برنامه‌های پیش بینی شده ورزش دانشجویی در سال آینده متحول خواهدشد

برنامه‌های پیش بینی شده ورزش دانشجویی در سال آینده متحول خواهدشد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی، جلسه هیئت رئیسه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی با حضور دکتر هاشم داداش پور معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، هادی بشیریان رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی و دیگر اعضا به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در این جلسه داداش‌پور ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم علیه السلام و قدردانی از مردم و دانشگاهیان بخاطر خلق حماسه‌ای ماندگار در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی یک فدراسیون جهانی است که ما به عنوان سازمان امور دانشجویان در پیشبرد اهداف آن حمایت‌های لازم را داریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: به منظور گسترش فعالیت‌های ورزشی دانشجویان، چهار برنامه مشخص طراحی کرده ایم. اولین برنامه در این زمینه آماده سازی مقدمات حضور در یونیورسیاد جهانی است که از ۷ تا ۱۶ مرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد و ما به صورت گسترده در این رویداد جهانی شرکت خواهیم کرد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه قصد ما این است تا بتوانیم ورزش‌های دانشگاهی را گسترش دهیم؛ اظهار کرد: همانطور که امسال و سال گذشته برنامه‌های متنوع و گسترده ای را توانستیم برگزار کنیم، برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌های متعددی را تدارک دیده ایم.

وی افزود: المپیاد ملی ورزش‌های دانشگاهی یکی از برنامه‌های ورزشی سال آینده است که بر اساس آن تمامی دانشگاه‌های کشور از دانشگاه‌های دولتی گرفته تا غیر انتفاعی وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

داداش‌پور با بیان اینکه قصد داریم لیگ برتر دانشجویی را برای سال جدید فعال کنیم؛ تصریح کرد: تا کنون سه برنامه لیگ برتر استانی را در رشته‌های والیبال، فوتسال و بسکتبال سه نفره آغاز کرده‌ایم و امیدوار هستیم برای سال آینده لیگ‌های برتر بیشتری را ایجاد کنیم. مجموع این فعالیت‌ها ورزش دانشگاهی کشور را متحول خواهد کرد به نحوی که ورزش دانشگاهی در سطح ملی پویاتر و بالنده‌تر می‌شود.

معاون وزیرعلوم تحقیقات و فناوری افزود: برنامه بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را برای تصویب به هیأت دولت ارسال کرده ایم که در صورت تصویب، کار اجرایی و برگزاری آن را شروع خواهیم کرد. سه مجموعه فدراسیون ورزش‌‎های دانشگاهی، اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان و پژوهشگاه علوم ورزشی به مثابه سه بعد یک مثلث هستند که با استفاده از ساختار آن‌ها می‌توانیم تحرک جدی را در بخش ورزش دانشگاهی شاهد باشیم.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه مسابقات ورزشی را از ماه‌های گذشته شروع کرده‌ایم و بخشی از آنها شروع و در حال برگزاری است، گفت: مجموعه فعالیت‌هایی که هدف آن گسترش فعالیت‌های ورزشی در حوزه ورزش‌های قهرمانی و همگانی دانشجویان است را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

داداش پور در خصوص سرانه فضاهای ورزشی کشور گفت: شاخص مشخصی از سرانه مطلوب فضاهای ورزشی در دنیا وجود ندارد؛ با این وجود، به هر میزان که فضای ورزشی بیشتر باشد بهتر است. در این عرصه خوشبختانه خیلی از دانشگاه‌ها فضاهای ورزشی مناسبی دارند اما در برخی از دانشگاه‌ها به دلیل تازه تأسیس بودن یا مساحت کوچک محیطی، سرانه ورزشی مورد انتظار ما وجود ندارد. تلاش ما این است این نابرابری را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم و بتوانیم تغییر اثربخشی در حوزه ورزش دانشگاهی به وجود آوریم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به اینکه ما باید کار پایه‌ای را در ورزش دانشگاهی شروع کنیم؛ ادامه داد: باید بازتعریف جدیدی از ورزش دانشجویی بدهیم و ورزش دانشگاهی را به شأن و منزلت واقعی خود نزدیک کنیم و مطمئن هستیم ورزش دانشگاهی با توجه به پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند ورزش کشور را تغذیه و شکوفا سازد.

داداش پور تصریح کرد: باید تحرک بیشتری به ورزش دانشجویان بویژه دختران ببخشیم و دانشجویان بیشتری به ورزش اقبال نشان دهند تا به موجب آن سهم ورزش دانشجویان در کل کشور افزایش یافته و مشکلات جسمی حرکتی دانشجویان بخصوص در دختران بهبود پیدا کند، با توجه به امکانات ورزشی خوبی که در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، باید تلاش کنیم همه دانشجویان به ورزش روی بیاورند و ورزش دانشجویان کشور به معنی واقعی احیا شود.