سئو چیست و مهم ترین فاکتورهای سئو که باید دانست

سئو چیست و مهم ترین فاکتورهای سئو که باید دانست


سئو(seo) به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است که از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده است.


به طور خلاصه سئو تمام فعالیت هایی را شامل می شود که ما در طراحی وب سایت، تولید محتوا، کد نویسی و… انجام می دهیم تا وب سایت در نتایج موتورهای جستجو جایگاه بهتری کسب کند. پیروی از اصول SEO محدود به کسب و کار یا زمینه فعالیت خاصی نیست هر کسی که قصد دارد وارد دنیای دیجیتال شود و فعالیت حرفه ای مثل فروشگاهی، خبری، اطلاع رسانی، سرگرمی و غیره داشته باشد، باید از آن پیروی کند.


در ادامه به سئو و تمامی موارد مهم مرتبط با آن که بدانید به طور کامل اشاره کردیم.از این رو اگر می خواهید در مورد سئو و تکنیک های آن بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

همان طور که اشاره کردیم سئو یعنی بهینه سازی موتورهای جستجو. منظور از بهینه سازی این است که شما سایت خود را به روش های مختلف برای موتورهای جستجو آماده می کنید؛ تا به شکل ارگانیک بازدید سایت افزایش پیدا کند.

افزایش بازدید سایت؛ افزایش فروش و افزایش درآمد را به دنبال خواهد داشت. در اینجاست که اهمیت و ضرورت سئو مشخص می شود. سئو در حقیقت یک ابزار بازاریابی آنلاین و یک شیوه تبلیغاتی به شمار می رود که سایت شما را به مشتریان نشان می دهد و موجب افزایش درآمد و سود می شود.

برای فهم بیشتر سئو باید نحوه کارکرد گوگل و موتورهای جستجو آشنا شویم. زمانی که ما نحوه کارکرد گوگل را بدانیم؛ بهتر می توانیم سئو را درک کرده و آن را اجرا کنیم.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟


در بحث سئو چیست؟ باید بدانید که گوگل یک بیزینس است، گوگل همواره به دنبال این می باشدy که رضایت کاربران را جذب کند. برای این منظور ۲۰۰ فاکتور سئو در نظر گرفته است. برای سئو کردن سایت لازم است که این ۲۰۰ فاکتور که بعضا، برخی از این فاکتورها نکات خیلی ریز ولی در عین حال بسیار مهم هستند، اجرا شوند.
گوگل چیزی را به کاربر نشان میدهد؛ که کاربر آن را جستجو( کلمه کلیدی، همان خواسته کاربران است) کرده است. این نمایش خواسته های کاربر توسط گوگل بسیار دقیق بوده و مطابق با خواسته کاربر و در کسری از ثانیه صورت می گیرد.
بنابراین این موضوع نشان می دهد که رضایت کاربران برای موتورهای جستجو تا چه اندازه مهم است. با توجه به این هدف و رسالتی که موتورهای جستجو از جمله گوگل دارند؛ وب سایت ها نیز باید در جهت رضایت کاربران حرکت کنند.
تمامی فاکتورهای سئو که از طریق گوگل، تعیین شده است؛ در نهایت به رضایت کاربران می انجامد. شما با بکارگیری فاکتورهای سئو در واقع می توانید رضایت کاربران سایت را جذب کنید و در عین حال به دلی رعایت این فاکتورها و جذب رضایت کاربران، مورد لطف گوگل قرار گرفته و در رتبه های نخست نتایج جستجو قرار بگیرید.

پنج فاکتور مهم سئو که باید بدانید


فاکتورهای سئو بسیار زیاد است چیزی در حدود ۲۰۰ فاکتور و قانون که باید رعایت کنید. با این قوانین سایت شما به صورت کاملا طبیعی و بدون راه میانبر و یا دور زدن گوگل؛ به جایگاه اول در صفحه نتایج جستجو می رسد.
بدون شک بیان تمامی نکات سئو در یک مقاله نخواهد گنجید. سئو علمی است که باید برای تسلط به آن، مدت زمان زیادی را برای آموزش و یادگیری آن صرف کرد.
اما ما در این مقاله سئو چیست؟ به چند تا از مهم ترین فاکتورهای سئو که رعایت آنها می تواند، به ارتقای رتبه سایت کمک کند، اشاره می کنیم.


