(تصاویر) معرفی اولین لپ تاپ گیمینگ با پردازنده AMD

(تصاویر) معرفی اولین لپ تاپ گیمینگ با پردازنده AMD

فرارو: شرکت آمریکایی آلین ویر (Alienware) یکی از توابع شرکت دل (Dell) است که در زمینه طراحی و تولید سخت‌افزار رایانه، به ویژه در عرصه گیمینگ فعالیت می‌کند. این شرکت اخیراً جدیدترین لپ تاپ گیمینگ (مخصوص بازی) پرچمدار خود را با نام Alienware M15 R5 و صفحه نمایش ۱۵ اینچی، معرفی کرد. عرضه این محصول جدید آلین ویر قرار است از تاریخ ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین)، در ایالات متحده آغاز شود و قیمت پایه این محصول نیز ۱۷۹۳ دلار تعیین شده است.

به گزارش فرارو به نقل از Theverge، شرکت آلین ویر در معرفی لپ تاپ جدید گیمینگ خود، اعلام کرده است که این دستگاه از پردازنده AMD سری H Ryzen 5000 (که می‌تواند به پردازنده هشت هسته‌ای Ryzen 9، 5900HX نیز ارتقا یابد) و تراشه گرافیکی Nvidia RTX 3070 بهره می‌برد. به عبارت دیگر بنا به ادعای شرکت دل، Alienware M15 R5 اولین لپ تاپ این شرکت از سال ۲۰۰۷ است که از پردازنده AMD استفاده خواهد کرد. پردازنده‌های AMD که از سال گذشته دچار تحول شده اند، در واقع به افزایش کارایی عملکرد دستگاه کمک می‌کند، اما این امری به شرطی محقق می‌شود که با دستگاه بازی‌های رایانه‌ای انجام ندهید. اخیراً شرکت‌های متعدد لپ تاپ سازی همچون ایسوس، لنوو و حتی خود دل از این پردازنده‌ها برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند، اما آلین ویر مشهورترین سازنده لپ تاپ‌های گیمینگ است که می‌خواهد از این پردازنده بهره بگیرد.

مشخصات لپ تاپ گیمینگ Alienware M15 R5

بنا به اطلاعات منتشر شده، پیکربندی پایه لپ تاپ M15 R5 دارای پردازنده هشت هسته‌ای Ryzen 7، 5800H و انویدیا RTX 3060 است، اما شما می‌توانید لپ تاپ خود را به پردازنده هشت هسته‌ای Ryzen 9، 5900HX و RTX 3070 نیز ارتقا دهید. هر دو نمونه RTX 3060 و 3070 دارای قدرت گرافیکی کل ۱۱۵ وات با ۱۰ وات تقویت اضافی، برای حداکثر توان گرافیکی ۱۲۵ وات است. جالب اینجاست که نسخه ۳۰۶۰ دارای پایه و تقویت کننده بالاتری (پایه ۱۳۸۷ مگاهرتز و تقویت کننده ۱۷۰۲ مگاهرتز) نسبت به نسخه ۳۰۷۰ است (پایه ۱۱۱۰ مگاهرتز و تقویت کننده ۱۵۶۰ مگاهرتز). در هر صورت، این مشخصات حکایت از روبرو بودن با سریع‌ترین لپ تاپ مخصوص بازی در سال ۲۰۲۱ دارد.

اگر بخواهیم در مورد ابعاد این لپ تاپ صحبت کنیم، باید گفت که R5 ضخیم‌تر و سنگین‌تر از نسل قبلی R4 آلین ویر است. مدل اصلی این لپ تاپ ۵.۳۴ پوند وزن دارد که البته بسته به اجزای داخل آن، ممکن است تا ۵.۹۳ پوند افزایش یابد. لپ تاپ R5 در قسمت جلو ۱۹.۲۵ میلی متر ضخامت دارد که این ضخامت در قسمت لولا تا ۲۲.۸۵ میلی متر نیز افزایش می‌یابد. عرض دستگاه ۲۷۲.۵ میلی متر و طول آن ۳۵۶ میلی متر است. انرژی این دستگاه نیز مانند مدل‌های قبلی R4 و R3، از یک باتری ۸۶ وات ساعت تأمین می‌شود.

