اعطای خودرو با شرایط به خانواده شهدا و ایثارگران

اعطای خودرو با شرایط به خانواده شهدا و ایثارگران

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری طاهر موهبتی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح یکشنبه در محل مجتمع فرهنگی شهید رسول زاده برگزار شد.

موهبتی با بیان اینکه یکی از مباحث موضوعه در کشور عدم تعامل و گفت‌وگو با مسئولان و رسانه‌ها است، گفت: همین عدم تعامل موجب سوءتفاهم‌ها می‌شود. اگر تعامل بهتری صورت بگیرد و مدیران هم پاسخگو باشند، مدیریت کشور بهتر خواهد بود.

وی با اشاره به فواید دولت الکترونیک گفت: سامانه دیدار برای همین منظور طراحی شده است تا خواسته‌های اعضای بنیاد و خانواده‌های جانبازان در آن مطرح شود و امکان ملاقات‌های مستقیم غیرحضوری در آن فراهم شود.

موهبتی با بیان اینکه خیلی از مشکلات بنیاد با کمک رسانه‌ها حل شده است؛ گفت: رسانه‌ها در میان مردم هستند و مشکلات را بهتر در جریان هستند. اگر بشود در ابتدای هر ماه نشست‌هایی با رسانه برگزار شود موجب می‌شود حتی اگر خبر جدیدی وجود نداشته باشد؛ موجب هم افزایی و تولید فکر خواهد شد.

معاون توسعه بنیاد شهید با اذعان به اینکه پرداختی بنیاد به جانبازان و ایثارگران حداقلی است؛ گفت: قابل درک نیست که امروز خانواده جانبازی حدود سه میلیون دریافتی داشته باشد. آیا قابل باور است جانباز قطع نخاعی که همواره باید دراز کشیده به دنیا نگاه کند؛ حدود هشت میلیون دریافت کند.

موهبتی افزود: سه چهارم مأموریت‌های ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. این در حالی است که بودجه مورد نیاز برای کار فرهنگی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای ما نیست.

وی با اشاره به جانبازان فاقد شغل گفت: در شرایطی که بودجه بنیاد محدود است؛ بسیاری از جانبازان در دهک یک، دو و سه یارانه مناسبی هم نمی‌گیرند.

معاون توسعه بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به شرایط بازنشستگی جانبازان و ایثارگران گفت: با آنانی که مشمول قانون استخدامی هستند؛ مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری برخورد می‌شود. ایثارگران ماده ۳۸ هم به همین وضع طبق قانون پرداخت می‌شود. البته پرداختی‌ها با تأخیر مواجه شده است اما آئین نامه تصویب شده و به زودی توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی می‌شود.

موهبتی با اشاره به اینکه مبلغ پرداختی به بازنشستگان معادل آخرین دریافتی آنان است؛ افزود: به محض دریافت آئین نامه، اجرای آن توسط ما خواهد بود. البته متأسفانه صدور احکام ماده ۳۸ به لحاظ حقوقی با ستاد کل نیروهای مسلح است اما پولش را بنیاد می‌دهد؛ کاش پرداختی‌ها و بودجه این موضوع را هم به ستاد کل محول می‌شد.

وی با بیان اینکه وضع مطلوبی در آسایشگاه‌های جانبازان و معلولین نداریم؛ گفت: تصویب کردیم تخت‌های جانبازان اعصاب و روان استاندارد سازی و افزایش یابد. در کنار آن خانه‌های ایثار هم تأسیس خواهیم کرد.

موهبتی در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد شهید محور مقاومت راه اندازی شده است؛ گفت: برخی فکر می‌کنند محور مقاومت یعنی منابع مالی از ایران به دیگر کشورها برده می‌شود. در حالی که برای ما تفکر شهادت مهم است.

موهبتی در پاسخ به سوال مهر در خصوص بیمه تکمیلی اعضای بنیاد شهید گفت: طبق قانون همه خدمات درمانی اعضا به عهده ماست اما موضوع درمان یک چاه ویل است که هزینه‌های بی انتهایی دارد. به همین منظور ما بیمه تکمیلی بدون سقف را در نظر گرفتیم‌. در بیمه‌های معمولی تعداد دفعات مراجعه شاید چهار بار در سال باشد اما اعضای بنیاد سالی شاید حداقل دوازده بار به مراکز مراکز درمانی مراجعه کنند. بیمه‌ها کاملاً موظف به پرداخت هزینه هاست و بیمه دی در پرداخت هزینه داروها کوتاهی داشته، ححتما تخلف کرده است.

وی با اشاره به آزادسازی قیمت دارو توسط دولت گفت: مناقصه‌ای برای تأمین منابع دارویی در نظر گرفتیم. ۷۰۰ میلیارد تومان هم از منابع خودمان در نظر گرفتیم. آقای قاضی زاده هم سفارش داشتند که به هر طریق باید هزینه‌های درمان بدون مشکل پرداخت شود.

سرپرست معاونت حقوقی بنیاد شهید افزود: سال گذشته وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرد تعداد خودروهای مورد نیاز برای خانواده‌های جانبازان و ایثارگران را بین سایپا و ایران خودرو تقسط کنید اما در قانون مبلغ مابه‌التفاوت مبلغ خودرو شرکتی و بازار آزاد پیش بینی نشده است و شرکت‌های خودروسازی از تحویل خودروها کوتاهی کردند. امسال در بودجه در نظر گرفته شد که جانبازان و ایثارگران بالای ۲۵ درصد مشمول طرح‌های تسهیلاتی خودرو شود؛ امسال پیگیری می‌کنیم که کدام دستگاه‌ها در تعهدات خود به جانبازان و ایثارگران کوتاهی کردند.

در ابتدای این نشست خبری سامانه دیدار که سامانه‌ای برای ارتباط مجازی و غیرحضوری با مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران است، رونمایی شد.

منبع : مهر