک نام تجاری موفق را به شما پیشنهاد کنیم، قطعاً برند گرانیت یکی از موفق‌ترین‌ها در این زمینه است. تجهیزات جانبی کوهنوردی تولید شده توسط برند گرانیت شامل کیسه خواب، کوله‌پشتی، پوشاک کوهنوردی و غیره می‌شود. در ساخت این تجهیزات از بهترین الیاف‌ و مواد اولیه استفاده شده است. اطلاعات دقیقی در رابطه با رنج قیمت محصولات برند گرانیت در دسترس نیست اما به طور کلی قیمت مصولات این برند در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی اقتصادی‌تر است.

  • برند آسپری

بخش زیادی از اعتبار برند آسپری به دلیل تولید کفش‌های کوهنوردی مقاوم و نوآورانه است. این برند نام آشنا در زمینه تولید انواع کوله پشتی و دیگر لوازم جانبی کوهنوردی هم فعالیت دارد. کیفیت برتر و تنوع گسترده از امتیازاتی است که با خرید تجهیزات کوهنوردی برند آسپری نصیب شما خواهد شد. دوام و ماندگاری تجهیزات این برند در شرایط مختلف آب و هوایی در کوهستان، از دلایل فروش گسترده محصولات آن است. رنج قیمت تولیدات برند آسپری محدوده‌ای بین ۶ تا ۱۹ میلیون تومان را در بر می‌گیرد.

  • برند کوهسار

کفش‌های کوهنوردی تولید شده توسط برند کوهسار نزد کوهنوردان حرفه‌ای از اعتبار بسیار زیادی برخوردار است. این برند  ایرانی توانسته است با تولید محصولات مرغوب و با کیفیت، بخش زیادی از بازار ایران را در دست بگیرد. عموم مشتریان برند کوهسار از طراحی مناسب و مقاومت بالای محصول رضایت دارند. در تولید این کفش‌ها از چرم درجه یک استفاده شده که منجر به دوام و طول عمر بالای محصول در شرایط سخت محیطی مانند یخ زدگی می‌شود. طراحی کفش‌های کوهنوردی برند کوهسار تخصصی بوده و این موضوع کاربرد آن‌ها را محدود می‌کند. رنج قیمت کفش کوهنوردی کوهسار حدود ۲ میلیون تومان است. 

عوامل مهم در انتخاب برند

نکات مهم در انتخاب برند لوازم کوهنوردی

در انتخاب بهترین برند لوازم کوهنوردی عوامل مختلفی دخیل است که در این قسمت به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سطح تجربه کوهنوردی

یکی از مهم‌ترین عواملی که انتخاب یک برند مناسب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تجربه کوهنورد است. کوهنوردانی که این فعالیت را به تازگی آغاز کردند، ممکن است انتخاب تجهیزات ارزان‌تر با کاربردی ساده‌تر را در دستور کار خود قرار دهند. این در حالیست که کوهنوردان حرفه‌ای معمولا به دنبال تجهیزاتی با کیفیت تضمین شده و قابلیت‌های بیشتر هستند. همچنین انتخاب تجهیزاتی که دوام و ماندگاری بالایی دارند و از نظر قابلیت‌های فنی پیشرو هستند، برای حرفه‌ای‌ها در اولویت قرار دارد.

نوع و سبک کوهنوردی

یکی از مهمترین نکاتی که تاثیر مستقیم بر انتخاب تجهیزات کوهنوردی دارد، نوع و سبک یا به عبارتی شاخه‌ای از کوهنوردی است که برای این فعالیت انتخاب می‌شود. پیمودن مسیرهای کوهستانی کوتاه و سبک با استفاده از تجهیزات کمتر و راحت‌تر هم امکان‌پذیر است. در صورتی که کوهنوردی که شاخه‌ای از کوهنوردی تخصصی و دشوار را انتخاب کرده است، می‌بایست از لوازم و تجهیزات مخصوص به آن شاخه استفاده کند.

بودجه

یکی از اصلی‌ترین عواملی که در هنگام انتخاب تجهیزات کوهنوردی باید  به  آن توجه کرد، هزینه‌ای است که برای این کار در نظر گرفته‌اید. در صورتی که یک بودجه محدود  برای خرید تجهیزات کوهنوردی اختصاص داده‌اید، بهتر است به دنبال برندهایی باشید که از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند. در مقابل کوهنوردانی که بودجه زیادی برای خرید تجهیزات کوهنوردی در دسترس دارند می‌توانند به دنبال گزینه‌های باکیفیت که دوام و ماندگاری بیشتری هم دارند باشند.

جمع‌بندی

انتخاب برند تولید کننده لوازم کوهنوردی مناسب بستگی به عواملی چون سطح تجربه، نوع و سبک کوهنوردی، و بودجه دارد. کوهنوردان تازه‌ کار ممکن است به دنبال تجهیزات ارزان‌تر و ساده‌تر باشند، در حالی که کوهنوردان حرفه‌ای به دنبال تجهیزات با کیفیت بالا و قابلیت‌های فنی پیشرفته هستند. همچنین، بودجه موجود می‌تواند در انتخاب برند تأثیرگذار باشد، زیرا برخی برندها ممکن است از نظر قیمتی برای همه کوهنوردان مناسب نباشند.

به طور خلاصه، انتخاب برند مناسب نیازمند تحقیق و در نظر گرفتن شرایط فردی و نیازهای خاص هر کوهنورد است. با توجه به تنوع برندها و محصولات، کوهنوردان باید به دنبال تجهیزاتی باشند که بهترین تعادل بین کیفیت، قابلیت‌ها، و قیمت را ارائه دهند.