بازار متعادل بر روی دوش بازارگردان ها

بازار متعادل بر روی دوش بازارگردان ها

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۵.۴۷۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۷۹ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۳۵۵۰ واحدی عدد ۳۸۷ هزار و ۴۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما با ۴ هزار و ۷۶۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحد دست یافت و شاخص بازار دوم نیز با ۸.۷۰۴ واحد افزایش، عدد ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار واحد را تجربه کرد. در بورس تهران امروز ۱۱ میلیارد و ۳۵۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۵۶۵ هزار و ۸۰۷ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۲۹ واحد افزایش به رقم ۲۰ هزار و ۱۹۱ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۶ میلیارد و ۲۶۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان معامله شد که از این رقم مبلغ ۱۸۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان متعلق به عملیات بازار باز بانک مرکزی بود.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد شاخص کل بورس تهران امروز پتروشیمی پردیس با ۱۰۸۰ واحد، مخابرات ایران با ۵۴۲ واحد و سرمایه گذاری غدیر با ۴۶۹ واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی شرکت‌های شستا با ۴۹۲ واحد، بانک ملت با ۲۷۰ واحد و کشتیرانی با ۲۴۳ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مهر، بازار سهام امروز نیز نظاره گر نماگرهایی سبز پوش بود هرچند که ارزش معاملات سهام در روز جاری ضعیف‌تر از دیروز بود.

در این روز شستا با معاملاتی متعادل در حالی در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها درجا زد که در کلیت معاملات بازار سهام نیز روند اصلاح برای اغلب سهم‌های شاخص ساز حکم فرما بود.

در گروه خودرویی‌ها نیز اخبار و شایعات فراوان از جمله فروش سهام و جابجایی دارایی‌ها همچنان زبان به زبان می چرخد.

در این بین انتشار خبرهایی مبنی بر گشایش‌های ارزی جدید و واریز قریب‌الوقوع ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به حساب‌های بانکی دواخلی باعث شده تا روند افزایشی بازار ارز کندتر شود.

جالب آنکه همچنان نگاه به اخبار سیاسی و حتی اخبار کابینه دولت از جمله شایعه استعفا یا استیضاح وزیر صمت منتهی به رصد نوسان نرخ ارز در تابلوی صرافی‌ها شده و بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین روشن شدن مجدد ماشین بازار گردانی بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی در حرکت دست به عصای امروز بازار سهام بی تأثیر نبود.تغییرات قیمتی اینترنت و درآمدهای گروه مخابرات در آستانه برگزاری مجامع سالیانه آنها نیز در کانون توجه معامله گران بود. این در حالی است که در گروه محصولات شیمیایی همچنان اقبال برای جمع آوری این سهم‌ها وجود دارد.

به نظر می‌رسد بازار سهام با نزدیک شدن به فصل مجامع ترجیح می‌دهد تا اصلاح پرتفوی را به عنوان استراتژی اصلی خود در مواجه با گزارش‌های عملکردی و اخبار شرکت‌ها و همچنین سیاست آنها برای تقسیم سود نقدی قرار دهد. هرچند که عقربه فراز و فرود بازار را این روزها بازارگردان ها کوک می‌کنند.

منبع : مهر