اولین حضور همراه با معرفی ستارگان هندبال ایران به جهان

اولین حضور همراه با معرفی ستارگان هندبال ایران به جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی نوجوانان دختر جهان از ۸ الی ۱۹ مردادماه به میزبانی اسکوپیه مقدونیه شمالی و برای نخستین مرتبه با شرکت ۳۲ تیم برگزار شد.

در این رقابت‌ها تیم هندبال دختران نوجوان ایران به عنوان نخستین تیم کاملاً محجبه هندبال در رده سنی نوجوانان با کسب اولین مدال طلای تاریخ هندبال ایران در قاره آسیا جواز حضور در این رویداد را کسب کرد. هندبالیست‌های نوجوان دختر ایران ۱۴ اردو را برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و چهار اردوی مستمر و مداوم را برای شرکت در دیدارهای جهانی طی کردند.

آسمان بدوی، سعیده غضنفری، مائده عشاق، شقایق چراغی، هانیه قراگزلو، نسترن فراهانی، زهرا فتوتی، سبا زنگنه، تینا کیهانی، هانیه شاه ویسی، فاطمه احمدی، آرزو بهمئی، فاطمه مریخ، شهرزاد نصوحی، نگین رحمانی، الناز یار محمدتوسکی ترکیب تیم هندبال نوجوانان دختر ایران در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ به میزبانی مقدونیه شمالی را تشکیل می‌دادند. غلامعلی اکبرآبادی (مدیر فنی)، فاطمه محمدخانی (مربی)، مریم رضاییان (سرپرست) و اکرم حبیب‌لو (فیزیوتراپ) به عنوان کادر فنی تیم ملی هندبال نوجوانان دختر ایران تیم را همراهی کردند.

در مسیر آماده سازی برای شرکت در این رویداد بزرگ هندبالیست‌های ایران تنها با چند تیم داخلی از جمله تیم ملی هندبال بزرگسالان و جوانان و تیم باشگاهی آتریسا بازی کردند و در اولین تجربه جهانی خود در گروه دوم با تیم‌های مقدونیه شمالی میزبان بازی‌ها، سنگال و ازبکستان هم گروه شدند.

شاگردان محمدخانی در اولین بازی خود برابر ازبکستانی قرار گرفتند که روزی تیم‌های ملی ایران را با اختلاف می‌برد اما در اسکوپیه تیم با انگیزه کشورمان با اختلاف و با نتیجه ۴۷ بر ۳۱ این تیم را مغلوب کرد. این بازی از نظر تعداد گل برای تیم برنده سومین بازی پرگل این رویداد بود. پس از ایران، کرواسی ۵۴ بر ۲۶ هند را شکست داد و ازبکستان هم ۵۲ بر ۳۹ الجزایر را مغلوب کرد. در این دیدار نسترن فراهانی به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد.

تیم ایران در دومین بازی خود مقابل تیم آفریقایی سنگال ۳۹ بر ۲۹، دومین پیروزی خود را همراه با اولین صعود به جمع ۱۶ تیم برتر جهان جشن گرفت. این اولین بار بود که یک تیم هندبالی و یک تیم ورزشی از میان رشته‌های گروهی زنان به جمع ۱۶ تیم برتر جهان صعود می‌کرد و این اتفاق بزرگ و تاریخی توسط دختران نوجوان هندبال ایران رقم خورد.

در این بازی فاطمه مریخ بازیکن شماره ۴ ایران به عنوان برترین ورزشکار میدان معرفی شد. در هنگام اهدای جایزه برترین بازیکن، ناظر فدراسیون جهانی و ستاره هندبال رومانی و جهان مریخ را در آغوش گرفت، کاری که هیچ وقت در مسابقات رسمی مرسوم نبوده و این سال‌ها به دلیل کرونا انجام نمی‌شد.

اولین حضور همراه با معرفی ستارگان هندبال ایران به جهان

در سومین بازی دور مقدماتی، تیم ایران برابر کشور میزبان و در شرایطی که نیمی از سالن هفت هزار نفری بوریس تراژنوفسکی پر از تماشاگران مقدونیایی بود در یک جنگ نابرابر مقابل تیم اروپایی میزبان ۳۹ بر ۳۰ شکست خورد. تیم کشورمان با این شکست به عنوان تیم دوم گروه جواز حضور در مرحله اصلی را دریافت کرد.

