تهاتر بدهی نفتی با چای موضوع جدیدی نیست

تهاتر بدهی نفتی با چای موضوع جدیدی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه استفاده از سیستم تهاتر در مبادلات تجاری در اغلب کشورها انجام می‌شود اما چند وقتی است که این موضوع در اقتصادِ تحریم شده ایران برجسته شده و مورد هجمه برخی از رسانه‌ها قرار گرفته است.

این در حالیست که تهاتر یکی از روش‌های به روز در تعاملات تجاری کشورهایِ تحریم نشده محسوب می‌شود که در اینجا می‌توان به افتتاح مرکز تهاتر در استانبول ترکیه اشاره کرد. همچنین شهر تهاتر به منظور توسعه تجارت به زودی در کشور چین راه اندازی خواهد شد. باید توجه داشت که کشورهای دیگر همچون ایران با مساله تحریم در این حد و اندازه مواجه نیستند، بنابراین استفاده از روش تهاتر در کشورهای دیگر مقبولیت این شیوه تجاری در عرصه بین المللی را نشان می‌دهد. جالب است بدانید طبق آمار وزارت بازرگانی آمریکا، در دنیا ۳۰ درصد معاملات تجاری به شیوه تهاتر انجام می‌شود.

در این رابطه علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: یکی از ویژگی‌های اصلی استفاده از شیوه تهاتر در عرصه تجارت، پرداخت‌های ارزی است؛ به این معنا که تراکنش‌ها به راحتی انجام شده و اتفاقاً کاسبی‌ها و کسب و کارهای شکل گرفته در تحریم با اجرایی شدن بحث تهاتر از بین می‌رود. در تهاتر بسیاری از تعاملات تجاری، اقتصادی می‌شود.

از سویی دیگر نیز علاوه بر اینکه می‌توان با استفاده از شیوه تهاتر، کالاهای مورد نیاز کشور را با سهولت بیشتری وارد کرد، می‌توان با استفاده از این روش، اموال بلوکه شده را نیز به نوعی آزاد کرد.

در این راستا می‌توان به تفاهم بین ایران و سریلانکا جهت واردات چای سریلانکایی در قبال طلب ایران در این کشور اشاره کرد. البته این موضوع نیز همچون مساله تهاتر، مورد هجمه بسیار زیادی قرار گرفته است.

به گفته پیمان پاک این موضوع مربوط به بدهی نفتی ۹ سال پیش کشور، به مجموع ۲۵۰ میلیون دلار است که امکان ترخیص آن وجود نداشت.

رامش پاتیرانا وزیر زراعت سریلانکا نیز در این راستا اعلام کرد: قرار است چای برند سیلان معادل بدهی نفتی از ماه ژانویه به ایران ارسال شود.

وی افزود: امیدواریم ماهانه بتوانیم به ارزش ۵ میلیون دلار در قبال بازپرداخت بدهی‌های نفتی خود که از چهار سال گذشته معوق شده است بپردازیم.

وی تأکید کرد: این توافق به هیچ عنوان تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نمی‌کند، چرا که چای در گروه مواد غذایی طبقه‌بندی می‌شود و خارج از فهرست تحریم‌های آمریکا است.

همچنین یک منبع آگاه در این باره به خبرنگار مهر اظهار کرد: این موضوع جدیدی نیست و مربوط به بدهی‌های گذشته است. یعنی تهاتر با صادرات نفت انجام نمی‌شود بلکه با بدهی‌های گذشته انجام می‌شود. همچنین چای وارد شده از نوع درجه یک و به انتخاب بخش خصوصی بوده است به این معنا که بخش خصوصی و تاجر مسئول واردات این چای است.

منبع : مهر