جزئیات اجرای قانون جدید چک/ قانون جدید از فردا اجرا می شود

جزئیات اجرای قانون جدید چک/ قانون جدید از فردا اجرا می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، مهران محرمیان امروز در گفت‌وگوی زنده با بخش خبر ساعت ۱۴ گفت: از فردا قانون جدید چک مبنی بر مسدود کردن مبلغ چک از سایر حساب‌های فرد دارنده چک برگشتی، اجرا می شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال اگر کسی چک ۱۰ میلیون تومانی صادر کرده باشد و فقط یک میلیون تومان در حساب جاری‌اش باشد در صورت برگشت زدن چک توسط مشتری و بانک از سایر حساهای فرد در سایر بانک‌ها به مبلغ باقیمانده یعنی ۹ میلیون تومان دیگر مسدود می‌شود و مازاد بر آن در حسابهای فرد را کاری نداریم. مسدودی تا زمانی که حکم دادگاه صادر شود و به اندازه مبلغ کل چک پول به حساب ذی‌نفع واریز شود.

وی افزود:‌ این قانون به تدریج اجرا می‌شود و از روز شنبه ۷ خرداد ماه کلیه چک‌های برگشتی مسدود نمی‌شود بلکه یک تعدادی و یک بخش از چک‌ها مسدود می‌شود و می‌خواهیم عملکرد این طرح را از بانک‌ها بگیریم که اگر درست عمل کند تا یک هفته به صورت کامل و در همه بانک‌ها اجرا می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت:‌چک‌هایی که به صورت توالی برگشت خورده و به بانک مرکزی می‌رسد در سامانه چک‌های صیادی ثبت می‌شود و اگر در حساب جاری فرد پول کافی نباشد از سایر حساب‌های متعلق به صادرکننده چک به اندازه کمبود مبلغ شناسایی و مسدود می‌شود.

وی گفت:‌ بر اساس رویه‌ای که در بانک‌ها مرسوم است وقتی مبلغ یک چک برگشت می‌خورد، ابتدا از شعبه بانک با صاحب چک و صادرکننده آن تماس می‌گیرند و یک مهلت کوتاهی به او می‌دهند که یا نسبت به تکمیل موجودی حساب خود اقدام کند و در غیر این صورت چک برگشت می‌خورد و وقتی چک برگشت خورد، به صورت خودکار فرآیند مسدود شدن مبلغ چک از سایر حساب‌ها آغاز می‌شود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود:‌ بانک‌ها موظف هستند به صاحب چک پیامک برگشتی و مسدودی منابعش را اطلاع دهند.

محرمیان گفت‌: بر اساس آنچه در قانون بودجه آمده است بحث مسدود شدن وجوه و نه برداشت وجوه مطرح است و این مبالغ را به اندازه رقم کامل چک مسدود می‌کنیم، اما سایر موارد مثل برگشت خوردن چک، جلب رضایت طرف و فرآیندهای قضایی باید مانند سایر چک‌ها طی شود و در واقع مسدود کردن مبلغ چک به امر احقاق حق ذی‌نفع چک کمک می‌کند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: مبلغ کاستی چک از سایر حساب‌ها مسدود می‌شود، اما قابل برداشت نیست تا زمانی که دادگاه حکم دهد، آن موقع برداشت خواهد شد.

منبع : مهر