راهنمای انجام پایان نامه ارشد ریاضی

راهنمای انجام پایان نامه ارشد ریاضی

پایان نامه یکی از واحدهای درسی مربوط به مقاطع ارشد و دکترا است که دانشجویان موظف به تدوین آن می باشند. معمولا دانشجویان رشته ریاضی در دوران کارشناسی خود کار تحقیقاتی انجام نمی دهند. انجام پایان نامه ارشد ریاضی، اولین پروژه پژوهشی می باشد که این افراد موظف به گذراندن آن هستند. البته در برخی از رشته ها، پایان نامه در مقطع کارشناسی نیز باید نوشته شود. معمولا به دلیل نا آشنایی دانشجویان با امر پژوهش و محدود بودن مدت زمانی که آن ها برای تحویل پایان نامه دارند، استرس زیادی به این افراد تحمیل می شود. یکی از بهترین راه ها برای کاهش این اضطراب، استفاده از تجربیات افراد مجرب و متخصص است. مجموعه همراه پژوه این امکان را برای دانشجویان رشته ریاضی فراهم آورده است که بتوانند با اخذ مشاوره از یک تیم حرفه ای در زمینه پایان نامه ارشد ریاضی، این واحد درسی را با بهترین نمره و در سریع ترین زمان ممکن به اتمام برسانند.

انواع پایان نامه ارشد ریاضی

برای نگارشحرفه ای یک پایان نامه ارشد ریاضی نیاز است که با انواع این پایان نامه ها آشنا شویم. پایان نامه ها از منظر اهداف به سه دسته کاربردی، بنیادی و اقدام پژوهی تقسیم بندی می شوند. همچنین می توان تحقیقات و پایان نامه هارا از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات و شیوه انجام تحلیل ها به دو دسته توصیفی و تحلیلی تقسیم بندی کرد.

·        تحقیقات بنیادی: بارزترین ویژگی این نوع از پایان نامه ها، استفاده از اطلاعات و نتایج حاصل از آن ها برای انجام تحقیقات کاربردی است. به طوری که به صورت غیر مستقیم در حل مشکلات از آن ها استفاده می شود. بسیاری از پایان نامه های رشته ریاضی در این دسته از تحقیقات قرار می گیرند.

·        تحقیقات کاربردی: از نتایج حاصل از این پژوهش ها می توان در راستای حل مشکلات موجود استفاده کرد. این دسته از پژوهش ها معمولا بر اساس تحقیقات بنیادی انجام می گیرند.

·        تحقیقات اقدام پژوهی: این دسته از پژوهش ها مربوط به تحقیقاتی هستند که یک مشکل را شناسایی کرده و برای حل آن، مطالعات و آزمایش هایی را انجام می دهند.

·        مطالعات توصیفی: این دسته از پژوهش ها، صرفا به توصیف وضعیت موجود می پردازند و به دنبال یافتن ارتباط میان دو یا چند چیز نیستند.

·        مطالعات تحلیلی: این گروه از تحقیقات به دنبال برقراری ارتباطی معنادار بین دو یا چند پدیده و تحلیل این روابط هستند.

تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکترا در چیست؟

به عنوان یک اصل کلی می توان گفت که تمامی تحقیقات، در اساس با یکدیگر یکسان هستند. اما برخی تفاوت ها نیز وجود دارد که آن ها را از یکدیگر متمایز می کنند. در این بخش به مهم ترین تفاوت های پایان نامه ارشد و رساله دکترا می پردازیم. معمولا رساله دکترا نسبت به پایان نامه ارشد دارای تعداد صفحات بیشتری می باشد و حجیم تر است. یکی از دلایل این موضوع مربوط به تسلط بالاتر دانشجویان دکترا در امور پژوهشی می باشد. در واقع همانطور که گفته شد، بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد، پایان نامه خود را به عنوان اولین فعالیت جدی پژوهشی انجام می دهند.

