فناوری های شرکت های دانش بنیان گام بلند در راستای مدیریت مصرف

فناوری های شرکت های دانش بنیان گام بلند در راستای مدیریت مصرف

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه دیدار با شرکت‌های دانش بنیان فعال در صنعت آب و برق در جمع خبرنگاران گفت: جلسه‌ای که امروز در خدمت شرکت‌های دانش بنیان بودیم به منظور برسی مسائل و موانع رشد این شرکت‌ها در مسیر تأمین تجهیزات، تعمیرات و توسعه صنعت آب و برق بود که بسیار خوب بود و شرکت‌ها استقبال خوبی از حضور در این جلسه داشتند.

وی ادامه داد: در این جلسه تلاش شد علاوه بر مسائل و موضوعات این شرکت‌ها به عنوان اتاق فکری برای حل مسائل شرکت‌های مشابه دانش بنیان در صنعت آب و برق داشته باشیم؛ نکته قابل توجه این است که با بهره گیری از توان و دانش شرکت‌ها دانش بنیان قادر خواهیم بود مشکلات صنعت آب و برق را حل کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار قرار دارد، موضوع رعایت الگوی مصرف، صرفه جویی و بهینه سازی مصرف است که این امر در کنار اقدامات فرهنگ سازی نیاز به فناوری‌های جدید دارد که مصرف کننده ما هم از میزان مصرف مطلع باشد و هم ابزارها و روش‌های مدیریت مصرف را در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.

محرابیان خاطر نشان کرد: شرکت‌ها ایده‌ها و دستاوردهای بسیار خوبی داشتند که امیدواریم با بهره گیری از این یافته‌ها و استفاده از این تجهیزات گام بلندی را در مدیریت مصرف برداریم.

محرابیان ادامه داد: هماهنگی‌های صورت گرفته در دولت و به خصوص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جهت‌دهی، نظم‌دهی و ساماندهی فعالیت‌های فناوران صورت گرفته و در این زمینه آئین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت آب و برق در ابتدای سال جاری تصویب شد و با بهره‌مندی از حمایت‌های پیش‌بینی شده فعالیت این شرکت‌ها تسهیل یافته است.

وی اضافه کرد: از جمله این حمایت‌ها می‌توان به حمایت‌های مالی اشاره کرد که در این زمینه معافیت مالیاتی و همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌ها مانند تسهیلات ساخت بار اول در دستور کار قرار گرفته است و در آئین نامه به شرکت‌ها اجازه داده می‌شود بدون مناقصه و بدون تشریفات یک شرکت فناوری بتواند بدون قرارداد امضا کند که اگر این تجهیز پاسخ داد در مناقصات مربوطه عرضه می‌شود.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: به منظور ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان به خصوص در بند «ط» تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ اعتبار خوبی پیش‌بینی شده است. ضمن آنکه فعالیت‌ها و پیشبرد اقدامات شرکت‌های دانش‎ بنیان در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲، مقرر شده است که مسائل و چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان به صورت ویژه بررسی و در جلسات هفتگی مطرح شوند.
وی یادآور شد: صنعت آب و برق صنعت پرافتخاری است که از ابتدای انقلاب تاکنون دستاوردهای ارزنده‌ای را کسب کرده و شاخصه‌های ارزشمندی را در مقایسه با کشورهای همسایه و نیز سایر کشورهای توسعه یافته در این صنعت از آن خود کرده است.

به گفته محرابیان، انتقال تکنولوژی صنعت آب و برق ایران به سایر کشورهای توسعه یافته جزئی از این افتخارات است.