رکاب انگشتر به وضعیت مالی ام جلوه ای تازه داد

رکاب انگشتر به وضعیت مالی ام جلوه ای تازه داد

به دلیل علاقه ای که به حوزه ی زیورآلات داشتم تصمیم گرفتم در این حوزه مشغول به کار شوم. با کمی خلاقیت و ابتکار طرحهای جدیدی برای رکاب انگشتر طراحی کردم و اینگونه بود که فروش خود را چندین برابر کردم. این محصولات انواع مختلفی دارند که افراد با توجه به سلیقه و نیاز خود می توانند آنها را تهیه کنند. در ادامه بیشتر درباره ی انواع رکاب صحبت خواهیم کرد.

رکاب انگشتر نقره  

در مقدمه اشاره کردیم که در گذشته، سنگ و گوهر و رکاب انگشتر نقره در مکانی امن و در گنجینه‌ای سخت محفوظ بود. کاربرد  هم، دقیقاً همین‌طور بوده و تنها باید ویژگی قابل حمل بودن را به آن افزود. اما رفته رفته، کاربرد اصلی انواع رکاب کمرنگ شده و به ارزش هنری و بصری آن افزوده شده است.

بدین‌ترتیب استفاده از فلز در ساخت انواع نخستین رکاب، نشانگر تلاش پیشینیان برای ارزش بخشیدن به آن است، چرا که فرایند شکل بخشیدن به فلز در گذشته بسیار دشوارتر از اکنون بوده است. اگرچه به طور دقیق مشخص نیست اولین رکاب را چه کسی ابداع کرد، اما می‌توان حدس زد که این ابداع می‌تواند الهام گرفته از مراسم و جشن‌های بسیار دوری باشد که در آن چاکران و سینه‌چاکان هر پادشاه، از جای جای قلمرو او خلعت و هدایایی به رسم اثبات نوکری برای او می‌آوردند. در این مراسم پرشکوه به صف شده و یکان یکان زانو می‌زدند، دست‌هایی مملو از تحفه‌هاشان را چون قنوت به بالای سر می‌گرفتند و بر شاه و شاهان عرضه می‌کردند.

رکاب انگشتر زنانه

رکاب انگشتر فیلی: ساده‌ترین نوع رکاب انگشتر زنانه، رکاب فیلی است که پایه رکاب‌های دیگر است.

رکاب انگشتر ناودانی: استاد حسن جدی در تبریز بر روی رکاب فیلی طرح‌هایی ایجاد کرد که نتیجه نهایی این طرح‌ها، یک رکاب جدید شد و نام ناودانی را بر آن گذاشتند.

رکاب انگشتر شکوفه: پایه و اساس این رکاب هم رکاب فیلی است که با اره‌کاری‌های خاصی شکل جدیدی به آن هدیه داده‌اند.

رکاب انگشتر شیاری: برای ساخت این رکاب بر روی رکاب فیلی خطوطی موازی ایجاد می‌کنند.

رکاب انگشتر چنگ: دومین رکاب پر کاربرد در دنیای انگشترها، رکاب چنگ است که در انواع تک چنگ، دو چنگ، سه و چهار چنگ تولید می‌شود.

رکاب انگشتر خورشیدی: پایه این رکاب هم رکاب فیلی است اما کاربرد آن معمولا در سنگ‌های عقیق است. برای قرار دادن نگین عقیق بر روی انگشتر از رکاب خورشیدی کمک می‌گیرند تا سنگ جلوه جذاب‌تری پیدا کند.

رکاب انگشتر مردانه   

هنر را نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد. هنر ارزشمند است و قیمت اسمی آن را عاشق و عشقبازش تعیین می‌کند. اگر سری به بازارهای مکاره و خیابانی رکاب انگشتر مردانه و انگشتر بزنیم، چه در میان کسبه‌ی مغازه‌دار و چه در میان دستفروشان، بیشتر با رکاب‌هایی مواجه می‌شویم که اصطلاحاً بازاری بوده و بدون ارزش هنری ذاتی هستند.

رکاب‌هایی که زمانی به روش ماشینی و ریخته‌گری در کشور خودمان تولید می‌شدند، هم اکنون از کشور چین وارد شده و موجب بیکاری بسیاری شده‌اند.

برای یافتن انواع رکاب قیمتی و ارزشمند، باید ابتدا خوب پرس‌وجو کرد. صنعتگران و هنرمندانی که به خصوص در شهر زنجان به صورت بسیار محدود قبول سفارش می‌کنند و پس از دریافت مبلغی به صورت علی الحساب، کار نهایی را حداقل یکسال پس از ثبت سفارش تحویل می‌دهند. شاید عده‌ای گمان کنند این بازار گرمی و فریب است، اما به واقع چنین نیست. ساخت هر رکاب چندین هفته زمان نیاز دارد و مضافاً اینکه این چند هفته را نمی‌توان بدون صبر و حوصله پیوسته و بدون وقفه کار کرد.