از نظر صفحه نمایش، R5 می‌تواند با طیف وسیعی از نمایشگر‌های با نرخ تازه سازی بالا، عرضه شود. نمونه پایه این دستگاه دارای یک نمایشگر FHD با زمان پاسخگویی ۳ میلی ثانیه‌ای و نرخ تازه سازی ۱۶۵ هرتز است. گزینه‌های دیگر برای ارتقا، شامل؛ یک صفحه کم نور ۳۰۰ نیت ۱۰۸۰ پیکسلی با سرعت تازه سازی ۳۶۰ هرتز، زمان پاسخگویی ۱ میلی ثانیه و فقط ۱۰۰ درصد پوشش رنگی sRGB است. گزینه بعدی ارتقا، یک صفحه QHD ۴۰۰ نیت روشن‌تر که دارای نرخ تازه سازی ۲۴۰ هرتز، زمان پاسخگویی ۱ میلی ثانیه، ۱۰۰ درصد دامنه رنگی DCI-P3، به علاوه G-Sync است که می‌تواند تجربه‌ای شگفت انگیز به کاربر بدهد.

اگر می‌خواهید به یک صفحه نمایش جداگانه نیز متصل شوید، یک پورت HDMI ۲.۱ برای این لپ تاپ تعبیه شده است که می‌تواند حداکثر ۱۲۰ فریم در ثانیه با وضوح 4K را در مانیتور یا تلویزیون نمایش دهد. این لپ تاپ همچنین از یک درگاه اترنت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه، دو درگاه USB-A ۳.۲ Gen 1، یک درگاه USB-A ۳.۲ Gen 2، یک درگاه USB-C ۳.۲ Gen 2 و جک هدفون، مجهز است. درگاه Thunderbolt در این لپ تاپ وجود ندارد، اما ممکن است بعد‌ها فناوری Intel به مدل‌هایی از لپ تاپ R5 راه یابد.

شرکت دل اعلام کردهف این اولین لپ تاپ آلین ویر است که از رم سریع ۳۲۰۰ مگاهرتزی DDR4 بهره می‌برد و همچنین با دو اسلات SO-DIMM قابل ارتقا توسط کاربر ارائه می‌شود. این موضوع می‌تواند یک قابلیت ارزشمند برای کاربران باشد چراکه مدل‌های M15 R3 و R4، هر دو از رم ثابت استفاده می‌کرده اند که پس از خرید، ارتقای آن را غیرممکن می‌کرد. اما در مدل R5 دو اسلات M.2 وجود دارد که می‌توانید پس از خرید دستگاه، توان ذخیره سازی آن را نیز ارتقا دهید.

این شرکت مدعی است که رنگ لپ تاپ برای «افزایش مقاومت در برابر لکه و خش»، به شکل ویژه‌ای طراحی شده است. همچنین این مدل را می‌توان به گونه‌ای پیکربندی کرد که دارای سوئیچ‌های مکانیکی Cherry Ultra-Low Profile باشد. دل قبلا نیز این صفحه کلید را برای مدل M15 R4 بکار برده بود و اکنون نیز به عنوان یک آپشن ۱۵۰ دلاری، برای این مدل جدید نیز در دسترس قرار داده است.

تصاویر منتشر شده از لپ تاپ گیمینگ Alienware M15 R5

 

(تصاویر) معرفی اولین لپ تاپ گیمینگ با پردازنده AMD

 

(تصاویر) معرفی اولین لپ تاپ گیمینگ با پردازنده AMD

 

(تصاویر) معرفی اولین لپ تاپ گیمینگ با پردازنده AMD