اما در دوره دکترا انتظار می رود که دانشجویان بر موضوعات پژوهشی و انجام پایان نامهتسلط بیشتری داشته باشند. همچنین نوآوری ها و تحلیل های ارائه شده در رساله دکترا باید بیشتر باشد. به همین دلیل معمولا داوران سختگیری بسیار بیشتری بر نمره دهی به رساله دکترا دارند. همچنین از این دانشجویان انتظار می رود که با توجه به زمان بیشتری که نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد در اختیار دارند،مقالاتی را از رساله خود استخراج نمایند که در نشریه های برتر چاپ شوند.

نگارش پایان نامه با بهترین کیفیت

نگارش پروپوزال مربوط به پایان نامه را چگونه انجام دهیم؟

نگارش پروپوزال یکی از مراحل اولیه انجام پایان نامه ارشد ریاضیاست که پس از انتخاب موضوع انجام می شود. دانشجوی رشته کارشناسی ارشد ریاضی باید با نوشتن پروپوزال، مسئولان مربوطه را قانع نماید که طرح انتخابی او دارای ارزش تحقیقاتی می باشد. بدین منظور باید در بخش های مختلف پروپوزال، مسائل گوناگونی مانند بیان مسئله، بررسی تاریخچه پژوهش، تعیین اهداف جزئی و کلی تحقیق، فرضیات، مراحل و روش انجام پژوهش و … را مشخص نماید. همچنین در این پروپوزال باید مبلغ پیشنهادی برای انجام طرح با احتساب تمامی هزینه ها نوشته شود. معمولا دانشجو باید در یک جلسه از پروپوزال خود دفاع کند. توجه داشته باشید که برای نگارش پروپوزال نیاز به استفاده از فونت های خاصی می باشد. حجم پروپوزال مربوط به رساله دکترا بیشتر از پروپوزال مربوط به پایان نامه کارشناسی ارشد است. این نکته بسیار اهمیت دارد که در نگارش پروپوزال حتما از منابع و مقالاتی استفاده شود که اخیرا چاپ شده اند.

نکات مهم در ارتباط با انتخاب استاد راهنما و مشاور

همانطور که می دانید پایان نامه یک تحقیق و پژوهش علمی است که باید توسط دانشجو و زیر نظر استاد راهنما و مشاور انجام شود. به همین دلیل نیز پایان نامه ها یکی از با ارزش ترین تحقیقات هستند. به طوری که بعدا می توان از آن ها کتاب یا مقاله استخراج کرد. بسته به میزان سختی موضوع پایان نامه ممکن است بیش از یک استاد راهنما برای پروژه دانشجویان در نظر گرفته شوند. همچنین در صورت تحقیق بر روی موضوعات میان رشته ای نیز نیاز به چند استاد راهنما وجود دارد.

در انتخاب استاد راهنما باید توجه داشته باشید که فردی متخصص را انتخاب کنید. زیرا بیشترین تعاملات دانشجو در هنگام انجام پایان نامه ارشد ریاضی با استاد راهنما است. اما استاد مشاور ناظر بر فرآیند نگارش پایان نامه است و در مواردی که استاد راهنما اجازه دهد، به دانشجو مشاوره می دهد. بنابراین مسئولیت اصلی در هدایت مسیر پایان نامه بر عهده استاد راهنما است. پس باید توجه کنید که استاد راهنما وقت کافی و اشراف کامل به موضوع داشته باشد تا به خوبی بتواند دانشجو را در مسیر انجام پایان نامه راهنمایی کند.

مشاوره پایان نامه ارشد ریاضی

 چرا موسسه همراه پژوه را برای انجام پایان نامه انتخاب کنیم؟

همراه پژوه خدمات بسیار ویژه ای را در زمینه انجام پایان نامه ارشد ریاضی به دانشجویان ارائه می دهد. به طوری که با استفاده از خدمات این موسسه، می توانید همراهی و کمک متخصصانی حرفه ای در زمینه ریاضیات را در صفر تا صد انجام پروژه پایان نامه خود داشته باشید. این خدمات کاملا تضمین شده هستند و با قیمتی استثنایی به دانشجویان ارائه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش انجام پایان نامه ارشد ریاضیکافی است از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید.