ضربه ای که بانک صادرات به طرح چک دیجیتال زد/ ناامیدی مشتریان بانک

ضربه ای که بانک صادرات به طرح چک دیجیتال زد/ ناامیدی مشتریان بانک

به گزارش خبرنگار مهر، چند ماهی از رونمایی سامانه «چکنو» بانک صادرات می‌گذرد اما با وجود گذشت این مدت، سامانه مذکور هنوز امکان استفاده بین بانکی پیدا نکرده و در حد همان تبادل مالی درون بانکی مانده است.

این در حالی است که بانک صادرات در زمان رونمایی این سامانه در تبلیغات گسترده از جایگزینی «چکنو» به عنوان چک دیجیتال به جای چک‌های کاغذی خبر داده بود. اما متصل نشدن این سامانه به سامانه سایر بانک‌ها و همچنین نقص در طراحی موجب شده است تا عملاً چکنو به یک تراکنش و تبادلات پولی زمان دار درون بانکی میان مشتریان بانک صادرات تبدیل شود.

همچنین عدم عرضه نسخه ios نرم افزار بانک صادرات با قابلیت استفاده از چکنو همزمان با عرضه نسخه اندروید موجب شده است تا عملاً تعداد زیادی از مشتریان بانک صادرات نتوانند از چک دیجیتال استفاده کنند. این در حالی است که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای تمامی بانک‌ها را ملزم به ارائه خدمات صدور چک الکترونیکی جهت رفاه حال مشتریان و استفاده از چک دیجیتال کرده است.

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۱۱ درصد افرادی که در ایران از تلفن همراه استفاده می‌کنند دارای گوشی‌های آیفون هستند و همین تعلل در عرضه نسخه ios موجب شده تا بخش قابل توجهی از مشتریان نتوانند از این سامانه بهره ببرند.

اما موضوع اصلی که نارضایتی مشتریان بانک صادرات را در پی داشته است، همان مشکل عدم اتصال بین بانک چکنو است. مشکلی که موجب شده است تا مشتریانی که با وجود مشقت فراوان اقدام به راه اندازی سامانه چکنو و تعریف امضای دیجیتال کرده اند، نتوانند از این خدمت بهره مند شوند.

افشین یکی از مشتریان بانک صادرات که به تازگی سامانه چک نو را روی گوشی خود راه اندازی کرده است در این ارتباط به خبرنگار مهر می‌گوید: «برای خرید به همراه خانواده به بازار رفتیم و به دلیل تبلیغاتی که بانک صادرات در مورد چکنو کرده بود، دسته چک را همراه خود نبردم؛ به امید اینکه بتوانم با چکنو خرید کنم. بعد از انتخاب یخچال مورد نظر و زمان تسویه حساب قصد داشتم برای فروشنده با استفاده از چکنو، چک بکشم اما چون فروشنده در بانک صادرات حساب نداشت، موفق به انجام این کار نشدم و دست خالی به منزل بازگشتیم.»

عباس یکی از کسبه تهران نیز می‌گوید: «من نتوانستم در این سامانه ثبت نام کنم چون گوشی اندروید نداشتم و هرچقدر جستجو کردم برنامه‌ای برای آیفون پیدا نکردم.»

مشکل عدم اتصال بین بانکی و تعلل بانک صادرات در حل این مشکل موجب شد تا بانک مرکزی در نامه‌ای به تاریخ ۱۸ بهمن نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و خواستار حل فوری این مشکلات شود. بانک مرکزی همچنین از نحوه اطلاع رسانی متصدیان بانکی در دادن اطلاعات به مشتریان در این خصوص نیز گلایه کرده است. در این نامه آمده است: «بعضاً نیز متصدیان بانکی اطلاعات مناسبی را در اختیار مشتریان قرار نداده و موجبات ابهام و سردرگمی مشتریان را فراهم نموده اند.»

این دست اهمال کاری از سوی بانک صادرات موجب شده است تا چک دیجیتال در بدو تولد مقبولیت و اعتبار خود را در میان مشتریان بانکی از دست دهد، موضوعی که واکنش بانک مرکزی را نیز در پی داشته است و آنها در نامه‌ای نوشته اند «عدم پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی مقبولیت آن را کاهش داده و اثر منفی بر استفاده از این قبیل چک‌ها خواهد داشت که نتیجه آن کاهش عرضه چک دیجیتال به مشتری از سوی بانک‌های پیشرو خواهد بود.»

همچنین در خصوص عملکرد متصدیان بانکی نیز آورده است: «مشاهده گردید برخی متصدیان شعب با اظهار ناآگاهی و بی اطلاعی، راهنمایی مناسب به مشتریان ارائه ننموده و مشتریان را دلسرد از دریافت این خدمت می‌نمایند.»

با توجه به نوظهور بودن چک‌های دیجیتال در کشور، عملکرد بانک‌های ارائه دهنده این خدمت در میزان رضایت مندی، تبلیغ و آینده چک‌های دیجیتال بسیار اهمیت دارد و این نوع عملکرد بانک صادرات موجب دل‌زدگی مشتریان بانکی و صدمه جدی به سامانه چک‌های دیجیتال خواهد داشت و چه بسا ممکن است کل طرح و زحمات سایر بانک‌ها را تحت الشعاع قرار دهد.