حواشی و اتفاقات روز نخست مسابقات کشتی قهرمانی کشور

حواشی و اتفاقات روز نخست مسابقات کشتی قهرمانی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور و مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی روز گذشته در سالن شهدای هفتم تیر تهران آغاز شد که طی آن فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند. طبق برنامه مسابقات قرار است دیدارهای فینال پنج وزن نخست و مسابقات مقدماتی اوزان ۶۱، ۷۰، ۷۹، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم نیز امروز (پنج شنبه) برگزار شود.

اما رقابتهای روز نخست حواشی مختلفی داشت. در رقابت‌های پنج وزن اول ۱۸۷ کشتی‌گیر روی باسکول رفتند که وزن ۸۶ کیلوگرم با ۴۲ کشتی‌گیر شلوغ‌ترین وزن روز نخست بود. در وزن ۵۷ کیلوگرم ۳۶ نفر، ۶۵ و ۷۹ کیلوگرم ۳۹ نفر و در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز ۳۱ نفر وزن کشی کردند.

مهمترین اتفاق روز نخست، غیبت پژمان درستکار، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در سالن شهدای هفتم تیر بود. محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی، احسان امینی و اباذر اسلامی در جایگاه ناظر فنی حضور داشتند. قرار است درستکار رقابت‌های روز دوم را از نزدیک نظاره گر باشد.

انصراف محمد حسین محمدیان دارنده مدال برنز جهان و ملی‌پوش ایران در مسابقات المپیک و جهانی بلگراد از اتفاقات مهم روز نخست بود. گفته می‌شود وی به خاطر مصدومیت این رقابت‌ها را از دست داده است. نام محمدیان در لیست اولیه مسابقات وزن ۹۷ کیلوگرم بود اما برای مبارزه مقابل محمدمهدی جعفری از کرمانشاه روی تشک حاضر نشد.

امیرحسین فیروزپور، دارنده مدال طلای امیدهای جهان دیگر انصرافی مسابقات بود. وی مدرک مصدومیت خود را به فدراسیون کشتی تحویل داد.

با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا رقابت‌ها بدون تماشاگر برگزار شد، اما هیچ نشانی از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توصیه شده ستاد مبارزه با کرونا در سالن دیده نشد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه مسابقات، حضور ۴ قهرمان عنواندار کشتی جهان در سالن هفتم تیر بود. حسن رحیمی، مصطفی حسین خانی، مجید خدایی و علیرضا رضایی به عنوان مربی در سالن مسابقات حضور داشتند. اعتراض‌ات مکرربه قضاوت داوران نیز از اتفاق‌های قابل ذکر در پنج وزن اول مسابقات بود.

شکست ایمان صادقی و محمدعلی عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم، محمدصادق فیروزپور و عرفان الهی در وزن ۷۴ کیلوگرم، عزت اله اکبری در وزن ۸۶ کیلوگرم و احمد بذری و علی شعبانی در وزن ۹۷ کیلوگرم و راهیابی علیرضا سرلک، علیرضا کریمی و مجتبی گلیج به دیدار فینال اوزان ۵۷، ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم از دیگر نکات قابل توجه این رقابت‌ها در روز نخست بود.

بر اساس فرآیند چرخه انتخابی مدال آوران مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد از حضور در این دوره از مسابقات معاف بودند. نفرات دوم تا پنجم مسابقات قهرمانی کشور جواز حضور در جام جهان پهلوان تختی را کسب می‌کنند.

طبق اعلام کادر فنی نفرات برتر مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور جواز حضور در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۳ آسیا را کسب خواهند کرد.