باید به جای واردات سرب و روی به تولیدکننده آنها تبدیل شویم

باید به جای واردات سرب و روی به تولیدکننده آنها تبدیل شویم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید رضا محتشمی پور پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۳۰ دی ماه در بازدید از بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در استان یزد اظهار داشت: این معدن نمونه‌ای خوب از همراهی معدن و طبیعت است و امیدواریم بتواند به الگویی کامل در زمینه فعالیت خوب اقتصادی و استفاده از منابع خدادادی در کنار رعایت حساسیت‌های زیست محیطی، تبدیل شود.

وی عنوان کرد: امروز صنعت خودرویی کشور ما نگاهش به سوی معادنی چون معادن سرب و روی مهدی آباد است و امیدواریم زحمات و سرمایه گذاری‌های انجام شده به ثمر برسد.

محتشمی پور از معدن به عنوان مادر و مولد یاد کرد و گفت: وقتی معدن شناسایی شد، فعالیت برای تبدیل فرصت به ارزش افزوده آغازمی شود و این همان اتفاقی است که امروز در معادن بزرگ در حال شکل گیری است.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: صنایع بزرگ و مجتمع‌های بزرگ اقتصادی اثری پایدار در مناطق دارند و بازاری بزرگ برای جذب نیروهای متخصص و مهندسان و نیروهای فنی هستند.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود کسانی که مسئولیت توسعه مناطق معدنی را بر عهده دارند، از اکنون برای به فرصت تبدیل کردن این منابع خوب و پاسخ به نیازهای منطقه اقدام کنند.

محتشمی پور ادامه داد: معادن ظرفیت توسعه زنجیره ارزش را در کشور ایجاد می‌کنند و در کشور ما نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که باید از آن به بهترین نحو استفاده شود.

وی با بیان اینکه اکنون کشور ما وارد کننده سرب و روی است، افزود: این به معنای آن است که در کشور ظرفیت صنعتی در این زمینه بیشتر از ظرفیت معدنی وجود دارد و امیدواریم معادن بزرگی مثل معدن سرب و روی مهدی آباد، با ورود به چرخه تولید، این کمبود را جبران کنند.

محتشمی پور با اشاره به فرهنگ سرمایه گذاری که در یزد وجود دارد، عنوان کرد: فرهنگ سرمایه گذاری در یزد بسیار عمیق است و هر جا یزدی‌ها حضور یافته‌اند، فرصت کارآفرینی بسیار خوبی ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه آب و انرژی امروز گلوگاه‌های اصلی در زمینه فعالیت‌های معدنی و صنعتی هستند، تصریح کرد: تکیه بیش از حد به گاز و انرژی مشکلاتی ایجاد کرده و تکیه بیش از این به گاز نمی‌تواند قابل قبول باشد و باید در این زمینه فکری اساسی کنیم.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با اشاره به اینکه امسال در اوج تولید گاز هستیم و به طور قطع سال آینده روند تولید گاز در آینده کاهش می‌یابد، افزود: به دلیل فرهنگ نادرست استفاده از گاز، میزان مصرف شیب بالایی دارد و به زودی در این زمینه در حوزه صنعت و معدن با محدودیت‌های جدی انرژی مواجه خواهیم شد بنابراین سرمایه گذاری باید هوشمندانه باشد در غیر این صورت، این گلوگاه می‌تواند سبب کند شدن سرمایه گذاری و تولید در کشور شود.

منبع : مهر