۱.تولید محتوا


مهم ترین بخش هر سایتی؛ محتوای آن است. سایت بدون داشتن محتوای مفید چه ارزشی برای کاربران می تواند داشته باشد. اگر می خواهید گوگل به سایت شما توجه زیادی کند، برای وب سایت خود تولید محتوای مفید انجام دهید.
منظور از تولید محتوا؛ محتوای متنی، تصویری، ویدیوی و پادکست می باشد. همه این موارد یک نوع از محتوا به شمار می رود که باید در سایت وجود داشته باشد. اما محتوای متنی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ویژگی های یک محتوای خوب:


محتوا باید یونیک و غیر کپی باشند.
باید یک پیام خاص و یا هدف خاصی داشته باشد( برای مثال محتوا می تواند آموزشی بوده و یا می تواند بیان مشخصات یک محصول باشد و…)
در محتواهای متنی بهتر است تعداد کلمات بیشتر از ۸۰۰ کلمه باشد.
در دل محتواهای متنی؛ تصویر و فیلم گنجانده شود.
محتواهای متنی پاراگراف بندی شده باشد.
محتواهای تصویری اینفوگرافیک، کاملا ساده قابل فهم باشد.
محتواها در راستای رفع نیاز و دغدغه کاربران سایت باشد.

۲.لینک سازی داخلی


لینک سازی داخلی از دیگر فاکتورهای خیلی مهم برای گوگل است. شما با لینک های داخلی البته لینک های درست و مفید، کاربر را به دیگر بخش های سایت خود هدایت می کنید. الگوریتم های گوگل نیز از طریق لینک های داخلی، می تواند به بخش های مختلف سایت شما رفته و آنها را ایندکس کنند. اگر از لینک های داخلی استفاده نکنید؛ گوگل به شما امتیاز منفی می دهد.
نکته: اعتدال در لینک سازی داخلی را رعایت کنید؛ تعداد لینک های بیش از حد در یک صفحه از سایت نتیجه عکس خواهد داشت و جریمه گوگل را به دنبال دارد.

۳.سرعت سایت


برای افزایش بازدید سایت؛ باید حتما به سرعت لود صفحات سایت خود توجه کنید. کاربران سایت؛ انسان هایی عجول و کم طاقت هستند. همان طور که گوگل خواسته کاربران را به سرعت برای آنان نمایش می دهد. سایت ها نیز باید به سرعت لود شود.
سرعت مناسب سایت سرعتی کمتر از ۷ ثانیه است. کاربران بیشتر از ۷ یا ۸ ثانیه برای لود شدن مطلب و یا صفحه ای صبر نمی کنند.
اگر سایت شما سرعت مناسبی ندارد؛ باید مواردی مثل هاست، کدنویسی سایت، حجم تصاویر و ویدئو ها، قالب سایت در سایت های وردپرسی را بررسی کنید.

۴.رابط کاربری


این بخش مربوط به طراحی سایت شما است. طراحی سایت نیز بر جذب کاربران تاثیر زیادی دارد. منظور از رابط کاربری؛ راحتی کاربران با سایت است. برای مثال می توان منوهای سایت را می توان اشاره کرد.
منوهای سایت نباید طوری باشد که مخاطب را گیج کند. منوهای سایت باید به گونه ای تنظیم شود که کاربر بتواند به راحتی از طریق آن به صفحه مورد نظر خود در سایت برود.
قرار دادن گزینه سرچ داخلی سایت، گرافیک مناسب سایت، طراحی جذاب صفحه اصلی از دیگر مواردی است که احساس راحتی کاربر در سایت را افزایش می دهد.

۵.ریسپانسیو بودن


در حال حاضر بسیاری از کاربران؛ از موبایل خود برای وب گردی، و یا خریدهای آنلاین استفاده می کنند. از این رو موبایل فرندلی بودن وب سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. وب سایت باید در تمامی نمایشگرها از جمله موبایل و تبلت؛ با سرعت مناسب و حفظ گرافیک و تناسب نمایش داده شود.

جمع بندی
در این مقاله سعی شد به زبان ساده و خیلی بگوییم سئو چیست؟ و مهم ترین فاکتورهای آن را نیز بیان کنیم. بکارگیری همین نکات می توانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. اما تسلط بر سئو و قرار گرفتن سایت در رتبه اول نتایج؛ آموزش، صبر، تمرین و علاقه زیاد را می طلبد.
منبع : https://roshanayi.xyz