تلاش کمیته پارالمپیک برای اجرای آیین نامه اصلاحی استخدام قهرمانان

تلاش کمیته پارالمپیک برای اجرای آیین نامه اصلاحی استخدام قهرمانان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تابع امروز سه شنبه در یک نشست خبری که در راستای گرامیداشت هفته پارالمپیک برگزار شد، گفت: اولین رویداد مهمی که در پیش داریم بازی‌های پاراآسیایی جوانان است که آذرماه برگزار می‌شود و بعد از آن پارالمپیک زمستانی است.

وی با تاکید بر اینکه باید از حالا برای پارالمپیک فرانسه برنامه داشت، خاطرنشان کرد: رقابت‌های انتخابی در رشته‌های مختلف به زودی آغاز می‌شود، ورزشکاران ما از چند ماه دیگر باید برای کسب سهمیه رقابت خود با حریفانشان را آغاز کنند.

تابع تصریح کرد: قبل از بازی‌های ٢٠٢٢ فرانسه باید در بازی‌های پاراآسیایی چین شرکت کنیم که برایمان اهمیتی زیادی دارد. می‌خواهیم به گونه‌ای در این بازی‌ها شرکت کنیم که جایگاهمان را در پاراآسیایی اندونزی حفظ کنیم. در عین حال، تاکید روی حضور کیفی است.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک با بیان اینکه مقدمات حضور در بازی‌های پاراآسیایی جوانان در حال انجام بوده و ترکیب تیم‌ها و رشته‌ها تقریباً نهایی شده است، اظهار کرد: نام کاروان پاراآسیایی جوانان «مدافعان سلامت» و شعار آن «اراده، تلاش و پیروزی» است. امیدواریم این جوانان در سال‌های آینده در لیست نفرات پارالمپیکی قرار بگیرند و بدرخشند. در این بازی‌ها کلاس بندی انجام خواهد شد، البته قبل از آن یک کلاس بندی در ایران انجام می‌شود. ورزشکاران بر اساس استعدادیابی صورت گرفته و آینده نگری در لیست کاروان پاراآسیایی جوانان قرار می‌گیرند و هدفمان حفظ جایگاه دومی در دوره قبلی خواهد بود.

تابع تاکید کرد: با ترکیبی کیفی و کمی همزمان در بازی‌های پاراآسیایی جوانان شرکت خواهیم کرد تا بتوانیم جایگاه دومی دوره قبل را به دست بیاوریم.

وی در مورد اعزام کیفی کاروان به رویدادهایی مانند پارالمپیک و اینکه مبنای تصمیم گیری چیست؟ خاطرنشان کرد: بحث کیفی، نتیجه گرا است. اگر می‌خواهیم بهترین عملکرد را داشته باشیم، باید چنین نگاهی داشته باشیم. ما برای اعزام کیفی باید جوانب زیادی را در نظر بگیریم تا بتوانیم نتیجه خوبی کسب کنیم. آنهایی که اعتراض به عدم اعزام به پارالمپیک توکیو داشتند، رکوردهای خوبی ثبت نکردند و در واقع به مدال نمی‌رسیدند. کاروان ایران بهترین عملکرد به لحاظ رنگ مدال را نسبت به دوره‌های قبلی پارالمپیک داشت. گزارش‌هایی که به ما ارائه می‌شود، بر اساس سنجش‌ها و نتایج مختلف و بررسی‌های فنی است. برخی در توکیو بالاتر از رکوردها و برخی نیز پایین‌تر از آن بودند و در نهایت آن نتایج رقم خورد.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در مورد تغییرات کادر فنی تیم‌ها و رشته‌های مختلف گفت: قرارداد همه اعضای کادر فنی تا پایان بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ بوده است، فدراسیون‌های مربوطه باید بر اساس آیین نامه در مورد ادامه همکاری با آنها یا انتخاب نفرات جدید تصمیم بگیرند. گزینه‌های موردنظر برای هدایت تیم‌ها در رویدادهای آینده از طرف فدراسیون‌ها به ما معرفی می‌شوند.

وی در مورد تجهیزات موردنیاز برای رشته‌های مختلف یادآور شد: با در نظر گرفتن بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیک آینده، در مورد رشته‌هایی که تجهیزات محور هستند و جزو مدال آوران هم به حساب می آیند، اقدام شده است.

