«خیز» چین برای لغو دوباره بازیهای آسیایی/ با بسکتبال شروع کردند!

«خیز» چین برای لغو دوباره بازیهای آسیایی/ با بسکتبال شروع کردند!

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه سال ۲۰۲۳ میلادی، وضعیت متحول کرونا در چین به حدی نگران کننده شده که می‌تواند سرنوشت رویدادهای ورزشی این کشور در سال جدید را دچار آشفتگی و ناآرامی کند به ویژه رویدادی گسترده و فراگیر مانند بازی‌های آسیایی که هزاران ورزشکار و مربی و مسافر را از سراسر قاره راهی این کشور می‌کند و همین مسئله دلیلی است برای شکل گیری ابهامات جدید پیرامون این بازی‌ها و برگزاری صد درصدی آن به ویژه با رویکری که چینی‌ها برای میزبانی‌های تک دیداری خود در پیش گرفته اند.

کشور چین که تمام رویدادهای ورزشی و اجتماعی خود در سال جاری میلادی را به بهانه کرونا لغو کرد، قصد دارد کماکان روندی که برای برگزاری دیدارهای خانگی در کشور ثالث را آغاز کرده بود، ادامه دهد و حتی انجام آن را در مورد بسکتبال قطعی هم کرده است.

طبق برنامه رقابت‌های انتخابی جام جهانی و در چارچوب پنجره ششم و پایانی این مسابقات، تیم ملی بسکتبال چین میزبان ایران است. این تیم طی یک سال میلادی گذشته به خاطر قوانین دولت کشورش در رابطه با کنترل کرونا، تمام دیدارهای خانگی اش در پنجره‌های قبلی را با میزبانی کشور ثالث (ژاپن) برگزار کرد. حالا قرار است دیدار با تیم ملی بسکتبال ایران هم دور از خاک چین برگزار شود در حالیکه زمان بندی این دیدار برای ۷ اسفندماه است یعنی هفته‌های ابتدایی سال آینده میلادی.

«خیز» چین برای لغو دوباره بازیهای آسیایی/ با بسکتبال شروع کردند!

البته در رابطه با وضعیت این روزهای شیوع کرونا در چین، اطلاع رسانی صریح و شفاف رسانه‌های این کشور با یک خلأ تقریبی همراه بوده و روایات مختلفی از این داستان مشاهده می‌شود اما شواهد و قرائن، آمارها و اقدامات ضربتی که برای مراقبت از بیماران کرونایی جدید در حال انجام است حکایت از وخامت اوضاع دارد تا آنجا که رئیس سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که این سازمان نسبت به وضعیت در حال تغییر چین بسیار نگران است.

از طرفی شاید دلیل امتناع چینی‌ها از میزبانی بسکتبال ایران، تصمیمات اخیر اتخاذ شده و پیامدهای نگران کننده آن باشد. طی سه سال گذشته به منظور کنترل همه گیری کرونا، چینی‌ها از ممنوعیت سفت و سختی پیروی می‌کردند اما آنها یکباره و بدون برنامه ریزی از سیاست «کووید صفر» فاصله گرفتند اما درست بعد از آن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نشان داد که چین هنوز به طور کامل وارد دوره پسا کرونا نشده و با موج ویرانگر احتمالی مواجه است.

به هر حال شرایط امروز کرونا در کشور چین برای تمام ورزشکاران و علاقمند به ورزش آسیا هم اهمیت دارد از این حیث که قرار است چینی بعد از یک سال تأخیر، برگزارکننده بازی‌های آسیایی باشند. نوزدهمین دوره این بازی‌ها قرار بود ۱۹ شهریورماه تا ۳ مهرماه ۱۴۰۰ در هانگژو برگزار شود اما گستردگی بیماری کووید ۱۹ برگزاری آن را به اول تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ موکول کرد.

«خیز» چین برای لغو دوباره بازیهای آسیایی/ با بسکتبال شروع کردند!

حالا حدود ۱۰ ماه به برگزاری نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در زمان جدید باقی مانده است اما اگر دولت چین به موقع نتواند موج هشتم بیماری کرونا در کشورش را مهار کند، نه تنها این بیماری همه گیری به راحتی مرزهای جغرافیایی را زیر پا گذاشته و خود را به دیگر کشورها و مردمانش می‌رساند بلکه بخت و تقدیر این بازی‌ها را هم در گرو وضعیت خود قرار می‌دهد.

تا به امروز شورای المپیک آسیا (OCA) و برگزارکنندگان بازی‌ها در مورد لغو احتمالی بازی‌های آسیایی هانگژو اظهارنظری نداشته اند اما وقتی چینی‌ها حاضر نیستند یک بازی را برگزار کنند می‌توان پیش بینی هر نوع تصمیم گیری در مورد رویدادی به وسعت بازی‌های آسیایی را داشت حتی لغو دوباره آن که دراین صورت بعید نیست برگزاری این دوره بازی‌ها به طور کامل از تقویم OCA خارج شود.

بازی‌های پاراآسیایی هم دیگر رویدادی است که چینی‌ها برگزاری آن را در پیش دارند. مسلم است که سرنوشت این بازی‌ها هم در گرو بازی‌های آسیایی است و هر تصمیمی که در رابطه با این بازی‌ها اتخاذ شود شعاع آن به بازی‌های پاراآسیایی هم خواهد رسید.