علوفه هیدروپونیک؛ از پیدایش تا کسب در آمد

علوفه هیدروپونیک؛ از پیدایش تا کسب در آمد

دامداری یکی از صنایع سودآور در سراسر جهان است که بسیاری از کشورها مانند برزیل و استرالیا توانسته‌اند گوی سبقت را از بقیه کشورها بگیرند و به بزرگ‌ترین صادرکنندگان گوشت گاو و گوسفند در دنیا برسند.

کشور ایران نیز به‌عنوان هشتمین کشور صادرکننده گوسفند و بز در جهان شناخته شده است. این موقعیت می‌تواند منافع زیادی برای کشورمان داشته باشد؛ اما به شرطی که بر اصول درست تهیه علوفه باشد.

در این نوشتار قصد داریم تا به پیدایش علوفه هیدروپونیک یکی از بهینه‌ترین روش‌های تهیه خوراک دام بپردازیم.

در واقع هدف ما این است که با آشنایی با روش کشت علوفه هیدروپونیک هم برای دامتان خوراک تهیه کنید و هم بتوانید شغلی با سرمایه کم و  سودآوری زیاد برای خودتان دست و پا کنید.

پیدایش کشت علوفه هیدروپونیک یا علوفه آب کشت:

پیدایش علوفه هیدروپونیک (hydroponic fodder) موضوع عجیب‌وغریبی نیست، برخی از افراد پیدایش روش هیدروپونیک را به باغ‌های معلق بابل در کشور عراق نسبت داده‌اند که در قرن ششم ساخته شده‌اند. این باغ‌ها بدون خاک و در یک بیابان خشک، اولین نمونه از روش هیدروپونیک هستند.

اما اولین بارکشت علوفه هیدروپونیک در خانه شروع شد؛ یعنی زمانی که ایرانیان باستان برای سفره هفت‌سین خود آن را انجام می‌دادند، متأسفانه در گذر زمان این کشت فراموش شد تا دوباره به‌خاطر مزایایش در جهان به کار گرفته شد.

آموزش برای کشت علوفه هیدروپونیک یا آموزش کشت علوفه سبز برای چهارفصل را می‌توان راهی برای نجات سیاره زمین دانست. در واقع با کشت علوفه هیدروپونیک پیش به سوی زمینی سبز و عاری ازآلودگی‌های زیست محیطی می‌رویم که سودآوری زیادی برای صنعت دامداری دارد.

کشت علوفه هیدروپونیک؛ پایانی بر تخریب محیط زیست

کشت علوفه هیدروپونیک از تخریب مراتع و از بین رفتن منابع آبی جلوگیری می‌کند. برای شروع این روش نوین مراحلی لازم است که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم:

  • اولین مرحله کشت علوفه هیدروپونیک ، داشتن سازه یا گلخانه است، اگر فضای انتخابی شما در بیرون از فضای سرپوشیده است حتماً روی سازه را با کیسه‌های پلاستیکی یا مشمبای ضخیم بپوشانید.
  • برای رشد بهتر علوفه هیدروپونیک ، دما و رطوبت کنترل شود. علوفه سبز با محدوده دمایی خاص و رطوبت نسبی ۸۰-۸۵٪ رشد می‌کند. برای تأمین دما و رطوبت از هیتر، فن و دستگاه مه پاش استفاده کنید.
  • تأمین نور از مهم‌ترین نیازهای رشد علوفه هیدروپونیک است. برای تولید علوفه هیدروپونیک از نور مصنوعی استفاده کنید.
  • گام بعدی برای کشت علوفه هیدروپونیک، قراردادن طبقاتی با فاصله‌های منظم و استاندارد است. عدم فاصله مناسب طبقات در طول رشد، موجب به‌هم‌ریختگی علوفه و بیرون زدن از طبقات می شود.
  • گام آخر انتخاب بذر مناسب و خیساندن آنها در فضای تاریک است تا به جوانه‌های کوچکی تبدیل شوند. پس از جوانه زدن بذرها آن را به‌دقت درون سینی‌های کشت علوفه هیدروپونیک و سپس در طبقات قرار دهید. در طول روز چند بار به‌آرامی آنها را آبیاری کنید تا به علوفه سبز و تازه‌ای تبدیل شوند.

حرف‌های پایانی:

چنانچه شما دامدار باشید یا کارآفرین!بهتر است کشت علوفه هیدروپونیک را هر چه زودتر شروع کنید؛ بهتر است برای بالابردن موفقیت بیشتر و بالا بردن کیفیت محصولات نهایی به کارشناسان این حوزه مراجعه نمایید.

برگرفته از سایت فروش محصولات کشاورزی و گلخانه ای پارس صنعتhttps://parsanat.com