دبیر کل کمیته ملی پارالمپیک در همین رابطه ادامه داد: پیش از این برای تهیه ویلچر و کمان به مسئولان مربوطه کمک کرده بودیم. حتی در مورد دوومیدانی هم تجهیزات موردنیاز را در اختیارشان گذاشته بودیم.

تابع در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در رابطه با آیین نامه استخدام ورزشکاران و ابلاغ اصلاح صورت گرفته در مورد پارالمپین ها گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، این موضوع را پیگیری کردیم اما زمان‌بر است، کمیته ملی پارالمپیک و وزارت ورزش پیگیر است تا این موضوع به نتیجه برسد. اتفاقاً شخص وزیر هم پیگیر است و ما هم اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیارشان قرار دادیم.

«آیا این وعده را می‌دهید که مدال آوران توکیو بر اساس آیین نامه اصلاحی استخدام شوند؟» تابع در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر هم تاکید کرد: کمیته ملی پارالمپیک پیگیر است که این امر تحقق پیدا کند اما نمی‌توانم وعده‌ای بدهم. خوشبختانه وزیر هم پیگیر است.

وی در مورد تجهیزات برای بسکتبال با ویلچر گفت: تیم ملی ۱۲ ورزشکار دارد و هر ویلچر هم ۱۰۰ میلیون قیمت دارد. تامین آن برای همه اعضای تیم خیلی هزینه دارد، به هر حال هر ورزشکار باید خودش هم تجهیزات لازم را داشته باشد. بازیکنی که لژیونر است باید تجهیزات هم داشته باشد، ورزشکار حرفه‌ای باید تجهیزات حرفه‌ای خودش را داشته باشد، در تیم‌ملی فوتبال هم به بازیکنان البسه می‌دهند نه کفش استوک.

دبیرکل در مورد بازی‌های پاراآسیایی جوانان در بحرین به یک موضوع اشاره کرد و گفت: از یک سال برای این بازی‌ها اقدام شد اما راهنمایی برای انتخاب ورزشکاران نبود. به همین دلیل بر اساس تجربه و پیشینه‌ای که از بازی‌های قبل داشتیم، کارها را پیگیری کردیم. سه ماه قبل بود که اطلاعات کاملی به ما اعلام شد.

وی ادامه داد: شاید موضوع به خاطر بی تجربگی میزبان باشد اما به هر حال باعث شد به مشکل بخوریم، کار در رده سنی جوانان به خاطر موضوعات کلاس بندی سخت‌تر است.

تابع همچنین در مورد گزارش خبرگزاری مهر در رابطه با احتمال تعلیق یک فدراسیون و پس گرفتن دو مدال پارالمپیک، تصریح کرد: سرپرست کاروان توضیح کاملی در این زمینه داده است. فقط یادآور می‌شوم که ورزشکاران بر اساس رنکینگ سهمیه می‌گیرند. این ورزشکاران چطور در رنکینگ نبودند اما کسب سهمیه کردند؟ ضمن اینکه برای کلاس بندی آنها هم هیچ کلاس بند ایرانی حضور نداشت و همین باعث نگرانی شد. آنها سه مسابقه رفتند تا کلاس بندی شدند، کلاس بندی آخر تا دو سال اعتبار دارد. از طرفی همان طور که از اسم فدراسیون مشخص است، ورزشکاران نابینا یا کم بینا هم با درجه‌های مختلف هستند.

تابع در مورد سیاست احتمالی برای اعزام کاروان به پارالمپیک فرانسه تاکید کرد: سیاست‌ها در مورد بازی‌ها تعیین می‌شود. اینکه سیاستی برای بازی‌های فرانسه در نظر گرفته می‌شود، هنوز مشخص نیست. شاید فقط شانس هر سه مدال یا فقط مدال طلا اعزام‌شوند، باید بررسی و تصمیم گیری شود. فقط اینکه صرف کسب سهمیه ملاک اعزام نیست چون کیفی گرایی ملاک کار است.

دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در مورد گرامیداشت روز پارالمپیک گفت: این روز و مراسم آن مقدمه‌ای برای شناساندن ورزش پارالمپیک به جامعه است و اینگونه دریاچه‌ای باز می شود برای خانواده‌هایی که احتمالاً فرزند معلول دارند. فدراسیون‌ها و هیات‌ها البته در این زمینه نقش پررنگ دارند از این حیث که فرد معلولی را جذب کرده و در مورد او استعدادیابی کنند.

منبع : مهر