نوجوانان ایران در ادامه مسیر خود در میان تیم‌های برتر جهان راه دشواری داشتند و برای اولین بار برابر تیم‌های قدرتمند و صاحب سبک اروپا قرار گرفتند تا نخستین تجربه بازی برابر این تیم‌ها را بدست بیاورند. در اولین مسابقه مرحله یک هشتم نهایی مقابل تیم ایسلندی قرار گرفتند که یک بازی قدرتی و سرعتی را به نمایش گذاشت. نتیجه این بازی سنگین را ۲۸ بر ۱۷ به تیم مقابل واگذار کردند. اما تلاش این بازیکنان در دفاع برابر این تیم قابل توجه بود. مهار توپ‌های موفق الناز یار محمد توسکی گلر تیم کشورمان بارها و بارها دروازه ایران را از شوت‌های سنگین بازیکنان ایسلندی نجات داد.

در دومین بازی این مرحله، تیم ایران برابر سوئد قرار گرفت، تیمی که ۶ بار در این رویداد حاضر بوده و یک طلا و در آخرین بار چهارم جهان شده بود. این دیدار نیز برای ایران بسیار سخت و سنگین بود. سوئدی‌ها که قصد داشتند از حیثیت خود در این رویداد دفاع کنند و به جمع هشت تیم راه یابند در نیمه دوم از نقطه ضعف ایران یعنی سطح آمادگی جسمانی کمتر نسبت به تیم‌های اروپایی بهره برده و با حملات تک به تک و ضد حمله دروازه ایران را گل باران کردند. شاید در این بازی هم اگر دروازه بان ایران نبود سوئدی‌ها می‌توانستند نتیجه پر گل بیشتری را تجربه کنند. ایران در این دیدار با نتیجه ۳۹ بر ۱۹ باخت و سوئد به لطف اختلاف گل برابر تیم کشورمان به جمع هشت تیم برتر رقابت‌ها راه یافت.

دو تجربه سخت و سنگین باعث شد تا بازیکنان در دو بازی نهایی خود برای تصاحب جایگاه‌های سیزدهم تا شانزدهمی حضور موفق تری داشته باشند. کادر تیم ایران متشکل از آقای اکبرآبادی به عنوان مدیرفنی، خانم محمدخانی مربی و رضاییان سرپرست، در تمام مدت بازی‌ها هر روز ضمن برگزاری جلسه فنی، فیلم بازی تیم کشورمان به همراه بازی تیم‌های مقابل را برای شاگردانشان نمایش داده و سپس با تمرین در سالن آنالیز می‌کردند. همین تداوم آنالیزها باعث شد تا هندبالیست‌های نوجوان بازی به بازی نمایش بهتری را در زمین به نمایش بگذارند.

در بازی ششم تیم ایران مقابل تیم رومانی دارنده طلای سال ۲۰۱۴ این رقابت‌ها و صاحب سبک خاص هندبال و دارای یکی از لیگ‌های منسجم و قدیمی در این رشته روبرو شد. ایران نیمه اول این مسابقه را با نتیجه ۱۳ بر ۱۲ برد و یک نمایش قابل توجه را نشان داد. اما در نیمه دوم تیم هندبال کشورمان که نقطه ضعفش در آمادگی جسمانی بود در برابر رقیب خود کم آورد.

هندبالیست‌های دختر ایران از اواسط نیمه دوم در برابر تیم‌های سرعتی و قدرتی اروپایی کم می‌آورد و تیم رومانی از این فرصت استفاده کرده و با اشتباهات خط دفاع ایران در ضد حمله و تک به تک هشت بار بیشتر دروازه ایران را باز و نتیجه را ۳۸ بر ۳۰ به سود خود تمام کرد. در این دیدار مریخ بار دیگر با ۱۴ گل زده برترین بازیکن میدان شد.

فاطمه مریخ با این نتیجه در روز تولدش ستاره بازی‌های جهانی هم شناخته شد. وی با ۵۰ گل زده در جدول گلزنان در رده نخست قرار گرفت. به همین واسطه هم از سوی فدراسیون جهانی هندبال مورد تقدیر قرار گرفت و این فدراسیون در سایت خود گزارش ویژه ای را از ستاره هندبال ایران منتشر کرد. حتی رسانه‌های رومانی هم در گزارشات خود به بازی خوب ایران و مریخ نیز اشاره کردند.

