برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد

برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد

علی خضریان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسه صبح امروز (دوشنبه، ۶ دی‌ ماه) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفت: نگرانی از تکرار خاموشی‌های متعدد و ایجاد تبعات اقتصادی و فرهنگی این مسئله موجب شد تا وزیر نیرو در کمیسیون حاضر و توضیحاتی در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای تامین برق و جبران کمبود در تولید ارائه کند.

وی بیان کرد: بدهی دولت به بخش نیروگاهی کشور و همچنین افزایش بازدهی نیروگاه‌های موجود موضوع دیگری بود که از وزیر نیرو در این جلسه پیگیری و مطالبه شد. تاثیر تامین انرژی در حرکت موتور اقتصادی کشور و رسیدن به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به کمبود حدود ۲۰ هزار مگاواتی تولید برق در سطح کشور لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای تامین این میزان برای برخورداری همه شهروندان و صنایع از انرژی و همچنین افزایش بهره‌وری بخش صنعتی انجام گیرد.

وی با اشاره به اظهارات وزیر نیرو، گفت: برنامه‌ریزی برای برخورد با استخراج رمز ارز به صورت غیرقانونی و شناسایی واحدهای صنعتی که با استفاده از معافیت‌های برق صنعتی اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند، برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های موجود و رساندن این نیروگاه‌ها به ظرفیت تولیدی بالاتر با به روز کردن این نیروگاه‌ها در حوزه سیکل ترکیبی و حرارتی و همچنین بازتعریف برخی معافیت‌های صنایع پر مصرف از نکاتی بود که وزیر نیرو در این جلسه به آن اشاره کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مشترکانی که پایین‌تر از الگوی تعریف شده مصرف برق داشته باشند و بتوانند صرفه‌جویی کنند، با کاهش پرداخت در قبوض روبرو خواهند شد و به صورت پلکانی تعرفه آنها پایین‌تر از الگوی پیش‌بینی شده محاسبه می‌شود و مشوق‌هایی نیز برای آنها در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی خواهد شد. همچنین وزارت نیرو برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید برق در ۲ افق یک ساله و ۴ ساله دارد که میزان آن براساس جدول تنظیمی به کمیسیون تقدیم شد.

منبع : مهر