اولین حضور همراه با معرفی ستارگان هندبال ایران به جهان

میترا نوری اولین ناظر زن آسیا و ایران در مسابقات قهرمانی جهان

اما شاگردان محمدخانی در آخرین و هفتمین دیدار خود به مصاف تیم برزیل از قاره آمریکای جنوبی رفتند تا تجربه خود را برابر تیم‌های قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا تکمیل کنند. تیم ایران در این دیدار هم بازی متفاوتی را از خود به نمایش گذاشت و در نیمه اول ۱۰ بر ۸ برنده بازی شد. تا اواسط نیمه دوم هم بازی با نتیجه تساوی ۲۴ – ۲۴ دنبال می‌شد ولی در نهایت برزیل ۲۹ بر ۲۶ برنده شد تا تیم ایران در اولین تجربه جهانی اش در رده شانزدهم جهان بایستد. رتبه‌ای که شاید به نظر شانزدهمی بیاید اما کوله باری از تجربه را برای بازیکنان آینده دار ایران همراه داشت.

در این رقابت‌ها برای اولین بار از سوی فدراسیون جهانی هندبال، یک ناظر زن ایرانی و آسیایی برای نظارت فنی مسابقات دعوت شده بود. میترا نوری عضو هیات رئیسه هندبال ایران و رئیس کمیته توسعه هندبال آسیا به عنوان اولین زن از قاره آسیا و همین طور کوچک‌ترین عضو ناظران فنی در این رویداد بیش از ۱۲ مسابقه را نظارت فنی کرد و عملکرد مطلوبش مورد تقدیر فدراسیون جهانی قرار گرفت، تا راه جدیدی برای زنان قاره آسیا و مسلمان در این حیطه فراهم شود. همچنین برای اولین بار برادران قیصریان به عنوان داور قاره‌ای دیدارهای مرحله مقدماتی و میانی و پرزیدنت کاپ این رویداد را قضاوت کردند.

در پایان این رقابت‌ها و در دیدار فینال تیم کره جنوبی که در مسابقات قهرمانی آسیا به دلیل کرونا حاضر نبود شگفتی ساز شد. این تیم پر افتخار در هندبال زنان جهان و المپیک با نتیجه ۳۱ بر ۲۸ تیم مقتدر و مدعی دانمارک را شکست داد و با قهرمانی شگفتی ساز این رویداد شد. همین طور تیم مجارستان با ستارگان خود ۲۷ بر ۲۶ تیم هلند را مغلوب کرد و سوم شد.

رده بندی کلی این رقابت‌ها به این ترتیب است:
۱- کره جنوبی، ۲- دانمارک ۳- مجارستان ۴- هلند ۵- فرانسه ۶- سوئد ۷- مصر ۸- ایسلند ۹- نروژ ۱۰- آلمان ۱۱- کرواسی ۱۲- مقدونیه شمالی ۱۳-پ رتغال ۱۴- رومانی ۱۵- برزیل ۱۶- ایران ۱۷- اسپانیا ۱۸- مونته نگرو ۱۹- جزایر فارو ۲۰- اسلوونی ۲۱- سوئیس ۲۲- چک ۲۳- اتریش ۲۴- ازبکستان ۲۵- آرژانتین ۲۶- اسلواکی ۲۷- قزاقستان ۲۸- سنگال ۲۹- گینه ۳۰- هند ۳۱- اروگوئه ۳۲- الجزایر

تیم ایران با کسب رتبه شانزدهمی این رقابت‌ها بالاتر از کشورهایی چون اسپانیای صاحب سبک در هندبال دنیا و دارنده تیم بارسلونای قهرمان، اسلوونی، سوئیس، اسلواکی و آرژانتین قرار گرفت.

حضور دو تیم ایران و کره جنوبی در جمع ۱۶ تیم برتر جهان و از جمله قهرمانی کره‌ای ها ۵ سهمیه این قاره در مسابقات جهانی نوجوانان را در سال آینده تضمین خواهد کرد و این تثبیت سهمیه به لطف حضور این دو تیم در مرحله اصلی این رقابت هاست.

اولین حضور همراه با معرفی ستارگان هندبال ایران به جهان

اما در جدول برترین‌های رقابت‌ها الناز یارمحمد توسکی و فاطمه مریخ از ایران در مرحله مقدماتی برای اولین بار در صدر برترین‌های جهان در دو بخش دروازه بانی و گل زنی قرار داشتند.

الناز یارمحمد توسکی در بخش دروازه بانان ها، در پایان رقابت‌های جهانی با ۷۹ مهار توپ موفق در رده چهارم قرار گرفت. همین طور فاطمه مریخ اهل بهبهان هم با ۵۵ گل زده در رده سوم برترین گل زنان این رقابت‌ها ایستاد.

این اتفاق برای اولین بار در تاریخ هندبال کشورمان رخ داده که دو بازیکن در زمره برترین‌های جهان باشند. حتی در جدول برترین شوت‌های مسابقات هم نگین رحمانی در رده بیست و دوم قرار دارد.

این تیم به اذعان کادر فنی با تمام نداشته هایش، بدون برنامه‌های تدارکاتی خارجی، با اردوهای داخلی و در شرایطی برای رقابت‌های آسیایی و جهانی آماده می‌شد که بسیاری از هیات‌های استانی به دلیل نوجوان بودن هیچ اعتمادی به تیم نکرده و حتی حاضر به میزبانی اردوهای تیم نبودند.

مربیان این تیم مقام شانزدهمی شاگردانشان را در جنگ نابرابر در مقابل تیم‌های قدرتمند اروپایی در حد مدال طلا قلمداد می‌کردند. این تیم با ستارگان خود در رقابت‌های جهانی درخشید و جواب اعتماد مربیان خود و فدراسیون را داده و مزد زحمات شبانه روزی خود را گرفت و انتظار می‌رود وزارت ورزش و دیگر مسئولان حمایت خود را از هندبال نوجوانان بیشتر کنند.

مسابقات هندبال نوجوانان قهرمانی دختر جهان با اولین حضور تیم ایران در این مسابقات به پایان رسید. این اولین حضور همراه با اولین‌های بسیاری برای دختران ایران در جهان ثبت شد. قطعاً این اولین‌ها راه روشنی برای آینده هندبال زنان و مردان ایران است.

طی دو سال گذشته تیم‌های هندبال کشورمان با برنامه ریزی منسجم و پیگیری موفق مسئولان فدراسیون برنامه منسجم و مرتبی را در بحث برگزاری لیگ، اردوهای تیم ملی و حتی برگزاری برنامه‌های جانبی به منظور توسعه این رشته و برنامه‌های استعدادیابی دنبال کرده و حتی پس از سال‌ها دو مربی موفق خارجی نیز در راس تیم‌های ملی زنان و مردان بزرگسال قرار گرفتند.

ثمره این برنامه ریزی کسب دو مدال در بخش دختران نوجوان و جوان ایران در آسیا و کسب چهار سهمیه جهانی برای تیم‌های ملی زنان و مردان بزرگسال و دختران نوجوان و جوان ما بود. همین طور هندبال ساحلی ایران دو مدال در آسیا گرفته و برای اولین بار در جهان حضور موفقی داشته و مدال جهانی گرفتند.

مدیریت فعلی هندبال در مسیر موفقیت گام برداشته اما برای رسیدن به مقصد نیازمند همکاری همه بخش‌های ورزشی و مساعدت و حمایت است تا بتواند در بازی‌های آینده آسیایی بدرخشد و حتی در آینده نزدیک شاهد اولین حضور در بازی‌های المپیک و چه بسا در آینده‌ای نه چندان دور کسب سکو و افتخار توسط دختران هندبالیست ایران در میادین بین المللی و جهانی باشیم.

هندبال در این مسیر باید به حفظ این سرمایه‌های ملی نیز فکر کند. سرمایه‌هایی که در طی دو سه سال زحمت شبانه روزی مربیان و بخش توسعه استعدادیابی شناخته شده و حالا در میادین جهانی مورد توجه و ستایش جهان هندبال قرار می‌گیرند. ستارگانی که باید با حمایت مالی از سوی بخش‌های مختلف و باشگاهی، برگزاری اردوهای خوب و مناسب و بازی‌های تدارکاتی سطح بالا زمینه درخشش شان همراه تیم ملی بیشتر فراهم گردد.

منبع : مهر